På höstens bilsalong i Tokyo visar Mazda upp ett nytt miljökoncept. En renare motor och ny automatlåda ska enligt tillverkaren symbolisera en "evigt blå himmel."
Under årets Tokyo Motor Show som går av stapeln den 24 oktober visar den japanska tillverkaren Mazda upp ett nytt koncept med höga miljöambitioner. Det hela handlar om en ny generations motorer samt nya effektivare växellådor.
Med denna nya teknik menar bolaget att bränsleåtgången ska minskas med i genomsnitt 30 procent fram till år 2015, jämfört med siffror från 2008. Samlingsnamnet för detta koncept är SKY, ett namn som Mazda med stora ord menar symbolisera en "evigt blå himmel" samt att "endast himlen är begränsningen."
Ena delen av SKY är nyutvecklade diesel- och bensinmotorer.
Effektivare motorer
Den direktinsprutade bensinmotorn SKY-G har enligt Mazda sänkt bensinförbrukningen med 15 procent och ökat vridmomentet med 15 procent vid jämförelse med dagens tvålitersmotorer. Detta har åstadkommits med ett mer effektivt insprutningssystem, ett nytt motorblock och en effektivare variabel ventilstyrning.
Mazda menar att den nya motorn förbrukar lika mycket bränsle i en Mazda3 som dagens Mazda2 gör av med.
Även en ny dieselmotor som lovar lägre förbrukning ingår i konceptet: SKY-D. Bland annat har man med ett nytt motorblock minskat den mekaniska friktionen till samma nivå som för en bensinmotor. Bränsleåtgången har enligt Mazda därmed förbättrats med 20 procent jämfört med dagens 2.2 liter stora dieselmotorer.
Den andra delen av SKY är den nya effektivare automatlådan SKY-Drive. Med ny teknik, såsom koppling med minimal slirning och förbättrad momentomvandlare, har förbrukningen sänkts med fem procent.
All denna teknik har Mazda byggt in i konceptsmåbilen Kiyora. Med den nya bensinmotorn, på bara 1,3 liter, och nya växellåda förbrukar Kiyora 3,1 liter per 100 kilometer.
Under 2011 ska det nya konceptet finnas tillgängligt på marknaden.
Med denna nya teknik menar bolaget att bränsleåtgången ska minskas med i genomsnitt 30 procent fram till år 2015, jämfört med siffror från 2008. Samlingsnamnet för detta koncept är SKY, ett namn som Mazda med stora ord menar symbolisera en "evigt blå himmel" samt att "endast himlen är begränsningen."
Ena delen av SKY är nyutvecklade diesel- och bensinmotorer.
Effektivare motorer
Den direktinsprutade bensinmotorn SKY-G har enligt Mazda sänkt bensinförbrukningen med 15 procent och ökat vridmomentet med 15 procent vid jämförelse med dagens tvålitersmotorer. Detta har åstadkommits med ett mer effektivt insprutningssystem, ett nytt motorblock och en effektivare variabel ventilstyrning.
Mazda menar att den nya motorn förbrukar lika mycket bränsle i en Mazda3 som dagens Mazda2 gör av med.
Även en ny dieselmotor som lovar lägre förbrukning ingår i konceptet: SKY-D. Bland annat har man med ett nytt motorblock minskat den mekaniska friktionen till samma nivå som för en bensinmotor. Bränsleåtgången har enligt Mazda därmed förbättrats med 20 procent jämfört med dagens 2.2 liter stora dieselmotorer.
Den andra delen av SKY är den nya effektivare automatlådan SKY-Drive. Med ny teknik, såsom koppling med minimal slirning och förbättrad momentomvandlare, har förbrukningen sänkts med fem procent.
All denna teknik har Mazda byggt in i konceptsmåbilen Kiyora. Med den nya bensinmotorn, på bara 1,3 liter, och nya växellåda förbrukar Kiyora 3,1 liter per 100 kilometer.
Under 2011 ska det nya konceptet finnas tillgängligt på marknaden.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.