Det har blivit dags för en tredje generation av Mazda5. Inför bilsalongen i Genéve presenterar Mazda nu de första detaljerna om nya familjebussen.
Mazda5 introducerades 1999 och följdes upp av en andra generation 2005.
Klarar aktiv livsstil
Nu är tiden kommen för en tredje Mazda5 som enligt den japanska tillverkaren klarar kraven från familjer med en aktiv livsstil.
- Vår viktigaste målsättning med nya Mazda5 var att bygga en ny flexibel familjebil i mellanklassen som kombinerar dagens krav på förbättrade miljöhänsyn och en mer uttrycksfull design, säger Hideki Matsouka, utvecklingsansvarig för bilen.
Nya Mazda5 kommer att visas för första gången på bilsalongen i Genéve i mars.
När bilen börjar säljas i Europa till hösten är det med sju sittplatser och de bakre skjutdörrarna som utmärker dagens generation.
Snålare
Men Mazda utlovar också förbättringar.
Bland annat har karossen konstruerats för att ge ett lägre luftmotstånd och förbättra luftströmmarna kring bilen.
Tillsammans med nya motorer uppges bilen vara bränslesnålare än tidigare.
Mazda framhåller den nya direktinsprutade tvåliters bensinmotorn som sänker förbrukningen med 15 procent jämfört med tidigare tvålitersmotor.
Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda och ett tomgångsavstängningssystem.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mazda5?
Klarar aktiv livsstil
Nu är tiden kommen för en tredje Mazda5 som enligt den japanska tillverkaren klarar kraven från familjer med en aktiv livsstil.
- Vår viktigaste målsättning med nya Mazda5 var att bygga en ny flexibel familjebil i mellanklassen som kombinerar dagens krav på förbättrade miljöhänsyn och en mer uttrycksfull design, säger Hideki Matsouka, utvecklingsansvarig för bilen.
Nya Mazda5 kommer att visas för första gången på bilsalongen i Genéve i mars.
När bilen börjar säljas i Europa till hösten är det med sju sittplatser och de bakre skjutdörrarna som utmärker dagens generation.
Snålare
Men Mazda utlovar också förbättringar.
Bland annat har karossen konstruerats för att ge ett lägre luftmotstånd och förbättra luftströmmarna kring bilen.
Tillsammans med nya motorer uppges bilen vara bränslesnålare än tidigare.
Mazda framhåller den nya direktinsprutade tvåliters bensinmotorn som sänker förbrukningen med 15 procent jämfört med tidigare tvålitersmotor.
Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda och ett tomgångsavstängningssystem.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mazda5?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kanske lite lik Mitsubishi Grandis men helt klart OK design.
Vågad design har fått en ny innebörd.
Mjuka former med vassa pressveck har ju alla andra trendföljare, så varför inte köra med vågiga linjer på en i övrigt ganska konventionell kaross...
Mazda har gjort snygga bilar, men det gäller inte den här. Speciellt fronten är överdesignad. Överhuvud taget känns den patetiskt överarbetad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.