Mazda köper nu teknik från Toyota för att 2013 lansera en egen hybrid.
Allt fler tillverkare satsar på hybridteknik.
Det har gång på gång bekräftats, senast under bilsalongen i Genève som dominerades av gröna hybridbudskap.
Hybridbil 2013
I utvecklingens framkant ligger de japanska tillverkarna med marknadsledande Toyota i spetsen.
Sedan 1997 har Toyota sålt 2,3 miljoner hybridbilar i fler än 70 länder.
Honda har också flera hybridmodeller ute på marknaden.
Nissan har i sin tur valt att köpa teknik från Toyota för att lansera den amerikanska hybridmodellen Altima.
Samma genväg väljer Mazda som nu tecknat ett licensavtal med Toyota om att använda samma hybridteknik som i Prius i åtminstone en framtida modell.
För att inte hamna allt för långt på efterkälken ska Mazda lansera den egna hybridbilen under 2013 med start i Japan.
Därefter följer sannolikt en global lansering.
Toyota vinnare
Mazdas mål är att till 2015 sänka modellprogrammets förbrukning med i genomsnitt 30 procent jämfört med 2008.
Tekniken kommer att nyttjas tillsammans med kommande, mer effektiva bensinmotorer.
Det återstår att se om Mazdas hybridbil kan mäta sig med konkurrenterna.
En sak är i alla fall säker - Toyota kommer att tjäna pengar på konkurrentens bil.
Diskutera: Vad tror du om Mazdas kommande hybridbil?
Det har gång på gång bekräftats, senast under bilsalongen i Genève som dominerades av gröna hybridbudskap.
Hybridbil 2013
I utvecklingens framkant ligger de japanska tillverkarna med marknadsledande Toyota i spetsen.
Sedan 1997 har Toyota sålt 2,3 miljoner hybridbilar i fler än 70 länder.
Honda har också flera hybridmodeller ute på marknaden.
Nissan har i sin tur valt att köpa teknik från Toyota för att lansera den amerikanska hybridmodellen Altima.
Samma genväg väljer Mazda som nu tecknat ett licensavtal med Toyota om att använda samma hybridteknik som i Prius i åtminstone en framtida modell.
För att inte hamna allt för långt på efterkälken ska Mazda lansera den egna hybridbilen under 2013 med start i Japan.
Därefter följer sannolikt en global lansering.
Toyota vinnare
Mazdas mål är att till 2015 sänka modellprogrammets förbrukning med i genomsnitt 30 procent jämfört med 2008.
Tekniken kommer att nyttjas tillsammans med kommande, mer effektiva bensinmotorer.
Det återstår att se om Mazdas hybridbil kan mäta sig med konkurrenterna.
En sak är i alla fall säker - Toyota kommer att tjäna pengar på konkurrentens bil.
Diskutera: Vad tror du om Mazdas kommande hybridbil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När jag läser det här känner jag bara hur långt efter de svenska tillverkarna ligger. Toyota har sålt hybridbilar sedan 1997, men var finns hybrid-Volvon och hybrid-Saaben? När Volvo och Saab till slut skruvar ihop en hybridbil lär japanerna redan vara på väg med nästa generations gröna bil.
Med tanke på hur många patent (1000 st. enligt AMS) Prius har på sin drivlina så kanske det lönar sig att inte utveckla själv!? Lite trist för konkurrensen kanske. Någon som tror på Toyota idag iallafall. Tror någon på en Kinesisk Volvo eller en Saab från Nederländerna?
Kan inte Vib. göra ett litet repotage och förklara vad som är så speciellt med e-cvt växellådan som gör den så atraktiv och energisnål?
Här kan man se hur ECVT fungerar. I en ecvt växellåda sitter det inga stålremmar som i andra cvt växellådor utan all ändring av utväxling sköts av en dator som styr två elektriska motorer MG1 och MG2. Alla kugghjul är alltid i ingrepp i växellådan. På det här viset kan man hålla bensinmotorns varvtal där den har bäst verkningsgrad, oberoende av bilens hastighet och helt steglöst.
http://prius.ecrostech.com/original/PriusFrames.htm
Här kan man med muspekaren flytta på punkterna brevid planetväxeln och prova olika utväxlingar så ser man varvtalen hos elmotorerna och bensinmotorn.
http://eahart.com/prius/psd/
En bild med de nyaste elmotorerna till höger i bild och planetväxel i mitten.
http://www.allaboutprius.com/image/100179713_2010-toyota-prius-transaxle-at-right-with-larger-heavier-transaxle-from-2009-prius-at-left
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.