Nästa artikel
Mazda3 vs Renault Mégane - formtoppade snåljåpar
LÄS VI BILÄGARES STORA TEST:

Mazda3 vs Renault Mégane - formtoppade snåljåpar

Publicerad 4 augusti 2009 (uppdaterad 10 september 2019)
Både Mazda3 och Renault Mégane är bilar som tilltalar ögat. Den ambitionen
kan lätt gå lite för långt. Att ta sig in i baksätet är inte det lättaste när taklinjen
sluttar som en slalombacke

Det mest förnuftiga med dessa två bilar, är de snåla och därmed mer miljövänliga motorerna. En förbrukning omkring halvlitern ger ägaren viss förnöjsamhet.

Nya Mazda3 fräser om Renault Mégane. Än så länge finns nämligen Renault bara med en 90-hästars miljöklassad dieselmotor. Mazda har hela 109 pigga dieselhästar.

Båda motorerna klarar gränsen för miljöklassning och är behagligt snåla att köra. Och Renault har en starkare miljövariant av sin diesel på gång.
Man märker i och för sig inte så mycket av Mazdas effektfördel när man kör normalt och följer trafikens rytm. Båda klarar omkörningar hyfsat snabbt - om man väljer rätt växel.

Dieselns karaktär inbjuder till att man faller in i en ekonomisk körstil. Något som också Renaults växelindikator uppmuntrar. Men plötsligt behöver man öka farten lite snabbare och då sitter man där med femmans växel och ett alldeles för lågt varvtal. Så det blir till att växla ner en växel, eller till och med två om farten är under
70 km/tim.

På fyrans växel är Mégane bara en halv sekund långsammare än Mazda3 vid acceleration från 70 till 110 km/tim. Problemet är att också fyran är för långsam, varför man går ner till trean och då är Mazda3 som en blixt jämfört med Mégane.

Ovanligt lågt varvtal
Båda har en utväxling som innebär att man oftast kör på ovanligt lågt varvtal. På 2 000 varv/min och med högsta växeln gör Renault Mégane 90 km/tim och Mazda 100. Och det utan någon som helst ansträngning för maskineriet. Inte undra på att bränsleförbrukningen blir därefter.

När vi rullade iväg med våra två fulltankade testbilar visade färddatorerna en räckvidd på omkring 100 mil. Det är hyfsat när bränsletanken inte rymmer mer än 55-60 liter. Men vi nådde aldrig tillverkarnas deklarerade förbrukning på 3,8 respektive 4,0 l/100 km på landsväg, utan hamnade som bäst på 4,7 - 4,9l/100 km. Vi körde en hel del 110 km/tim-väg, 120 och förstås 90, då och då avbrutet av 70 och 50.

Tidigare erfarenheter visar att när man kör fortare än 80-90 km/tim börjar förbrukningen bära iväg. Men det verkar också som om dieselmotorer kräver längre inkörning och börjar bli som effektivast efter så pass mycket som 1 500-2 000 mil. Det kan påverka förbrukningen.

Hög hastighet
Men många bilägare kommer nog inte att nå uppgiven förbrukning enligt bränsledeklarationen. Det beror troligen på att svensk hastighet på landsväg är förhållandevis hög.

Klarar man att köra på omkring en halvliter får man nog vara mer än nöjd. När vi sjunker ner i framsätena på bilarna för att jämföra förarplats
och körställning upptäcker vi lite förvånande att det är japanska Mazda som känns mest europeisk.

Den har ganska hårda sittdynor och sidostöd men med aningen bättre längd på sitsen och med bättre vinkel. I Renault Mégane känns det tydligare att sitsen är ganska kort. Och eftersom man inte kan sträcka ut benen, om man är omkring medellängd, kommer vänster knä ofelbart att skava mot dörrhandtaget och mittpanelen hamnar mot vadens övre del.

Stämmer bättre
Benutrymmet för föraren är ungefär detsamma i Mazda3 men ben och knän hamnar inte lika obekvämt mot inredningen. Och körställningen stämmer bättre, när det gäller avstånd mellan ratt, pedaler och förare.

Mazda har en mer konventionellt utformad instrumentgrupp, med två vanliga runda mätare. Den ena visar hastighet, den andra motorvarvtal. Méganes digitala hastighetsmätare med bläddrande stora siffror är visserligen tydlig, men den är ändå inte optimal när man kör. Den kräver ofelbart lite längre tid för att avläsa farten.

Mazda har också tydligare och enklare justering för ventilation trots att reglagen, tvärt emot i Renault, sitter nedanför ljudanläggningen. Med tre stora rattar styr man temperatur, fläkt, väljer auto-läge eller stänger av. Knapparna under sitter visserligen lite avigt till, men displayen på instrumentpanelen är genomtänkt. Den har information om radio/CD på vänstra sidan med vit belysning och ventilationsanläggningens inställningar till höger med röd belysning, vilket matchar belysning på respektive informationskälla. Smart och logiskt.

Påverkar koncentrationen
Renault har värme och ventilation högt placerad men med små knappar och symboler. Att snabbt hitta rätt till manuell justering av fläktläge eller temperatur, kräver lite mer noggrann koll. Man kan i alla fall inte, som i Mazda, känna sig fram till något av vreden.

Det här påverkar koncentrationen vid körning. Att behöva leta och släppa blicken från vägen för att justera ventilationen eller radio är irriterande.
Nu har både Renault och Mazda vissa justeringsmöjligheter på ratten eller, som hos Mégane, ett extra reglage för radion invid ratten. I Mazdas fall tycker vi att det finns alldeles för många knappar och reglage på ratten. Man kommer lätt åt dem av misstag när man svänger.

Stolvärmen regleras enkelt i Mazda med tydliga rattar på mittpanelen framför växelspaken. På Renault får man känna sig fram till reglaget på stolens sida och vrida på reglaget. Glömmer man att vrida av, finns ingen påminnelse i instrumentpanelen. Man får pröva med att vrida fram eller tillbaka för att känna om stolvärmen är på eller av, innan man lärt sig lägena.

Nyckeln i fickan
Endast Mazda har glasögonfodral i taket och två belysta makeupspeglar. I Mégane får man nöja sig med befintligt ljus. Och när man öppnar förardörren markeras tändningslåset med en liten röd lampa i Mazda. Det behövs inte i Mégane, eftersom bilen har nyckellöst lås- och startsystem som standard. Man kan ha nyckeln i fickan hela tiden. Bilen låser upp dörren när man tar i handtaget och låser själv när man kommer ett stycke från den. Perfekt för slarviga och glömska. Dessutom tänds en instegslampa i varje dörr som lyser upp i mörkret och fungerar som varning för andra trafikanter som kommer farande.

Bra i Mégane, är också att hur man än trycker på startknappen, blir det ingen kontakt förrän man trycker ner bromspedalen. Mazda går däremot att starta utan att man trycker ner vare sig koppling eller bromspedal, i alla fall så länge bilen inte är parkerad med växel ilagd.

Mycket bra
Körupplevelsen är mycket bra i bägge bilarna. Mazda är visserligen den vi föredrar främst beroende på avsevärt trevligare styrning och drivlina. Styrningen ger bättre vägkänsla på kurvig väg men också i rakt fram-läge. Motor och växellåda är också vassare i Mazda3 även när vi försöker bortse från just snabbheten 0-100.

Distinkta lägen
Mazdas maskin känns och låter mer upp to date och har heller inte fullt så mycket typiskt dieselslammer eller vibrationer som i Renault. Framför allt är Mazdas växellåda betydligt mer angenäm att använda. Lägena är mer distinkta och växelspaken känns mer stabil. Dessutom är placeringen närmare ratten.

Det betyder inte att Mégane är helt under isen. Både versionerna har förbättrats då det gäller köregenskaper. Mazda är helt enkelt bara bättre.

Vid vår undanmanövertest klarade sig Mazda3 mycket bra. Mègane kanade visserligen lite mer och klarade inte riktigt samma hastighet. Men det kan bero på däckvalet. Regnet satte dessvärre stopp för prov med last.

Tyvärr innebär den ganska extrema strömlinjeformen att det blir obekvämt trångt i baksätet. Mégane är trängre i baksätet än Mazda3. Det beror på den låga dörröppningen och att karossen smalnar av upptill. Takhöjden räcker emellertid till i båda. Men det är svårt att i Renault få in fötterna under framstolen när den är i lägsta läget.

Ålar sig in
Benutrymmet bak är också sämre i Mégane, då vi provar baksätet efter att ha justerat förarstolen efter vår personliga inställning. Vuxna slår till och med lätt i överkanten vid insteg trots att man mer eller mindre ålar sig in.

Man sitter som en till hälften ihopfälld fällkniv och försöker placera knän och ben på var sida om framstolen. Huvudet tangerar taksidan och kan oavsiktligt slå i kurvhandtaget.

Jag jämförde med vår långtestbil, Honda Jazz, som är kortare än fyra meter men med rakare karossidor och bättre höjd. Där sitter jag betydligt bekvämare och kan kliva in och ur utan att slå i knän eller huvud.

Rena natta
En annan nackdel med de snygga karosserna är bakåtsikten. Rakt bakåt är det väl godtagbart. Såväl Renault som Mazda har tillgripit samma nödlösning - att göra en bakruta vars mittdel är mjukt nedåtvinklad. Man ser lite bättre i Mazda.

Snett åt sidorna är det rena natta. Man måste lära sig att hålla koll i de yttre backspeglarna. Mazda har varit mer omtänksam genom att integrera parkeringshjälp bak.

Baksätet i Mazda fälls med ett handgrepp. Bagageutrymmet är normalt för bilstorleken. Renault är aningen rymligare. Visserligen har Mégane lite kortare och lägre utrymme men samtidigt en decimeter bredare. Det beror troligen på att medan Mazda har stående stötdämpare som stjäl plats från bagaget, så har Renault lagt dem skarpt inåtvinklade för att inte inkräkta på bilens utrymmen.

Ett stort plus för dessa bilar är att de klarar dagens krav föatt kallas miljöbil när det gäller avgaser och förbrukning. Visserligen straffas fortfarande nya dieselbilar via fordonsskatten. Men nivån är nu mer överkomlig.

VI TYCKER
Mazda3 är utan tvekan vår favorit. Det är den bilen vi trivs bäst med. Mazda3 är trevligare att köra, har mer användbart baksäte och bättre
komfort. För Mégane talar ett mycket bättre rostskydd,lägre pris och behagligare
ljudnivå.

Relaterade bildspel

FEM SNABBA/ Mazda3 och Renault Mégane

Mazda3 1,6 DE Advance Plus

Körkänsla

****

Ekonomi

***

Komfort

***

Säkerhet

***

Miljö

****

Modell: Femdörrars, femsitsig kombisedan.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel 1 560 cm3, 109 hk, 240 Nm.

Bränsleförbrukning: 4,5 l/100 km (deklaration), 5,9 l/100 km (test).

Grundpris: 197 900 kr.



Renault Mégane 1,5d Ci Expression

Körkänsla

***

Ekonomi

****

Komfort

***

Säkerhet

****

Miljö

****

Modell: Femdörrars, femsitsig kombisedan.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel 1 461 cm3, 90 hk, 200 Nm.

Bränsleförbrukning: 4,5 l/100 km (deklaration), 6,0 l/100 km (test).

Grundpris: 174 900 kr.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-08-04 19:21
leifer (ej verifierad)

Hej Redax
Jag undrar om förre modellen av Megane (II) är tystare än nya Megane (III).
Tänker då mest på däckbuller. Ni gjorde ju en bullertest på massa bilmodeller förra året, och då var väl Megane II med och fick en topplacering.

#2 • Uppdaterat: 2009-08-04 23:11
Tommy Wahlström (ej verifierad)

Hej Leifer!
Med förbehållet att jag fortfarande är på semester och inte har tillgång till våra arkiv, vill jag bestämt minnas att förra Megane tillhörde de tystaste bilarna oavsett storlek eller prisklass! Jag vill minnas att den kom typ på 5:e plats, efter bilar som Lexus, BMW, Volvo och Mercedes. Kanske någon läsare har kvar det där bullertestet och kan berätta hur det förhöll sig? Den nya bilen är tyvärr lika bullrig som konkurrenterna. Och har inte heller särskilt mycket i övrigt att tillföra, om ni frågar mig! Hälsningar Tommy Wahlström, Vi Bilägare.

#3 • Uppdaterat: 2009-08-04 23:37
leifer (ej verifierad)

Tack Tommy! Jag provkörde Megane III (halvkombi) nyligen och blev förvånad att det var en hel del däcksbuller så verkar vara ett steg tillbaka där alltså.
Jättebra att ni fortsätter att skriva hur bullriga bilarna är på svenska vägar. Inför gärna ett bullerbetyg, på samma sätt som för rost. Kanske kan ett sånt betyg också blir ett litet påtryckningsmedel för tystare bilar på svenska vägar!

#4 • Uppdaterat: 2009-08-04 23:40
leifer (ej verifierad)

Här är en länk till en artikel om testet i höstas
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12579

#5 • Uppdaterat: 2009-08-05 01:59
Tommy Wahlström (ej verifierad)

En stor del av problemet är att det däckbuller vi upplever, är betydligt värre än när samma bil rullar på den kontinetala asfalten. Jag hörde en historia om hur en Europeisk tillverkare som inte för sitt liv kunde begripa varför deras bilar ständigt kritiserades för att vara bullriga av svensk motorpress. Den svenska generalagenten hämtade upp representanter från utvecklingsavdelning på Arlanda. Teknikerna kunde inte tro sina öron när de själva fick uppleva hur deras bil lät under den fyra mil långa resan in till Stockholm.

#6 • Uppdaterat: 2009-08-05 13:34
Gert (ej verifierad)

Det är väl inte nog med hur det låter, rullmotståndet borde väl bli högre än på en slät väg = högre förbrukning?

#7 • Uppdaterat: 2009-08-05 15:53
leifer (ej verifierad)

Tommy, tror du VIB kan införa ett bullerbetyg?
På samma sätt som för rost och ljus. Tror det kan bli en medel för att få biltillverkarna att skärpa sig för den svenska marknaden. Ger också vi konsumenter en vägledning i detta. Om ni ger betyg på miljöanpassade modeller (som ju har smala däck) så kan man inte skylla på däcken heller.

#8 • Uppdaterat: 2009-08-05 21:33
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

Vi mäter redan buller på alla bilar vi testar. Kanske borde vi kunna omvandla detta till något slags betyg? Jag ska ta upp frågan med kollegorna när jag återvänder till gruvan på måndag... Ännu återstår två dagars ljuvlig semester!

#9 • Uppdaterat: 2009-08-05 22:55
leifer (ej verifierad)

Tommy, super om det kan bli ett betyg 1-5.
Tack för att du tog dig tid att svara och hoppas du har det bra i värmen.
Mvh /Leif

#a • Uppdaterat: 2009-08-06 15:10
Christer (ej verifierad)

Ja snälla, ta fram ngt slags bullerbetyg, dagens tillverkare verkar till viss del ha glömt bullret i bilarna och dräller på fräcka lågprofilsdäck m.m som man inte kan välja bort...
Finns inget bättre än en tyst o bekväm bil på längresor där man enkelt kan diskutera med passagerarna i baksätet utan att höja rösten. Och dessutom kommer fram med utvilad hjärna till destinationen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.