Svenska bilister visar dålig respekt för de hastighetssänkningar som infördes förra året, det visar en ny studie.
Hastighetsgränsen sänktes från 90 till 80 km/tim längs 1 200 mil väg under 2009.
Men bilisterna har endast sänkt medelhastigheten med fyra km/tim.
Det konstaterar NTF och Naturskyddsföreningen som nu presenterar en ny studie.
"Inte tillräckligt bra"
Organisationerna har gjort mätningar på två vägsträckor i landets alla län vid vägar där hastighetsgränsen sänkts från 90 till 80 km/tim.
Den minskade medelhastigheten medför, teoretiskt sett, att antalet dödade minskar med 19 procent och antalet svårt skadade med 13 procent.
- Det är naturligtvis inte tillräckligt bra, men det är i alla fall ett steg i rätt riktning, säger Jan Sandberg, vd för NTF.
- Uppenbarligen måste vi fördjupa dialogen med trafikanterna.
Jan Sandberg säger att det måste skapas en förståelse för att anpassade hastighetsgränser efter vägens standard kan rädda liv.
Diskutera: Vad tycker du om de nya hastighetsgränserna? Har du sänkt hastigheten med 10 km/tim?
Men bilisterna har endast sänkt medelhastigheten med fyra km/tim.
Det konstaterar NTF och Naturskyddsföreningen som nu presenterar en ny studie.
"Inte tillräckligt bra"
Organisationerna har gjort mätningar på två vägsträckor i landets alla län vid vägar där hastighetsgränsen sänkts från 90 till 80 km/tim.
Den minskade medelhastigheten medför, teoretiskt sett, att antalet dödade minskar med 19 procent och antalet svårt skadade med 13 procent.
- Det är naturligtvis inte tillräckligt bra, men det är i alla fall ett steg i rätt riktning, säger Jan Sandberg, vd för NTF.
- Uppenbarligen måste vi fördjupa dialogen med trafikanterna.
Jan Sandberg säger att det måste skapas en förståelse för att anpassade hastighetsgränser efter vägens standard kan rädda liv.
Diskutera: Vad tycker du om de nya hastighetsgränserna? Har du sänkt hastigheten med 10 km/tim?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Typiskt borgeligt förslag. -Måste ändra på nåt i all hast utan at rejält studera konsekvenserna. 50, 70, 90 110 är begripligt. Lägg till flera så blir det snömos och förvirrning - i alla fall i mitt huvud. Fast om det är mer böter man vill ha in till stadskassan har de gjort helt rätt.
Den "anpassning" som gjorts har ju nästan uteslutande gått ut på att sänka hastighetsgränserna (jag vet att vissa "1+2"-vägar och nyare motorvägar fått höjda gränser, men i de allra flesta fall verkar det handla om sänkningar). På väg till jobbet kör jag varje dag på en gammal "flygraka" - den är bred och spikrak med viltstängsel på sidorna. Varför inte "anpassa" den till 100 km/h? Vet även ett antal 70-sträckor som gott kunde få bli 80-sträckor. Varför så motvilligt att höja gränserna på fina vägar? Om man gjorde det tror jag fler skulle respektera sänkningarna på de sämre vägarna.
Många av de ändrade hastighetsgränserna har gjort det helt orimligt att följa dem. Det är stor skillnad på att åka 70 på landsväg jämfört med 60. När det dessutom gjorts på sträckor med förhållandevis lite trafik och bred väg; ja då blir det löjeväckande. Resultatet blir istället att många helt enkelt struntar helt i begränsningarna och gasar på. Skillnaden mellan demsom följer begränsningarna (och ligger under dem) och de som gasar på blir större och olycksrisken ökar istället för att minska.
"Anpassade hastighetsgränser efter vägens standard" är just precis vad det INTE är idag. De är ofta så absurt låga att efterlevnaden bara är en följd av nivån på myndigheternas repressiva åtgärder. Helt fel utveckling anser jag.
Håkan - jag skall ge dig ett tips: om du ser en skylt med en hastighetsbegränsning, så se till att ha samma hastighet på hastighetsmätaren. Då slipper du hålla reda på begränsningarna i huvudet... Det är inte så mycket att begripa!
Delvis beror det på att det numera är så många och varierande hastigheter tillåtna så det är svårt att veta vilken som gäller.
Gå tillbaka till de gamla gränserna!
Håller man de gränser som nu existerar så har man efter några minuter en svans av lastbilar (främst) och övriga bilar (trafiksäkert?).
Hej!
Ganska roligt" att läsa Jan Sandbergs kommentar: Vi kanske måste fördjupa vår dialog med trafikanterna!! Hur skall de kunna fördjupa något de aldrig har haft? Han borde ha sagt: Vi kanske måste inleda en dialog.. Kanske de skulle få lite mer respekt av alla om de verkligen satt hastighet efter vägstandard och rådande omgivning. Var en tur och retur resa ner till Stockholm ifrån Boden förra veckan, och man blir ju en aning frustrerad när man kommer till vägar som ligger på 60 och 80 som skulle kunna vara 90kmh!
Instämmer med Zeth, om det verkligen var så att man kunde titta på en väg och veta vilken hastighetsgräns som gäller på den, oberoende var den ligger, då skulle efterlevnaden öka markant.
I dagsläget är det alltför godtyckligt för att folk ska acceptera hastighetsgränserna.
Åker dagligen på "asfalteradkostig" utan vägrenar, sikt och belysning, med hastighetsgränsen 70 km/h, och på nedsänkt, belyst, nybyggd motorväg med samma hastighetsgräns....
I Norge har man sedan länge haft en uppsjö av olika hastigheter på samma väg och mestadels obegripligt. Chansen att åka för fort är uppenbar och det är väl det man vill för att kunna ta in fler bötesbelopp. Vi är ju på väg mot detta även här. Huvudsaken att man kan använda polisen till att mäta och skriva ut böter. Resten ger man i stort sett faen i.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.