Nästa artikel
"Äldre bilförare har en bättre förmåga"
Nyheter

"Äldre bilförare har en bättre förmåga"

Publicerad 21 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Bilägare under 25 år drabbas av tre gånger fler skador än bilägare över 55 år, visar en ny undersökning.
- Det är tyvärr ett faktum att yngre bilförare är betydligt mer skadedrabbade än äldre. Många behöver tid och erfarenhet för att kunna hantera olika situationer och undvika olyckor när de är ute i trafiken, säger Dan Falconer, motorspecialist på försäkringsbolaget If.

En sammanställning över antalet trafikskador i olika åldersgrupper som försäkringsbolaget If tagit fram visar att yngre bilförare är en riskfaktor i trafiken. Bilförare under 25 år löper tre gånger större risk att drabbas av en trafikskada än bilförare över 55 år.

- Vi ser att åldern är den mest avgörande faktorn. Äldre bilförare har en bättre förmåga att bedöma olika situationer i trafiken. En del kan uppfatta detta som provocerande, men vi ser det svart på vitt i skadestatistiken att skillnaderna är väldigt stora, säger Dan Falconer.

"Räcker inte med kunskap"

Undersökningen visar även att äldre bilförare inte överskattar den egna förmågan i samma utsträckning som de yngre. 4 av 10 bilförare över 45 år uppger i undersökningen att de är tveksamma om de skulle klara körkortsprovet idag. Bland bilförare under 30 år uppger bara 2 av 10 att de känner motsvarande osäkerhet.

ˆ' Det kan verka lite märkligt att de som själva anser sig ha bäst kunskap råkar ut för flest olyckor, säger Dan Falconer och fortsätter:

- Våra siffror visar att i trafiken räcker det inte med kunskap, det behövs också erfarenhet och insikt om den egna förmågan för att minska olycksrisken.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-07-22 01:22
AL (ej verifierad)

Här tycker jag att S-E-S har en bra poäng. Inom flyget krävs det dels att man har ett minsta antal flygtimmar på årsbasis och dels tilldelas man möjligheten att flyga i mer krävande förhållanden (mörker, dåligt väder etc) först i takt med att man erhållit adekvat erfarenhet. Därtill har flyget ett mycket bättre system för alkohol än vägtrafiken - där man helt enkelt inte fått vara nära en droppe alkohol inom de senaste 48 h om man skall flyga. Vidare har man krav på återkommande läkarkontroller och utbildningen av piloterna är synnerligen riskorienterad. Samtliga av dessa regler är inte speciellt svåra att införa även inom vägtrafiken vilket torde ge bra trafksäkerhetsmässig effekt - särskilt hos våra unga förare (ett system man använder i andra länder med gott resultat, dvs ingen körning i mörker, halt väglag eller jämnåriga passagerare i bilen). MVH AL

#9 • Uppdaterat: 2010-07-22 08:12
Acke (ej verifierad)

Poängen är väl att det inte handlar om att köra felfritt, utan om att köra med marginaler och förutseende, så att man har en chans att reagera när någon annan gör fel, eller när något oväntat händer, må det sedan vara en älg, ett barn eller en pensionär som dyker upp på vägen.

#a • Uppdaterat: 2010-07-22 09:54
Jonas (ej verifierad)

Statestik, yngre förare kör förmodligen 3 gånger så mycket bil som dom över 55år. I så fall är det lika stor risk. Kör man inge bil är det ingen risk.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.