Nästa artikel
Långtest 2011: Bästa semesterbilen
Webb-tv

Långtest 2011: Bästa semesterbilen

Publicerad 10 juni 2011 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Långtestbilarnas bra och dåliga sidor blev uppenbara efter vår testsemester på andra sidan Östersjön. En av fem bilar klarade alla krav.

 

Läs hela testet med omdömen för alla långtestbilar i Vi Bilägare nummer 9/2011. Tidningen finns i butik från 14 juni och kommer till prenumeranter från 8 juni.

Diskutera: Vilken bil skulle du välja bland årets långtestbilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-06-11 16:56
Roy J

Däcksbullret i Saaben var tydligen mycket lågt - utom på grov asfalt. Det är väl ganska typsikt för lågprofildäck.
Eftersom Saab aldrig riktigt lyckas få till det där med materialkänsla i plasten, så borde de lägga krutet på att skapa rena, ergonomiskt genomtänkta iteriörer med trivselfaktor.
Se kan ju tilläggas att Saab genom åren fått beröm från andra tillverkare (som Ferarri) för kvaliteten på skinnet i bilarna.

Att Forden klarade semestertestet bäst är inte alls förvånande, som Roger konstaterar.
Kan man hoppas att bullret är lägre än på andra Fordar, att rostproblemen är borta och att interiörmaterialen blivit tåligare också?

#9 • Uppdaterat: 2011-06-11 17:32
Sture Oxelhieck (ej verifierad)

Håliga vägar med mkt grov asfalt dräller det av i Sverige.

Hellre en Dacia på semestern än en 9-5. Skitbil...

#a • Uppdaterat: 2011-06-12 00:32
Pender

En otrolig sörja det här med slät, medelgrov och grov asfalt, kombinerat med olika däcksprofiler, och även olika hårda däck. Tyvärr kör de flest av oss mest i Sverige. Och här har vi mest (80%?) grov asfalt. Sen har vi olika människotyper. Somliga störs inte alls av däcksbuller. Jag tackar Gud varje gång jag åkt i min kompis Fabia några mil. Att det inte är min bil. Ofta blandar ViB bort korten, genom att jämföra bilar med helt skilda däcksprofiler. Slapphet eller okunnighet?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.