Klimatförändringarna kommer att minska antalet dagar med minusgrader, vilket kan leda till fler trafikolyckor. Det visar ny forskning från Göteborgs universitet.
I en ny avhandling från Göteborgs universitet har relationen mellan trafikolyckor och vinterväglag studerats.
Enligt doktoranden Anna Andersson som står bakom studien är slutsatsen överraskande.
"Mer plusgrader, fler olyckor"
Trots att det blir färre dagar med minusgrader kommer antalet trafikolyckor inte att minska, visar avhandlingen.
Istället kan det totala antalet olyckor öka med två procent.
- Det är när den lägsta, dagliga temperaturen rör sig från noll grader och uppåt som olycksrisken är som störst, säger Anna Andersson, doktorand vid Institutionen för geovetenskaper.
Fyra halktyper kartlagda
Avhandlingen har undersökt förhållandet mellan olyckor och fyra olika vinterväglag i både Sverige och England.
Studien gäller dels länderna som helhet, dels regionerna Göteborg, Halland och West Midlands i England.
Väglagen som undersökts är fyra olika halktyper: snö, isigt väglag, plusgrader och fläckvis halka.
Centralt i studien är hur dessa väglag kommer att påverkas av klimatförändringarna som väntas under detta århundrade.
"Minusgrader inte farligast"
I Göteborgsregionen kommer antalet dagar med minusgrader att minska med 22 procent under resten av århundradet.
Det innebär färre olyckor orsakade av frysta vägbanor.
Men enligt Anna Andersson är det inte vid minusgrader som väglaget är som farligast.
- När vi inte tror det är halt, och temperaturen säger att det inte är halt, kör vi som om det vore sommarväglag, säger hon.
- Men i temperaturer kring noll kan det uppstå fläckvis halka, och då är olyckan framme.
88 procent fler olyckor i Göteborg
Under perioden 1970 till 2000 hade Göteborgsregionen i genomsnitt 31 vinterdagar med temperaturer mellan noll och upp till sju plusgrader.
Under dessa 31 dagar inträffade i genomsnitt 83 trafikolyckor.
Antalet varma vinterdagar kan om 70 år vara 58 dagar om klimatmodellerna som använts i studien stämmer.
Det innebär teoretiskt att antalet trafikolyckor i Göteborgsområdet år 2080 kan öka med 88 procent jämfört med dagens nivå, från 83 till 159 olyckor.
Diskutera: Vad tror du om studiens slutsats?
Enligt doktoranden Anna Andersson som står bakom studien är slutsatsen överraskande.
"Mer plusgrader, fler olyckor"
Trots att det blir färre dagar med minusgrader kommer antalet trafikolyckor inte att minska, visar avhandlingen.
Istället kan det totala antalet olyckor öka med två procent.
- Det är när den lägsta, dagliga temperaturen rör sig från noll grader och uppåt som olycksrisken är som störst, säger Anna Andersson, doktorand vid Institutionen för geovetenskaper.
Fyra halktyper kartlagda
Avhandlingen har undersökt förhållandet mellan olyckor och fyra olika vinterväglag i både Sverige och England.
Studien gäller dels länderna som helhet, dels regionerna Göteborg, Halland och West Midlands i England.
Väglagen som undersökts är fyra olika halktyper: snö, isigt väglag, plusgrader och fläckvis halka.
Centralt i studien är hur dessa väglag kommer att påverkas av klimatförändringarna som väntas under detta århundrade.
"Minusgrader inte farligast"
I Göteborgsregionen kommer antalet dagar med minusgrader att minska med 22 procent under resten av århundradet.
Det innebär färre olyckor orsakade av frysta vägbanor.
Men enligt Anna Andersson är det inte vid minusgrader som väglaget är som farligast.
- När vi inte tror det är halt, och temperaturen säger att det inte är halt, kör vi som om det vore sommarväglag, säger hon.
- Men i temperaturer kring noll kan det uppstå fläckvis halka, och då är olyckan framme.
88 procent fler olyckor i Göteborg
Under perioden 1970 till 2000 hade Göteborgsregionen i genomsnitt 31 vinterdagar med temperaturer mellan noll och upp till sju plusgrader.
Under dessa 31 dagar inträffade i genomsnitt 83 trafikolyckor.
Antalet varma vinterdagar kan om 70 år vara 58 dagar om klimatmodellerna som använts i studien stämmer.
Det innebär teoretiskt att antalet trafikolyckor i Göteborgsområdet år 2080 kan öka med 88 procent jämfört med dagens nivå, från 83 till 159 olyckor.
Diskutera: Vad tror du om studiens slutsats?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är nog för att de kör odubbat på sommaren
(ironi för en fånig dubb debatt)
Det är inget nytt att det sker framförallt alvarligare olyckor på sommaren
Studiens slutsats: Total ointressant forskning. Måste finnas tusentals intressantare studier att lägga ner resurser och pengar på.
Gammal sanning: Farten dödar! Fina snö- och is-fria vägbanor inbjuder till högre hastigheter och därmed fler dåliga omkörningar mm varför antalet kollisioner och avåkningar stiger. Men alltnog, det är bra att forskningen får bekräfta faktum!
Det vet man väl. Spanien och Portugal är mer olycksdrabbade än Sverige på grund av det varma vädret? Kolla hur det är med Island och Spetsbergen för att jämföra. Försiktig med halkan i Burkina Faso.
Det vore kanske lämpligt klimatdoktoranden reste sig ur sin doktorandstol och gick ut i den vintriga verkligheten. Bara för att vi haft ett antal varmare år och vintrar än "normalt" ändrar inte på det faktum att vi nu är på väg mot en ny istid. Sug på den istappen, bästa doktoranden!
En av flera märkliga studier ingen kan med säkerhet veta hur fordon och trafiksäkerhet ser ut om 70 år.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.