- Det är dubbelt så snabbt som konkurrenternas system, påstår Mazdas tidtagare.
Mazda3 med i-stop visades första gången på Genève-salongen i våras och finns ute på marknaden på sensommaren. Enligt Mazda innebär i-stop i kombination med den nya direktinsprutade tvålitersmotorn en sänkning av bränsleförbrukningen med 14 procent jämfört med föregångaren och hamnar på 6,8 liter/100 km blandad körning. CO2-utsläppet blir 159 g/km.
Men hela sänkningen beror inte på i-stop; Nya Mazda3 har även blivit lättare och fått en mera aerodynamisk form.
Bränslebesparingen vid stillastående köer eller trafikljus är fem procent, vilket kan låta försumbart; fem centiliter på en liter. Men många bäckar små…
Rekordsnabb start
Stopp- och startsystem är ingen nyhet i sig, BMW har det, Toyota också plus några andra märken. Mazda har nu utvecklat ett helt eget system som i kombination med direktinsprutning uppges sätta världsrekord i att starta motorn snabbt. Konventionella system behöver hjälp av en elmotor för återstart av motorn, vilket förlänger tiden.
Mazdas system reglerar kolvarnas position när motorn stängs av. När bilen stannas och föraren växlar till friläge och släpper upp kopplingen stängs motorn av först när luftmängden i cylindern är rätt. Generatorn vrider runt motorn så att kolven är i optimalt läge inför återstarten. När det är dags att åka igen sprutas bränslet direkt in i förbränningsrummet och antänds när kopplingen trycks ner.
Systemet inbegriper två batterier för att säkra strömkapaciteten. Ett mindre, extra batteri används enbart för att återstarta motorn.
Det hjälper dock föga när det är extremt varmt eller kallt utomhus. Vid stark värme och med klimatanläggningen påslagen fungerar inte i-stop. Det ordinarie batteriet behövs för att förse bilen med ström och motorn stannar inte, eller återstartar efter bara en kort stund.
Likadant vid temperaturer neråt minus tio grader och kallare då kupén behöver värmas ordentligt. Även kraftigt regn kan sätta i-stop ur spel om man använder strömförbrukande funktioner som exempelvis vindrutetorkarna.
Men vid gynnsamma yttre omständigheter - inte för varmt eller kallt, uppehållsväder - så mätte vi tiden för hur länge motorn var avstängd till ungefär en och en halv minut.
Standard om två år
Det finns även andra begränsningar för när systemet inte fungerar: öppna dörrar, obältade passagerare, hjulen vridna mer än 30 grader, lutning mer än 14 grader bland annat. Föraren kan också själv välja att stänga av i-stop-funktionen med hjälp av en knapp på intrumentpanelen.
Mazda har sänkt koldioxidutsläppen på sina bilar med åtta procent från 2007 till 2008. Målet är en sänkning på 30 procent till år 2015. Redan om två år, 2011, är ambitionen att i-stop ska vara standard i alla nya Mazda-bilar, vilket betyder att alla då har direktinsprutade motorer.
Stopp- och startfunktionen kommer dock inte att finnas i automatväxlade bilar. Priset för en Mazda3 sedan med i-stop blir 199 900 med ett pristillägg på 3 000 kronor om man väljer en kombisedan.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Mazda3 med i-stopBetyg
Tillverkningsland: Japan.
Modell: 5-d kombisedan.
Motor: 1,6 l direktinsprutad common-rail turbodiesel med intercooler, 4 ventiler/cylinder. Cylindervolym
1 560 cm3. Borrning x slaglängd 75 x 88,3 mm. Kompression 18,3:1. Katalysator med partikelfilter.
Effekt/vridmoment: 109 hk (80 kW) vid 4 000 v/min. 240 Nm vid
1 750 v/min
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning via femväxlad manuell växellåda. Antisladdsystem med understyrningskontroll och antispinn. Hastighet vid 1 000 v/min på högsta växeln: 48,6 km/tim
Hjulupphängning: Fram MacPherson fjäderben. Multilänkbakvagn med separat fjäder och stötdämpare. Krängingshämmare fram och bak.
Hjul: 15,16 eller 17 tum. Testbilen med 205/50 WR 17.
Styrning: Kuggstång med elektrohydraulisk servo. Vändcirkel 10,9 m.
Bromsar: Skivbromsar, ventilerade fram. Låsningsfritt system med elektronisk kraftfördelning och varning vid panikbromsning.
Prestanda: 0–100 km/tim på 11,0 s. Toppfart 187 km/tim. (tillverkarens uppg).
Övriga versioner: 1,6 CD med sexväxlad manuell, 2,2-liters turbodiesel, 1,6-liters respektive 2,0-liters bensinversioner.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
0,68/100km = fruktansvärt dåligt.
Körde min Focus 2,o 2001 på 0,71
Redan för 10 år sedan och fram till år 2005 hade VW start och stopp-systemet på Lupo 3L!
Nödvändigt om man siktar på vinst i "Rödljusracet"?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.