Bilägare under 25 år drabbas av tre gånger fler skador än bilägare över 55 år, visar en ny undersökning.
- Det är tyvärr ett faktum att yngre bilförare är betydligt mer skadedrabbade än äldre. Många behöver tid och erfarenhet för att kunna hantera olika situationer och undvika olyckor när de är ute i trafiken, säger Dan Falconer, motorspecialist på försäkringsbolaget If.
En sammanställning över antalet trafikskador i olika åldersgrupper som försäkringsbolaget If tagit fram visar att yngre bilförare är en riskfaktor i trafiken. Bilförare under 25 år löper tre gånger större risk att drabbas av en trafikskada än bilförare över 55 år.
- Vi ser att åldern är den mest avgörande faktorn. Äldre bilförare har en bättre förmåga att bedöma olika situationer i trafiken. En del kan uppfatta detta som provocerande, men vi ser det svart på vitt i skadestatistiken att skillnaderna är väldigt stora, säger Dan Falconer.
"Räcker inte med kunskap"
Undersökningen visar även att äldre bilförare inte överskattar den egna förmågan i samma utsträckning som de yngre. 4 av 10 bilförare över 45 år uppger i undersökningen att de är tveksamma om de skulle klara körkortsprovet idag. Bland bilförare under 30 år uppger bara 2 av 10 att de känner motsvarande osäkerhet.
' Det kan verka lite märkligt att de som själva anser sig ha bäst kunskap råkar ut för flest olyckor, säger Dan Falconer och fortsätter:
- Våra siffror visar att i trafiken räcker det inte med kunskap, det behövs också erfarenhet och insikt om den egna förmågan för att minska olycksrisken.
En sammanställning över antalet trafikskador i olika åldersgrupper som försäkringsbolaget If tagit fram visar att yngre bilförare är en riskfaktor i trafiken. Bilförare under 25 år löper tre gånger större risk att drabbas av en trafikskada än bilförare över 55 år.
- Vi ser att åldern är den mest avgörande faktorn. Äldre bilförare har en bättre förmåga att bedöma olika situationer i trafiken. En del kan uppfatta detta som provocerande, men vi ser det svart på vitt i skadestatistiken att skillnaderna är väldigt stora, säger Dan Falconer.
"Räcker inte med kunskap"
Undersökningen visar även att äldre bilförare inte överskattar den egna förmågan i samma utsträckning som de yngre. 4 av 10 bilförare över 45 år uppger i undersökningen att de är tveksamma om de skulle klara körkortsprovet idag. Bland bilförare under 30 år uppger bara 2 av 10 att de känner motsvarande osäkerhet.
' Det kan verka lite märkligt att de som själva anser sig ha bäst kunskap råkar ut för flest olyckor, säger Dan Falconer och fortsätter:
- Våra siffror visar att i trafiken räcker det inte med kunskap, det behövs också erfarenhet och insikt om den egna förmågan för att minska olycksrisken.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Naturligtvis måste man va´me´i verkligheten innan man vet va´som gäller!
Alla "gubbar" med keps och volvo kör INTE felftitt dfom heller men har ofta erfarenhet och vet att man bör vara på sin vakt.
Om jag ska dra någon slutsats av de kurser jag själv hållit, så är skillnaden mellan yngre och äldre att de yngre fokuserar på att komma vidare i kursen medan äldre vill förstå innan de går vidare. Men de individuella skillnaderna är stora.
Hur som helst kan jag bara än en gång konstatera att det är skillnad på kunskap och kompetens.
Finns det någon som blev förvånad över resultatet?
Nej Roy, jag tror inte att någon är fövånad. Faktum är att det räcker med att ge sig ut i trafiken och se hur ynglingarna kör i jämförelse med andra och därigenom bekräfta det som IF nu påvisat. De yngre pojkarna, ja det är ofta män, kör hetsigt och med högre risker. Därtill är de oftare alkoholpåverkade än andra. Så nej, resultatet förvånar nog ingen, vare sig om man studerar data eller bygger sina slutsatser på egen erfarenhet. MVH AL
Apropå detta med äldre bilförare. Låt mig berätta om en incident från idag: Jag ligger i 100 km/h helt enligt hastighetsgränsen på en landsväg. Vid en korsning så kommer det plötsligt in en liten Skoda som kör långsamt och jag tvingas hastigt tvärnita och styra undan, och det var nära att jag förlorade kontrollen över bilen. Det var en äldre bilförare vid ratten, helt enkelt en äldre herre - rättare sagt en pensionär. Han hade noll koll, ingen uppsikt och jag anser att han i den här situationen visade mindre bra omdöme. Att köra rätt ut när det kommer bilar, det är trafikfarligt. Här var olyckan nära. En sådan manöver i ett körkortsprov och han hade bommat uppkörningen med kritik för dålig uppmärksamhet.
En pilots kvalifikationer mäts ofta i flygtimmar. Är det så med bilförare också, jag menar att övning ger erfarenhet?
Al: Det är inte bara killar, ett flertal tjejer tar för sig på det grövsta. Har de då mobiltelefonen i örat kan det lätt gå över styr. Men det finns fortfarande en hel del tjejer som jag hellre åker med än en del killar.
Raphael: Framförhållning är en dygd.
I övrigt är jag inte ett dugg förvånad över resultatet i IF:s undersökning.
En del äldre idkar "jämn fart", dom kör i ca 70 km/h oavsett om hastighetsgränsen är 50, 70 eller 90. Ur bränsleförbrukning och miljösynpunkt är det säkert det bästa dock, speciellt om dom kör med 5:e växeln i.
Här tycker jag att S-E-S har en bra poäng. Inom flyget krävs det dels att man har ett minsta antal flygtimmar på årsbasis och dels tilldelas man möjligheten att flyga i mer krävande förhållanden (mörker, dåligt väder etc) först i takt med att man erhållit adekvat erfarenhet. Därtill har flyget ett mycket bättre system för alkohol än vägtrafiken - där man helt enkelt inte fått vara nära en droppe alkohol inom de senaste 48 h om man skall flyga. Vidare har man krav på återkommande läkarkontroller och utbildningen av piloterna är synnerligen riskorienterad. Samtliga av dessa regler är inte speciellt svåra att införa även inom vägtrafiken vilket torde ge bra trafksäkerhetsmässig effekt - särskilt hos våra unga förare (ett system man använder i andra länder med gott resultat, dvs ingen körning i mörker, halt väglag eller jämnåriga passagerare i bilen). MVH AL
Poängen är väl att det inte handlar om att köra felfritt, utan om att köra med marginaler och förutseende, så att man har en chans att reagera när någon annan gör fel, eller när något oväntat händer, må det sedan vara en älg, ett barn eller en pensionär som dyker upp på vägen.
Statestik, yngre förare kör förmodligen 3 gånger så mycket bil som dom över 55år. I så fall är det lika stor risk. Kör man inge bil är det ingen risk.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.