Nästa artikel
Mazda 3 återkallas
Nyheter

Mazda 3 återkallas

Publicerad 16 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Nu återkallas 90 000 Mazda 3 för att åtgärda ett problem med en oljeslang. Totalt kan 280 000 bilar omfattas.
I Kina och Japan återkallas 90 000 exemplar av mellanklassaren Mazda 3.

Oljeslang kan slitas ut
Mazda ska nu åtgärda ett problem med bilarnas växellådor.

En oljeslang har placerats alltför nära kylarskyddet och när bilen körs på gropiga vägar kan slangen skava mot skyddet.
 
Ã-ver tid kan denna friktion slita ned oljeslangen vilket i förlängningen kan leda till läckage.

Problemet har inte orsakat någon olycka men bilar som vägrar att starta har rapporterats.

De Mazda 3 som berörs är tillverkade mellan januari 2006 och mars 2009.

Kan växa
Totalt kan återkallelsen komma att omfatta 280 000 bilar.

Mazda har ännu inte lämnat något besked, men troligen åtgärdas problemet som ett serviceärende i Europa.

En i raden
Återkallelsen kommer i en tid där allt fler tillverkare tvingas kalla tillbaka bilar till verkstad.

Toyota har fått störst uppmärksamhet efter att ha återkallat fler än åtta miljoner bilar världen över.

Bara i år har också General Motors återkallat 1,3 miljoner, Honda upp emot en miljon och Nissan 500 000 bilar.

Diskutera: Vad beror den senaste tidens stora återkallelser på?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-16 12:09
pg (ej verifierad)

Vi har ägt 3 st 323or och en 626 a. De flesta verkar nöjda med sina bilar, men våra bilar har varit rena sorgen. Problemen har börjat vid ca 20000 mil och reparationskostnaderna har varit höga. Även bränsleförbrukningen har varit högre än vad andra Mazdaägare uppgivit. Min erfarenhet säger att Tyska bilar vinner i längden mot Mazda. Drar mindre bensin än Mazda. Ex. våran nuvarnade Astra drar ca 1 dl mindre än vad våra 3 tidigare Mazda i blandad körning.
Jag ska i korthet nämna det som reparerats, Stolvärme båda sidor, stötdämpare runt om på samtliga. Växellådor trasiga på 2, där växlel 5 hoppat ur. drivknutar fram på 2 av bilarna. Lykthus som ärjat så att kontaktdonen krackelerat.
Är det vi som haft otur med våra bilar, eller är Japanska bilar överskattade?

#2 • Uppdaterat: 2010-04-16 12:21
Alexander J (ej verifierad)

Bäste PG:
Man får räkna med en del reparationer på begagnade bilar.
Du säger att problemen börjar vid 20.000 mil...

#3 • Uppdaterat: 2010-04-16 12:21
Gösta (ej verifierad)

Tror det beror på vinstmaximering. Dvs för att maximera vinsten lockas man att använda sig av komponenter med sämre kvalitet.

#4 • Uppdaterat: 2010-04-16 12:24
Jarl (ej verifierad)

Nya Mazda 3 är baserad på Focus... Riktigt kul att köra, dock jobbigt bullrig.
Fordgrejer har väl aldrig varit speciellt bra...

#5 • Uppdaterat: 2010-04-16 12:26
Gösta (ej verifierad)

PG: Vad förväntar du dig av en bil som gått 20 000 mil. Oavsett märke är en bil som gått så långt i princip förbrukad. Det var bara på den gamla goda tiden (Volvo 240, gamla Merca Dieslar)bilar kunde rulla i princip hur långt som helst. Vi konumenter kräver inte att bilar skall rulla så långt idag, det har blivit alltmer en slit och släng produkt.

#6 • Uppdaterat: 2010-04-16 12:40
JAN (ej verifierad)

Det är märkligt att miljontals bilar återkallas efter att de blivit lanserade. Man tycker jag att det borde finnas ett intresse från tillverkarna att testa bilarna innan de kommer ut på marknaden. Nu skadas ju bara deras image.

#7 • Uppdaterat: 2010-04-16 13:51
Jarl (ej verifierad)

En bil består av 5000 komponenter som är ihopsatta till lägsta möjliga kostnad. Jag tycker det är helt otroligt hur bra bilar håller ihop. Borde vara fler fel. (OBS jag kör Toyota)

#8 • Uppdaterat: 2010-04-16 14:24
soul (ej verifierad)

kör KIA jätteNÖJDDD ! Min nästa bil blir en Hyundai santa-fe eller ix 35 ! Tyskar - Japaner osv. kan stänga affären och GÅ !

#9 • Uppdaterat: 2010-04-16 17:26
pg (ej verifierad)

Jag har aldrig upplevt att de europeiska bilar som vi ägt inom våra familjer har fallit igenom efter 20000 mil på mätaren som just våra 4 Mazdor. Vi har ägt ett flertal Omegor, Astra, även de före detta företagsbilar. Dessa har varit i stort sett reparationsfria trots upp till 30000 mil.
Därefter kommer rostproblem. Dessa problem har Opel och andra Europeiska biltillverkare löst för länge sedan, -men Mazda??
Undrar om inte Japanerna haft sin storhets tid. Som bekant är ju ambitionsnivån väldigt hög hos Tyska bilfabrikanter, som jobbbar hårt på att kvalitetsmässigt höja sig över Japanerna.
Var så säker, om några år kommer Tyskarna att ha tagit över.

#a • Uppdaterat: 2010-04-16 22:03
leifer (ej verifierad)

PG, Saltet gör så med bilarna. Det är bara Toyota som tycks ha hyfsat täckande rostskydd (varmgalvaniserade alla modeller sen 1993 ca). Så det är en svag punkt på japanska bilar även om dom nog skärpt sig på senare år. Honda har ny rostskyddsbehandling. Men köper man en Mazda så bör man räkna extra vax-behandling när bilen är ny eller nästan ny. Från ca år 2000 så saltas vägar i Japan, så det har också varit ett skäl att förbättra bilarna där, även om dom sällan går länge än 7 år i japan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.