Tidigare har Mazdas sportiga cross-over CX-7, enbart funnits att köpa med stentuff turbomotor från MPS.
Mer effektiv
Bra för körglädjen men mindre bra för hushållskassan då den 260 hästkrafter starka bensinmotorn gärna sög i sig långt över en liter per mil.
Med Mazdas 2,2-liters dieselmotor under huven sjunker förbrukningen väsentligt.
Tack vare dieselmotorns formidabla bottendrag (dieseln är faktiskt starkare än bensinturbon på låga varv) upplever knappast CX-7-kunden dieselns lägre toppeffekt som något problem.
CX-7 DE känns pigg i alla lagliga farter. Dessutom går motorn tyst och smidigt så snart man fått ekipaget på rull.
På tomgång och när motorn är kall knattrar emellertid Mazdas diesel hårdare än många av konkurrenternas motorer.
Premieras inte i Sverige
Miljövännerna lär knappast rycka ut för att sjunga CX-7:s lov.
Det är synd eftersom det bakom denna sportbilsfasad döljs en av marknadens just nu renaste dieselmotorer.
Förutom det numera vanliga partikelfiltret är CX-7 DE utrustad med en katalysator av SCR-typ som renar avgaserna från hälsofarliga kväveoxider.
Innan avgaserna strömmar in i katalysatorn, tillsätts Ad Blue, en ureabaserad vätska bidrar till dem kemiska processen där kväveoxiderna omvandlas till ofarlig kvävgas och vattenånga.
Ad Blue lagras i en separat tank som fylls på vid ordinarie servicetillfällen.
Renad från partiklar och kväveoxid får den här dieselmotorn nästan lika låga utsläpp som en bensinmotor och uppfyller redan idag den kommande avgasnormen Euro 5 som träder i kraft år 2011.
I många andra länder premieras dieselbilar med den här typen av rening med extra skatterabatter för att snabba på deras marknadsintroduktion.
Så är dock inte fallet i Sverige. Här blir tyvärr CX-7 cirka 1 000 kr dyrare per år i skatt än sina närmaste konkurrenter eftersom skatten sätts efter utsläppet av koldioxid och CX-7 har en ganska hög dieselförbrukning.
Lite bökig i stadstrafik
Den sportiga profilen med en låg kaross som hissats högt upp på stora hjul gör att innerutrymmena inte blir riktigt så grandiosa som man kanske luras att tro vid första anblicken.
Främst blir det lite trångt i baksätet. Bagageutrymmet är däremot stort och baksätets ryggstöd fälls lika föredömligt enkelt som i många andra Mazda.
Det är bara att dra i ett handtag på sidoväggen i bagageutrymmet så faller ryggstödet framåt. Genialt!
Instrumenteringen kunde varit tydligare. Designavdelningen har tryckt ihop hastighetsmätarens skala på ett rätt onödigt vis.
De flesta reglage är däremot enkla att förstå och använda. Det tar emellertid en stund innan föraren lärt sig hitta bland alla knapparna på ratten.
Mazda CX-7 är en stor bil med yvig vändradie som är lite bökig i stadstrafik. När man är ovan med bilen är det svårt att få grepp om var den börjar och slutar.
Bättre utanför stan
Backningskameran fungerar bra när bilen är nytvättad men det krävs inte många mil förrän dess lins blir igensatt av snö, slask och smuts.
Utanför stan trivs CX-7 bättre. Väglaget är ganska oväsentligt, fyrhjulsdriften ger säker gång även i dåligt före.
Fjädringen är sportigt hård för att ge personbilslika köregenskaper. Resultatet blir tyvärr också att bilen är stötigt på dålig väg. Växellådan är fast med distinkta lägen och kort, köttig spak.
Sittkomforten i framstolarna är bra. Motorn hörs inte alls i jämn fart men däcken dånar en del på grov asfalt eller skrovlig vinterväg.
Intressant pris
Prislistan börjar från 314 000 kronor, strax under alla konkurrenter utom Nissan. Utrustningen är omfattande.
Som standard ingår automatisk klimatanläggning, backkamera, läderratt, lättmetallfälgar, ljudanläggning, farthållare, larm med mera.
Den som vill slå på stort väljer modellen "Sport" för 33 000 kronor extra.
Då ingår godbitar som läderklädsel, elektriskt inställbara framstolar, xenonljus, navigationssystem och nyckellöst låssystem.
Diskutera: Vad tycker du om Mazda CX-7?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mazda CX-7 2,2 DE AdvanceBetyg
Relaterade bildspel
Pris, från kr: 314 000 kr.
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars, femsitsig crossover.
Mått, cm: L 468/B 187/H 165.
Tjänstevikt, kg: 1 800.
Släpvikt, kg: 1 800.
Motor: Fyrcylindrig dieselmotor med turbo. Cylindervolym: 2 184 cm3. Max effekt: 173 hk vid 3 500 varv/min. Max vridmoment 400 Nm från 2 000 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim: 11,3 s. Toppfart 200 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 7,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 199 g/km.
Konkurrenter: Volvo XC60, Nissan Qashqai, Audi Q5, BMW X1.
Vad nytt? Extremt väl avgasrenad dieselmotor i Mazdas crossover.
För vem? Bilen är tänkt att passa den som vill ha lite av varje.
Bra köp? Goda miljöegenskaper, fyrhjulsdrift och bra pris gör CX-7 högintressant.
Plus: Låga utsläpp, stark motor, fyrhjulsdrift, prisvärd.
Minus: Hög förbrukning, stötig.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Billigare än alla konkurrenter? I ett annat test vann Subaru Forester över BMW X1 och Audi Q5. Subarun är både billigare, snålare, bättre svängradie och allmänt smidigare, bättre på vägen (klarar dålig väg mjukare) osv.
Vart har ViBilägare varit de senaste två åren?
Måste säga att Mazda verkligen lyckats med designen. Riktig snygg.
Är inte Peugeot 3008 och 5008 konkurrenter till denna bilen, de är ju betydligt billigare och har ju fått kanon respons i all tester.
En Skoda Octavia III slår denna klumpiga CX-7:an på allt, bättre lastvolym och mycket lägre förbrukning. Fattar inte ens att man överväger att köpa en CX-7...varför? Behöver man framkomlighet så får man en Audi A4 Quattro nästan billigare, eller en Octavia Scout.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.