Dieselmotorn är inte bara snål, utan också alert. De 115 hästarna orkar dra iväg från riktigt låga varv – att lägga i sexan vid 70 km/tim är inga problem. Styrningen är känslig och fjädringen precis lagom fast utan att vara stötig. ESP-systemet jobbar diskret men inte särskilt ofta för C-Max är en välbalanserad bil.
– Det är en bil som man direkt trivs med, konstaterade Micke.
Men första titten in i Forden kan vara lite förvirrande. Instrumentpanelen är ett sammelsurium av veck, former, lister och knappar. De flesta nya förare måste sitta en stund och orientera sig, inte minst bland de cirka 30 knapparna på mittkonsolen. Därtill finns ett 20-tal reglage på ratten!
– Att försöka byta kanal på radion kändes som en övermänsklig uppgift i början, suckade Tommy.
Vår Ford C-Max är emellertid utrustad med en massa extra funktioner och därför lite mer knapprik än normalt. En strömbrytare går till vindrutans eltrådar, en specialitet som Ford är relativt ensam om i bilvärlden.
Svårt att byta lampa
Värmerutan, som kostar 1 500 kr extra, är förstås bra att slå på när glaset täcks av hårdfrusen isbark, men är också irriterande. Speciellt när man kör på vita snövägar syns värmetrådarna i glaset som ett skimrande mönster.
Startnyckeln behövs inte för att väcka motorn; det sker med en knapp. Däremot använde vi oftast nyckeln för att öppna bakuckan, för i minusgrader och vinterväglag täcks låset snart av ett tjockt lager hårdfrusen snö. Vi har dock betalat 5 800 kronor för ett så kallat familjepaket som bland annat omfattar en elektriskt öppningsbar baklucka. Den fungerade utmärkt, även när snön låg tung på plåten.
Vår bil har också xenonljus för 8 900 kronor. De lyser både brett och långt i vinternatten och är en bra investering för den som ofta kör på mörka vägar. Men bakifrån syns Forden sämre, speciellt i nysnö.
Bakljusen sätts fort igen och dimljuset är inte till någon hjälp. Det sitter under stötfångaren, precis där snön sprutar upp från vänster bakhjul och är osynligt för andra trafikanter, ända tills de kommer alldeles bakom.
Om ett bakljus skulle slockna blir det besvärligt för Fordägaren. Att byta lampa är näst intill omöjligt för en lekman. Det är så trångt att det nog behövs en verkstads specialkunskaper och verktyg för att göra jobbet.
Läs hela rapporten om Ford C-Max som PDF.
(Med test av ljus, kupévärme och stolsvärme)
Testinformation
Modeller i det här testet:
Ford C-Max Titanium 1,6D 115 hkBetyg
Relaterade dokument
Ford C-Max Titanium 1,6D 115 hk
Baspris: 219 400 kr.
Extra utrusning: Paket med xenonljus, alumfälgar med mera 8 900 kr, metalliclack 4 900 kr, Easy Driver-paket 5 400 kr, navigation 5 100, elvärmd vindruta 1 500 kr, farthållare 2 300 kr, skjutbara baksäten 1 800 kr, familjepaket med bl a elmanövrerad baklucka 5 800 kr.
Testbilens pris: 255 100 kr.
Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti och tre års vägassistans.
Skatt: 0 kr i fem år.
Mått och vikt: L 438/B 183/ H 162 cm. Axelavstånd 265 cm. Tjänstevikt 1 390 kg. Maxlast 525 kg. Dragvikt 1 200 kg. Bagagevolym (med däcksrep-sats) 666–1 725 l.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 560 cm3. Effekt 115 hk vid 3 600 v/min. Vridmoment 230 Nm mellan 1 500 och 2 000 v/min.
Transmission: Sexväxlad manuell låda, framhjulsdrift.
Förbrukning: 4,6 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Prestanda: 0–100 km/tim uppges ej. Toppfart 184 km/tim.
Betyg i Euro NCAP: ★★★★★
ViB:s rostbetyg: Ej besiktigad.
Ljusbetyg halv/hel: 4/4
Plus: Underhållande köregenskaper, stark och snål motor, riktig handbroms, värmestolarna.
Minus: Många knappar, vindrutetorkarna, flåsig fläkt, dimljuset, lampbyte.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kanonbil - Det bästa inom denna bilkat. Just nu!!!
Vet ni varför Ford och äfven Saab finns?
För att inte Geely skall vhara semst!
Vet ni varför Ford och äfven Saab finns?
För att inte Geely skall vhara semst!
Gert Andersson!
Din kunskap i stavning är lika låg som dina dumma kommentarer!
Vi som använder gammaldags stafning för att visa att vi icke äro några fattigjon stafvar inte semst på samma sätt som er som förenklar allt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.