Toyotas problem med gaspedaler som fastnar har nu nått Sverige - 52 500 bilar återkallas och åtta modeller omfattas.
Så sent som förra veckan återkallade Toyota 1,1 miljoner bilar i USA för att åtgärda problem med gaspedaler som fastnar.
Dessförinnan har företaget återkallat i flera omgångar och adresserat samma problem.
Totalt kan nu nära åtta miljoner fordon över hela världen påverkas, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
52 500 i Sverige
Europa och Sverige förskonas inte. Nu meddelar Toyota att upp emot 1,8 miljoner bilar kan komma att återkallas i Europa.
För Sveriges del innebär det 52 5000 bilar.
Åtta modeller kommer att påverkas:
AYGO (Feb 2005 - Aug 2009)
iQ (Nov 2008 - Nov 2009)
Yaris (Nov 2005 - Sep 2009)
Auris (Oct 2006 - 5 Jan 2010)
Corolla (Oct 2006 - Dec 2009)
Verso (Feb 2009 - 5 Jan 2010)
Avensis (Nov 2008 - Dec 2009)
RAV4 (Nov 2005 - Nov 2009)
Enligt Toyota kommer inga övriga Toyota- eller Lexusmodeller att omfattas.
Gaspedal kan slitas ut
Orsaken till dessa enorma återkallningar är att en mekanism på gaspedalen kan slitas ut.
Konsekvenserna kan bli att pedalen blir svårare att trycka ner, att den återvänder långsammare till normalläge eller i värsta fall fastnar i fullgasläge.
Toyota meddelar nu att de har en lösning på problemet.
- Det är en enkel förändring som tar några minuter att göra på verkstad, säger Bengt Dahlström, informationschef på Toyota Sweden, till TT.
"Kontaktar inom några veckor"
I fabrik har Toyota redan genomfört förändringar för att lösa problemet, därför behöver produktionen inte stoppas i Europa, vilket har varit fallet i USA.
Toyotas europeiska avdelning menar att inga olyckor inträffat orsakade av problemet i Europa. I USA rapporteras det däremot om flera dödsolyckor.
I Sverige gäller återkallningen 52 500 bilar. Några tusen av dessa finns ännu i lager och har inte sålts.
- Vi kommer att kontakta alla våra kunder inom några veckor, säger Bengt Dahlström.
Diskutera: Hur kommer detta att påverka Toyota? Hur har ditt förtroende för Toyota påverkats?
Dessförinnan har företaget återkallat i flera omgångar och adresserat samma problem.
Totalt kan nu nära åtta miljoner fordon över hela världen påverkas, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.
52 500 i Sverige
Europa och Sverige förskonas inte. Nu meddelar Toyota att upp emot 1,8 miljoner bilar kan komma att återkallas i Europa.
För Sveriges del innebär det 52 5000 bilar.
Åtta modeller kommer att påverkas:
AYGO (Feb 2005 - Aug 2009)
iQ (Nov 2008 - Nov 2009)
Yaris (Nov 2005 - Sep 2009)
Auris (Oct 2006 - 5 Jan 2010)
Corolla (Oct 2006 - Dec 2009)
Verso (Feb 2009 - 5 Jan 2010)
Avensis (Nov 2008 - Dec 2009)
RAV4 (Nov 2005 - Nov 2009)
Enligt Toyota kommer inga övriga Toyota- eller Lexusmodeller att omfattas.
Gaspedal kan slitas ut
Orsaken till dessa enorma återkallningar är att en mekanism på gaspedalen kan slitas ut.
Konsekvenserna kan bli att pedalen blir svårare att trycka ner, att den återvänder långsammare till normalläge eller i värsta fall fastnar i fullgasläge.
Toyota meddelar nu att de har en lösning på problemet.
- Det är en enkel förändring som tar några minuter att göra på verkstad, säger Bengt Dahlström, informationschef på Toyota Sweden, till TT.
"Kontaktar inom några veckor"
I fabrik har Toyota redan genomfört förändringar för att lösa problemet, därför behöver produktionen inte stoppas i Europa, vilket har varit fallet i USA.
Toyotas europeiska avdelning menar att inga olyckor inträffat orsakade av problemet i Europa. I USA rapporteras det däremot om flera dödsolyckor.
I Sverige gäller återkallningen 52 500 bilar. Några tusen av dessa finns ännu i lager och har inte sålts.
- Vi kommer att kontakta alla våra kunder inom några veckor, säger Bengt Dahlström.
Diskutera: Hur kommer detta att påverka Toyota? Hur har ditt förtroende för Toyota påverkats?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skönt att man har en Prius. Made in Japan
Skönt man har en vw. Made in Germany ;-)
Toyota hette förr: My Toyota is fantastic, numera säger man "My Toyota is fan så taskig"... DagensIndustri skriver i lördagenstidning att det är inte bara gaspedalen som fastnar det är dessutom choken som fastnar och hänger sig vilket gör att bilen "rusar" på högvarv helt okontrollerat.... Därav många dödsolyckorna med Toyota bilar i bla USA. Notera att det inte bara är Toyota som orsakar dödsolyckor utan dessutom Lexus. Alltså "Toyota is fan så tasktig"....;-O
Det har fått sig en törn. Men Toyota agerar bra och tar ansvar och sticker inte huvudet i sanden. Toyotas VD Akio Toyoda har offentligt i TV bett om ursäkt för den oro detta skapat för kunderna. Vilken VD för ett annat företag skulle göra något liknande? Jag skulle vilja ha sett MBs VD bett om ursäkt för att bilarna rostade bort........
________________________________________________
Men det får inte ske något mer nu som kan relateras till underleverantörer. Jag själv och min fru skrev i December ett brev till Toyota Sweden om just att vi upplever att bilarna har flera små problem och fel nu när de inte är tillverkade i Japan. Svaret var att de har som mål att upprätthålla samma kvalitet oavsett var bilarna tillverkas. Visst mål kan man ha, men frågan är lyckas man med det? Verkar som det är lite svårt med det.
Och att man tar det fulla ansvaret över bilarna oavsett om underleverantörerna missat i kvalitet.
Men nog är man lite misstänksam. Jag föredrar också att bilarna skulle vara byggda i Japan. Men det vet man ju att det är en utopi att det ska ske. Man kan ju hoppas att man tar underleveratörrna i örat för att man inte kan leverera hög jämn kvalitet som man föreskrivit om från början.
Men detta kommer att visa sig i kommande Autoindex hur ägarna agerat. Jag har sagt mina synpunkter där att man är orolig över utvecklingen.
________________________________________________
Jag frågade om Toyota gör så kallat älgtest i sina krockprov. Något som ju Saab och Volvo gör har man ju hört om. Men det gör Toyota också i sina tester för att utvärdera A,B,C stolparna vid en kollision med vilda djur. Så Saab och Volvo är inte ensamma med detta längre som många påstår. Är det därför som Toyota Avensis är Sveriges krocksäkraste bil enligt Folksam? Man gör över 1000krocktester per år hos Toyota fick jag också till svar.
Ja tur att man inte äger en Toyota :)
MACTAR. Har du DSG låda i din bil ? Antagligen inte.
http://www.automotorsport.se/news/9579/vw-chefen-toyotas-kvalitet-är-vårt-mål/
Konstigt att någon som inte är intresserad utav Toyota ändå kan lägga ned så mycket energi på att smutskasta detta företag. Måste vara något sjukt med Emme och Kenneth.
I övrigt är det ju inte bra det som hänt men än dock bra utav Toyota att de visar sitt ansvar och tar tag i det här. Inga olyckor har ännu rapporterats från Europa så så livsfarligt är det nog inte att köra Toyota.
Auris är allt annat än Toyota-kvalité, förra Corollan som kom '02 var betydligt mycket bättre byggd.
Svar till Conny.
Om du tittar på listan vilka modeller är berörda kommer du att se att det finns fransk/engelsk/japansk
byggda Toyotabilar på den.
Det är tyvärrr inte ett problem med underleverantörer.
Toyota precis som många andra biltilverkare sänker kvalitet på sina bilar.
Billiga tekniska lösningar och billiga materialer - det är verkligheten.
Köpte en Lexus Is istället för Avensis, en orsak var att den är tillverkad i Japan med Japanska delar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.