– Bakom ratten känns det som att man förflyttats 20 år tillbaka i bilhistorien, tyckte Tommy.
Dacia är ett billighetsmärke. Vår Duster kostar strax över 180 000 kronor, vilket är hyfsat för en fyrhjulsdriven och relativt välutrustad bil. Men även om den tar sig fram bättre än de andra testbilarna, känns den inte trygg att köra på vinterhala vägar. Den höga karossen svajar och framhjulen har svårt att hitta fäste.
I nästan varje kurva blinkar lampan till sladdhämmaren frenetiskt och om föraren lättar på gasen kastar bakvagnen till innan elektroniken hinner stabilisera bilen.
Dacia Duster behöver sitt ESP-system, den saken är klar. Ändå säljs bilen utan sladdhämmare – säkerhetssystemet kostar 4 000 kronor extra och finns över huvud taget inte till den billigaste modellen.
– Det är skandalöst dåligt, fräste Tommy.
Låter som en traktor
På många sätt märks det att Dacia Duster är en lågprisbil. Den låter som en liten traktor: 1,5-litersdieseln har en osedvanligt grov gång. Ljudisoleringen är sparsam och på vägar som refflats av snöplogar kan bullret från däcken vara öronbedövande.
När bilen rullar på slät, ren asfalt, hörs istället ett tydligt vinande från transmissionen – förutsatt att inte fläkten är på. Den överröstar det mesta redan på tvåans läge.
Mörkerkörning i smutsigt väglag är ett litet blindtest med Dacia Duster. Ljuset är gulaktigt redan med rena lyktglas och några spolare finns inte ens att köpa till. Vindrutespolarna är primitiva: spolning och torkare startas var för sig. Dock med samma spak. Någon yttertermometer finns inte, vilket gör föraren extra osäker när temperaturen pendlar runt nollstrecket.
Komfort har offrats för prisets skull. Ratten är ställbar bara i höjdled och körställningen blir därför svår att ställa in perfekt för alla. En av testförarna lade instruktionsboken under högerbenet för att få tillräckligt lårstöd.
Dacia Duster tar nog inget designpris, men på ett sätt är den bättre formgiven än de flesta andra bilar: karossen håller sig förvånansvärt ren både från snö och vägsmuts.
Ett stort plus får Dacian också av vår mekaniker. Det är ovanligt lätt att byta lampor och säkringar – men förr var ju bilarna mer servicevänliga och historien går igen i Dacias enkla bruksbilskoncept.
Läs hela rapporten om Dacia Duster som PDF.
(Med test av ljus, kupévärme och stolsvärme)
Testinformation
Modeller i det här testet:
Dacia Duster 4X4 1,5 dCi LaureateBetyg
Relaterade dokument
Dacia Duster 4X4 1,5 dCi Laureate
Baspris: 168 900 kr.
Extra utrustning: Läderratt 1 500 kr, Audiosystem 2 200 kr, ESP 4 000 kr, metallicklack 4 000 kr.
Testbilens pris: 180 600 kr.
Garantier: Nybilsgaranti tre år/10 000 mil, lackskyddsgaranti tre år, rostskyddsgaranti sex år och Dacia Assistans tre år/10 000 mil.
Skatt: 3 416 kr.
Mått och vikt: L 431/B 182/H 163 cm. Axelavstånd 267 cm. Tjänstevikt 1 369 kg. Maxlast 550 kg varav 80 på taket. Bagagevolym 443–1 604 l.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel med common rail-insprutning. Volym 1 461 cm3. Effekt 109 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 240 Nm vid 1 750 v/min.
Transmission: Sexväxlad manuell låda. Fram- eller fyrhjulsdrivning via en elektromagnetisk momentomvandlare.
Förbrukning: 5,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 145 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim på 12,5 s. Toppfart 168 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★
ViB:s rostbetyg: 4.
Ljusbetyg halv/hel: 3/3.
Plus: Fyrhjulsdriften, frigångshöjden, håller sig ren, priset.
Minus: Hög bullernivå, osäker körkänsla, inga strålkastarspolare, saknar yttertermometer, omoderna vindrutetorkare med mera.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om bilen hela tiden vill sladda så kör saktare, så gjorde man förr i tiden. ;)
Enkel. Prisvärd. En av få nya bilar som tack vare sin enkelhet och udda, charmiga design mm har själ.
Som Peugeo säger, bara att lätta på gasfoten och det ska man göra oavsett hur mycket ESP en bil har. Körde så lungt det gick? Nejdå, ni körde nog rätt aggresivt för att testa den. Rätt gjort för att testa den men hur den beter sig i normal körning måste förtydligas och där är Duster bättre!
Bra rostskydd plus att den håller sig ren, kanon.
Snygg, robust, påkostad design tycker jag. Er åsikt om att den inte är så snygg kan ni lugna ner lite. Design är en smaksak.
Menmen, tryck ner Duster och håll er till era svenska "kvalitetsbilar" som är billiga, lättmekade, stryktåliga, charmiga...
Eller? Nejdå, så är det inte längre. Dacia är nya Volvo!
Alla dieselbilar låter som en modern traktor.
Bara charmigt om Dacia låter något mer traktor. Passar den charmiga, robusta lilla rumänen! :)
Haha, min 30 år gamla Volvo har inte separat spolning/torkning av vindrutan, utan är modern. :)
Mkt lyx som inte finns i Duster. Eller i V60, t ex bra lykttorkare.
Kul med lite enkelhet mitt i allt modernt elände!
Kul med något som tar oss tillbaka till den gamla goda tiden.
Vrålcharmigt! Hoppas den inspirerar fler. Iaf på vissa punkter t ex servicevänlighet och inte en massa lyx. Säljer ju okej trots enkelhet.
Duger t o m mkt bra för mig. Dit med strålkastarrengöring och kanske något mer så...
Stänklappar på framförallt denna biltyp vill jag iaf kunna köpa till. Borde sitta som standard på alla bilar.
Finns universal på Mekonomen.
Dacia är ett billighetsmärke. Den höga karossen svajar och framhjulen har svårt att hitta fäste. I nästan varje kurva blinkar lampan till sladdhämmaren frenetiskt och om föraren lättar på gasen kastar bakvagnen till innan elektroniken hinner stabilisera bilen. Den låter som en liten traktor. När bilen rullar på slät, ren asfalt, hörs istället ett tydligt vinande från transmissionen. Förbjud NU.
Förbjud? varför det? folk får väl skylla sig själva om de är så dumsnåla. Det finns säkert vissa som behöver denna typ av bilar men någon pendlarbil är det absolut inte. Det kommer de märka när de tröttnar och ska sälja den sedan.
Tyvärr kom jag till ungefär samma slutsatser som ViB efter mitt eget test av Duster. Synd, eftersom den på något vis ändå är charmig...
http://bensinhuvud.se/2010/12/27/test-dacia-duster-billigheten-bilifierad/
Påminner om Vaz Niva
Likheten med Niva är att den tar sig fram bra och att den är charmig.
Nivan är dock en sämre bil i allt förutom bättre framkomlighet. Få behöver dock en Niva.
Dacia är en betydligt bättre alltiallobil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.