Nästa artikel
Claes Tingvall: "Flera faktorer som samverkat"
Nyheter

Claes Tingvall: "Flera faktorer som samverkat"

Publicerad 21 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Claes Tingvall är trafiksäkerhetsdirektör vid Trafikverket. Antalet trafikdödade är det lägsta sedan 1920-talet. Vad beror det på?
- Det är flera faktorer som samverkat. Vi har haft mycket snö vilket gett mjuka snövallar och lågkonjunkturen har medfört mindre trafikarbete. Men detta räcker inte för att förklara varför sänkningen har blivit så kraftig.

- Antalet omkomna har nästan halverats jämfört med år 2008. Mötesfria vägar, nya hastighetsgränser, ATK-kameror och att en stor del av de nya bilarna är utrustade med antisladdsystem, har också gett resultat.

- Sedan har naturligtvis också slumpen en inverkan.

Hur stor del av äran ska vi lägga på den rådande lågkonjunkturen?

-  Vi vet att farten i ekonomin kan påverka upp till ca 50 dödsfall per år. Framför allt minskar trafikarbetet väldigt snabbt i inledningen av en lågkonjunktur.

- Det här har påverkat dagens situation men ekonomin kan inte vara den enda förklaringen till det goda resultat vi ser idag.

 Hur ser trenden ut, vad kan vi vänta oss för utveckling framöver?

- På lång sikt är den positiv. Under de närmaste åren kommer stora delar av vagnparken att bytas ut mot nya modeller med antisladdsystem.

- Vi vet att det är en väldigt viktigt komponent när det gäller att minska antalet dödsolyckor.

Vi har nu mötesseparering på större vägar, fartkameror och säkrare bilar. Vad ser du som nästa steg för att pressa ned dödstalen ytterligare?


- Trots att vi redan har 96 procents användning av bilbältet, sitter 40 procent av de som dödas i trafikolyckor utan bälte. Om vi kunde få tekniska lösningar som ökade bilbältes-användingen ytterligare några procent, skulle det ge väldigt bra resultat.

- Sedan skulle jag önska att vi kunde få yrkestrafiken att ta på sig rollen som normbildare och goda förebilder i trafiken. Yrkestrafiken har bara att vinna på detta i form av sänkta bränslekostnader och lägre slitage på fordonen.

Diskutera: Kan den positiva trafiksäkerhetstrenden fortsätta?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-05-22 01:25
tage (ej verifierad)

Med ytterligare mer pengar i tanken,så går det säkert att få ner olyckstalen till noll. Ligger redan över gränsen till vad många (T.ex.) pensionärer, har råd med. Återstår: sälja bilen och anlita färdtjänst. Har vi bara nått så långt att ingen har råd att köra motorfordon längre så löser sig probl. för både "Miljötalibaner" och andra politiker som vill se klyftorna växa i samhället.

#9 • Uppdaterat: 2010-05-22 11:38
Seken (ej verifierad)

Det var det jag misstänkte. EMME är begåvad med flera tummar, som kompensation för den skrumpna hjärnersättningen han begåvats med.
LUPO3L, det där med att förbjuda motorcyklar var ovanligt sansat för att hoppat ur Tingvalls mun.
Ungefär samtidigt härjade han runt i media med ett renrasigt stolleförslag: "Alla bilar skulle vara lika tunga, för att kollisioner skulle bli jämlika. Och som av en händelse, så var tyngden av en Volvo S40 idealet" Sen flyttade herr Tingvall till Australien, för att där inplantera svenska jämlikhetstankar

#a • Uppdaterat: 2010-05-22 15:51
Emme - Den riktiga (ej verifierad)

Seken: Om det är den riktiga du så måste du ju vara riktigt korkad? En tumme ner "rörelse" går att göra flera gånger men din finmotorrik där uppe kanske inte hänger med?
Nog vet jag att du haft lite konstiga inlägg på Vibilägare mellanåt men ändå.
Jag undrar jag :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.