En av sex som bär glasögon lämnar glasögonen hemma när de kör bil. Beteendet är direkt skadligt i trafiken, säger Vägverkets trafiksäkerhetsexpert.
En av tio som använder synhjälpmedel kör bil utan något som helst hjälpmedel.
Bland de som bär glasögon är det var sjätte som kör utan.
Det framgår av en ny undersökning från Sifo.
"En självklarhet"
Undersökningen genomfördes i mars och över 2 100 svenskar tillfrågades.
Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket, säger att det är en fundamental sak att se när man kör bil.
- Det är en självklarhet för att kunna styra ett fordon, säger han.
- Vad många inte tänker på är att en dålig eller begränsad syn gör föraren trött - vilket är direkt skadligt i trafiken. Det här gäller även personer med mindre synfel.
Fler bär glasögon på bio
Sifo har också undersökt hur många av glasögonbärarna som använder glasögon när de ser på tv eller går på bio.
Vid dessa tillfällen svarar 88 procent att de använder glasögon, betydligt fler än när de kör bil.
Totalt använder 73 procent av svenskarna synhjälpmedel.
Diskutera: Vad tycker du om att glasögonbärare lämnar bågarna hemma?
Bland de som bär glasögon är det var sjätte som kör utan.
Det framgår av en ny undersökning från Sifo.
"En självklarhet"
Undersökningen genomfördes i mars och över 2 100 svenskar tillfrågades.
Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket, säger att det är en fundamental sak att se när man kör bil.
- Det är en självklarhet för att kunna styra ett fordon, säger han.
- Vad många inte tänker på är att en dålig eller begränsad syn gör föraren trött - vilket är direkt skadligt i trafiken. Det här gäller även personer med mindre synfel.
Fler bär glasögon på bio
Sifo har också undersökt hur många av glasögonbärarna som använder glasögon när de ser på tv eller går på bio.
Vid dessa tillfällen svarar 88 procent att de använder glasögon, betydligt fler än när de kör bil.
Totalt använder 73 procent av svenskarna synhjälpmedel.
Diskutera: Vad tycker du om att glasögonbärare lämnar bågarna hemma?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Alldeles för kort artikel. Det fattas mängder av information.
Alla som använder glasögon behöver inte dessa när de kör bil av den anledningen att synfelen är olika.
Att blanda in en jämförelse med biotittande är bara löjligt. Det är betydligt fler som kör bil än som går på bio och många biobesökare får inte ens köra bil då de är för unga.
Men som sagt, underlaget i artikeln är för litet för att dra några som helst slutsatser och jag önskar Vi bilägare kunde skriva mer utförligare artiklar.
Frågan är hur många som har det som villkor i körkortet och inte kör med glasögonen på. Och hur många det är som sätter på sig oslipade solglasögon när de kör bil som annars måste ha slipade.
Håller med om att det är lite magert underlag.
Om man har en lätt astigmatism och/eller i synnerhet om man är översynt/ålderssynt så behöver man inte korrigering för att se på långt håll - knappast heller för att se hastighetsmätaren. Däremot kan jag tänka mig att de löjligt långa raderna med identiska pytteknappar med ännu mer löjligt små symboler eller till och med text kan vara svåra att se - men föraren känner troligen väl till var knapparna sitter. (De är ju svåra att se även i vanliga fall.)
Aha, kan det vara därför så många har så svårt att se, och då i synnerhet vägmärken som anger högsta tillåtna hastighet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.