Nästa artikel
Mazda MX5 Superlight - sportbil utan vindruta
DIREKTRAPPORT:

Mazda MX5 Superlight - sportbil utan vindruta

Publicerad 9 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Känner du dig fri när du kör nedcabbat? Mazda MX5 Superlight tar det hela ett steg längre - vindrutan är borta. Vi Bilägares och Automobils Per Hammarsjö är smått lyrisk.
 
På en knastrig telefonledning får Vi Bilägare tag i Per Hammarsjö, fotograf och reporter på Automobil/Vi Bilägare.

Var är du någonstans, Per?
- Jag är på väg tillbaka till flygplatsen, jag har varit i Kitzbühel i Ã-sterrike och provkört Mazda MX5 Superlight, säger Per Hammarsjö.

Vad är det för bil?
- Det är en konceptbil baserad på Mazda MX5. Framför allt saknar den framruta och är allmänt tillballad.
 
På bild är den fräck, hur ser den ut i verkligheten?
- Ännu bättre. Det är verkligen ett koncept som man vill ska bli verklighet.

Jag måste fråga, hur var det att köra utan vindruta?
- Det var blåsigt, man måste ha hjälm och glasögon. Det är lite frihet faktiskt. Egentligen finns det ju inget som talar för att man ska köra utan vindruta, men det är en riktigt häftig grej.

- Cabriolet i all ära, men det här var roligare, säger Per Hammarsjö som verkar ha varit med om en närmast religiös upplevelse.

Hur var den att köra annars då?

- Ungefär som en MX5:a. Mindre vikt på bakhjulen och ett Mazda Speed-avgassystem. Och så lät den som musik för öronen.
 
Blir det här konceptet verklighet?
- Det finns bara en bil, men det kommer inte hända att det blir fler. Man kan bara drömma.

Film:

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-09 17:34
Roy (ej verifierad)

Schyssta vibbar!
Fast jag hade föredragit en vinröd klädsel...

#2 • Uppdaterat: 2009-10-09 23:30
Per Hammarsjö (ej verifierad)

Jag håller med! ;)
Liten rättelse, körningen ägde rum i Österrike och det var inte mer vikt på bakhjulen utan mindre. Lite överstyrd med andra ord.
Mvh,
Per H - Red

#3 • Uppdaterat: 2009-10-10 20:23
Fredrik Diits Vikström (ej verifierad)

Jag får skylla på den taskiga telefonledningen. Men: fräck bil.

#4 • Uppdaterat: 2009-10-11 00:41
Johan (ej verifierad)

Vilken bil..vill ha..Gillar Mazda dom kommer med tuff design och miatan är ju en klassiker.

#5 • Uppdaterat: 2009-10-11 01:15
Ralf (ej verifierad)

Jag gissar att Mazda här har hittat på nåt som blir trendigt.

#6 • Uppdaterat: 2009-10-12 20:31
Kjell-Åke (ej verifierad)

En trevlig innovation för svenska/norrländska förhållande

#7 • Uppdaterat: 2009-10-15 12:34
Per Hammarsjö (ej verifierad)

Spot on Kjell-åke! Skoteroverall på! Vad är skillnaden? :)

#8 • Uppdaterat: 2009-10-17 00:49
Johan Kjellén (ej verifierad)

En intressant prototyp som ger en fingervisning om hur miatan skall utvecklas.
Avsaknad av vindruta och sufflett är förstås väl primitivt för en normal miataägare.
Miata ger mest körglädje och hög kvalitet för rimliga pengar.
För att förbättra konceptet ytterligare krävs lägre vikt, mer lätta material som aluminium och kolfiber, mindre onödig tung utrustning.
Att Superlight har minsta motorn är också helrätt.
Kan man banta vikten erhålls bra prestanda trots blygsam motoreffekt.
Se på Lotus som sopar banan med det mesta, för att inte tala om Caterham!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.