Nästa artikel
Långtest 2011: Volvo V60 i vintertest
Långtest

Långtest 2011: Volvo V60 i vintertest

Publicerad 9 mars 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Packningshögen stod upptravad på hotellgården, dit jag backat Volvon. Det var 25 grader kallt, jag frös och ville lasta fort. Men det gick inte.

Bakluckan var täckt av en tjock isbark och någonstans innanför denna miniatyrglaciär satt låset. Jag tryckte av alla krafter, handen slant och tre naglar gick av. Det gjorde ont!

Men det fanns knappar till luckan, både på nyckeln och på instrumentpanelen. Jag tyckte. Inget hände. Luckan var hermetiskt frusen. Packningen fick stuvas genom bakdörrarna.

Har Volvo inte kört V60 i egna vintertester? Vi undrar efter att ha hackat is och svurit över den frusna bakluckan under hela testveckan. Något i bakdelens konstruktion har blivit avigt, den saken är klar.

Volvo drar upp mängder med snö på bakluckan, precis som de flesta kombibilar. Bakrutan blir igensatt och för att kunna se i backspegeln slår föraren på värmetrådarna så att torkaren ska kunna göra en siktglugg.

Snön smälter till vatten som rinner ned över bakluckan och fryser till is. En del vatten sipprar över låsblecket som snart döljs av ett tjockt islager och blir omöjligt att trycka på.

Trots värmetrådarna försvinner bakåtsikten ändå efter ett tag, ty smältvattnet förvandlar även torkaren till en ispinne som bara förmår göra tunna repor i beläggningen på rutan.

Lätt i framvagnen
Men V60 är på många sätt också en härlig vinterbil. Klimatanläggningen får värmen att snabbt stiga i kupén och håller inställd temperatur utan flåsigt drag.

Vår bil är utrustad enligt nivån ”Momentum” (som kostar 30 000 kr) vilket bland annat betyder att den har xenonljus som svänger med bilen. Och de lyser starkt! Helljuset har i våra mätningar fått högsta möjliga betyg, en femma.

Volvo V60 är roligast på barmark och hårdpackade, välplogade vägar. Där känns den stadig och pålitlig och låter sig snällt köras lite hårt. Om föraren snabbt släpper gasen i svängarna glider bakdelen ut i en antydan till sladd innan sladdhämmaren bromsar upp. Det är väldigt underhållande. Men när vägarna täcktes av spårig nysnö blev Volvon mer instabil.

Framdäcken plogade och gled, ungefär som om de trevade efter fäste. Att Volvon är lätt i framvagnen märktes också om vi stannade i hala uppförslut. Bilen kunde ha svårt att komma igång. Framhjulen slirade och elektroniken ströp motorkraften.

T4 på bakstammen betyder att vår bil drivs av en liten turbomotor, bara 1,6 liter men med hela 180 hk. Den är hopkopplad med den automatväxlade lådan Powershift, vilket är en både smidig och snål kombination. Under de lugnare testetapperna förbrukade V60 inte ens 0,7 l/mil.

Läs hela rapporten om Volvo V60 som PDF.
(Med test av ljus, kupévärme och stolsvärme)

Läsa hela rapporten från årets vintertest.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V60 T4

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade dokument

Volvo V60 T4

Volvo V60 T4

Baspris: 268 900 kr.

Extra utrustning: Momentum-paket 30 000 kr, powershift automatlåda 17 900 kr, metalliclack 7 000 kr, Driver Support-paket 18 000 kr, elinfällbara backspeglar 1 900 kr, eluttag i bagagerum 500 kr, avstängningsbar passagerarkrockkudde 600 kr.

Testbilens pris: 344 800 kr.

Garantier: Två års nybilsgaranti, tre års vagnskadegaranti, tolv års rostskyddsgaranti och 1–7 års vägassistans.

Skatt: 1 485 kr.

Mått och vikt: L 463/B 186/H 148 cm. Axelavstånd 278 cm. Tjänstevikt 1 664 kg. Maxlast 440 kg varav 75 kg på taket. Bagagevolym 430–1 241 l.

Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad med dubbla överliggande kamaxlar och variabla ventiltider. Volym 1 595 cm3. Effekt 180 hk vid 5 700 v/min. Vridmoment 240 Nm mellan 1 600 och 5 000 v/min.

Transmission: Sexstegad automatväxlad låda, framhjulsdrift.

Förbrukning: 7,6 l/100 km.

CO2-utsläpp: 175 g/km.

Prestanda: 0–100 km/tim på 9,2 s. Toppfart 220 km/tim.

Betyg i EuroNCAP: ★★★★★

ViB:s rostbetyg: 4.

Ljusbetyg halv/hel: 5/4.

Plus och minus:

Plus: Ljuset, kupévärmen, förbrukningen, kul att köra, smidig växellåda.

Minus: Bakluckan, lätt i framvagnen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-09 09:08
Peugeo (ej verifierad)

Volvo har inte ännu heller listat ut hur man håller bakluckan renare i en combi (behövs rundare former och annat), Peuget har däremot i deras 308 SW lyckats väldigt bra. Kolla även "Bilägarna får skulden för lacksläpp" för risken är stor för lacksläpp även i denna Volvo? Gillar dock skarpt förarplatsen i denna Volvo men sitsen är inte så bekväm som jag vant mig att Volvon har. Beror såklart också på hur långa ben man har, är man kort eller lång osv.

#2 • Uppdaterat: 2011-03-09 09:24
amoC

Håller med om det där med sätena. De har blivit markant sämre på senare år, vilket är en tråkig utveckling. Alldeles för platta och hårda. En smaksak såklart, men jag tyckte de i gamla S80/V70/S60 var bäst. Framrörallt sportstolarna i S60, de var underbara.

#3 • Uppdaterat: 2011-03-09 10:30
Pender

Om V60 är lite besvärlig uppe på Nordkalotten, så kanske den fungerar utmärkt i större delen av Kina, större delen av året. Och varför inte Syd-europa och USA. Osv. Mao bör vi måhända mer se S/V60 som arbetstillfällen, än som konsumentprodukt för vinterkörande Nordbor.

#4 • Uppdaterat: 2011-03-09 11:01
#1 Tysken (ej verifierad)

Att påstå att Volvo har sämre stolar generellt är "bull" då vet man inte vad man talar om , Volvo har olika stolar i de olika modellerna, vad som kan vara problemet är att V70II har en ganska kort sittdyna, som däremot inte XC60 har, S/V60 har en stol som kan kännas lite smal.
Stolarna i S/V/C 40/50/70 är också speciella för dessa modeller.
Om man sedan tycker att stolen inte passar sin kropp behöver inte betyda att det är fel på stolen.
I övrigt så har Volvo generellt bra stolar som det går att sitta länge i för de flesta normala kroppar.
Det går att utläsa i de flesta tester i motorpressen

#5 • Uppdaterat: 2011-03-09 11:46
Rustan Werling (ej verifierad)

"Om man sedan tycker att stolen inte passar sin kropp behöver inte betyda att det är fel på stolen."

Det är alltså fel på kropparna då?

Hade en S80 förr och det var de mest underbara stolar jag någonsin suttit i. Antar att min kropp har blivit konstig sedan dess då.....

#6 • Uppdaterat: 2011-03-09 12:45
amoC

Om man inte vet vad man talar om när man själv har varit med i kliniken för framtagning av nya stolar (i det här fallet visserligen för P1, S40/V50) och avverkat många, många mil på Hällered för att utvärdera de olika koncepten... Ja, vem vet då? Jag fick jämföra med alla förekommande stolar på aktuella modeller på den tiden. Tyvärr (snligt mig) tog inte studieledningen fasta på särkilt många av mina åsikter. Men precis som jag skrev, det är en smaksak. Vissa tycker säkert att P1-stolarna är de bästa som nånsin gjorts. Tilläggas kan att jag har jobbade på Volvo i många år, och har avverkat hur många mil som helst i alla tänkbara provbilar (och alla tänkbara säten), både i Sverige och utomlands.

#7 • Uppdaterat: 2011-03-10 09:34
Mistro

Måste bara flika in en rolig eller lustig kommentar ( enligt mig ) för även om jag gillar Vib starkt så är det väldigt märkligt hur vissa bilar framhävs!
Här väljer man orden: "Den elegant svängda mittkonsollen innehåller nästan 40 reglage men de sitter logiskt och det är lätt att hitta rätt" = + betyg

Oftast framhävs dock bilar med många knappar i mittkonsollen eller på ratten som "plottriga"...
har funderat i 25 år nu men ....jo ta mig fan, ...Volvo måste vara den mest felfria och logiskt bäst byggda bilen i världen.
( 40 knappar sätter sin respekt som man dessutom hittar...? )
Synd att jag inte har råd men en Volvo och extrautrustning för 80.000kr,...men om jag hade det skulle jag nog ha funderat lite på detta underverk som alla hyllar. :-)

#8 • Uppdaterat: 2011-03-10 22:43
Gert Andersson (ej verifierad)

Kopplingsbyte Volvo XC60 inkl. jobb 18 000 kronor.

Volvo 240 inklusive jobb hos billiga men duktige svartnisse 2 000 kronor.

ändå känns 240ins koppling mer användarvänlig och påkostad!

Nä, blir ingen ny Volvo, dyrare än BMW...

#9 • Uppdaterat: 2011-03-13 00:11
Gert Andersson (ej verifierad)

Bättre äro en sen Mazda 626, billigare delar än till mindre liknande bilar. Extremlåg förbrukning och kvalitet i topp! Låga inköpspriser. Okej rostskydd. Säkrare än V70N m fl. Ser moderna ut som faan. Känns som en ny bil.

Skall köpa en till frugan ifall hon får sin Avensis såld.

#a • Uppdaterat: 2011-03-13 10:00
1 Tysken (ej verifierad)

Om man nu har varit anställd på Volvo, då om någon borde veta att stolarna är olika, att då generalisera visar väl än mer okunskapen,
Volvo har nog fortfarande de bästa standardstolarna på marknaden, problemet är att de saknar riktiga sportstolar /komfortstolar som har en mängd inställningsvarianter såsom justerbara lårstöd och "sidpuffar" bl.a.
Men detta är något som Volvo aldrig har haft.
Att sedan kroppen avgör om man sitter bra eller inte är inget som är speciellt konstigt.
En person som är två meter och väger 150 kg har andra behov än en som är 155 cm och väger 45 kg det behöver man ju inte vara speciellt inteligent för att begripa.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.