Med snål dieselmotor blir äntligen också lilla Mazda2 klassad som miljöbil. Motorn är stark och gör den lätta och smidiga lilla bilen ännu roligare att köra men högt inköpspris gör det svårt att få ekonomin att gå ihop.
Det har tagit tid men nu finns äntligen ett miljöklassat alternativ av Mazdas småbil Mazda2. Med en modern turbodiesel under huven sjunker förbrukningen till 0,42 liter diesel per mil och koldioxidutsläppet till låga 112 g/km, enligt tillverkarens uppgifter.
Lyckligtvis har inte den här miljökonverteringen gjort 2:an tråkig. Det här är fortfarande en av marknadens mest körglada småbilar. Styrningen är exakt, fjädringen fast och stabiliteten i hög fart väl i klass med mycket större bilar.
Hård diciplin
Växellådan är lättjobbad och dessutom bra placerad på en konsol som sticker ut ur instrumentbrädan. Det är bara att låta högernäven falla från ratten så landar den på växelspaken.
Inte för att den lilla dieselmotorn behöver växlas så mycket. Som andra turbodieslar är den lite tunn i det allra lägsta registret. Från 1 500 varv per minut är det däremot bra drag i motorn och högsta vridmoment, 205 Nm, kommer redan vid 2 000 varv. Det ger god fart på en liten bil som bara väger strax över 1 100 kg. Men tro nu inte det går att busköra och samtidigt behålla de låga förbrukningssiffrorna. För att komma ned under en halv liter diesel per mil krävs hård disciplin och fjäderlätt gasfot.
Den starka motorn till trots känns Mazda2 som en ganska enkel bil. Instrumenteringen bjuder bara på det allra nödvändigaste och utrustningsnivån är låg. Nyttigheter som färddator, yttertemperaturmätare och farthållare lyser med sin frånvaro. Ändå kör vi inte någon lågprisvariant utan istället mellanmodellen Advance med manuell luftkonditionering och CD-stereo som standard. Måhända är det också inredningens mörka färgskala som tynger vårt humör. Plastbitarna känns ändå väl monterade och Mazda brukar vara duktiga på att få detaljer att fungera länge.
Fem dörrar är praktiskt och i framsätet sitter även längre förare hyfsat bra. Trots kort sittdyna känner man sig någorlunda fräsch i kroppen även efter långa etapper. I baksätet är det trängre. Det sluttande taket inkräktar så mycket på huvudutrymmet i baksätet att passagerare som är längre än 175 cm slår i taket. Bagageutrymmet är inte heller speciellt generöst och dessutom svårlastat med trång öppning och hög lasttröskel.
Säkerheten är hög. Antisladd-system är standard och den senaste
versionen av Mazda2 fick fem stjärnor när den testades av Euro NCAP.
Rätt motoralternativ?
Konkurrensen är stenhård i småbilsklassen och här finns många intressanta bilar att provköra innan man bestämmer sig. Prismässigt ligger Mazda bra till. Med luftkonditionering är den några tusenlappar billigare än den nära släktingen Ford Fiesta. Fiesta är lika rolig att köra men betydligt rymligare i baksätet. Ã-vriga miljöbilsklassade konkurrenter är rymligare men också dyrare eller väsentligt tröttare.
För den som fastnar för Mazda så är det nog ändå läge att fundera ett varv till över om det verkligen är det här motoralternativet man ska välja. Totalekonomiskt är det tveksamt om affären går ihop då dieselmotorn höjer inköpspriset med 15 000 kr, jämfört med samma bil med 1,3-liters bensinmotor på 86 hk. Med dagens bränslepriser krävs det omkring 8 000 mils körning innan den prisskillnaden är intjänad.
Lyckligtvis har inte den här miljökonverteringen gjort 2:an tråkig. Det här är fortfarande en av marknadens mest körglada småbilar. Styrningen är exakt, fjädringen fast och stabiliteten i hög fart väl i klass med mycket större bilar.
Hård diciplin
Växellådan är lättjobbad och dessutom bra placerad på en konsol som sticker ut ur instrumentbrädan. Det är bara att låta högernäven falla från ratten så landar den på växelspaken.
Inte för att den lilla dieselmotorn behöver växlas så mycket. Som andra turbodieslar är den lite tunn i det allra lägsta registret. Från 1 500 varv per minut är det däremot bra drag i motorn och högsta vridmoment, 205 Nm, kommer redan vid 2 000 varv. Det ger god fart på en liten bil som bara väger strax över 1 100 kg. Men tro nu inte det går att busköra och samtidigt behålla de låga förbrukningssiffrorna. För att komma ned under en halv liter diesel per mil krävs hård disciplin och fjäderlätt gasfot.
Den starka motorn till trots känns Mazda2 som en ganska enkel bil. Instrumenteringen bjuder bara på det allra nödvändigaste och utrustningsnivån är låg. Nyttigheter som färddator, yttertemperaturmätare och farthållare lyser med sin frånvaro. Ändå kör vi inte någon lågprisvariant utan istället mellanmodellen Advance med manuell luftkonditionering och CD-stereo som standard. Måhända är det också inredningens mörka färgskala som tynger vårt humör. Plastbitarna känns ändå väl monterade och Mazda brukar vara duktiga på att få detaljer att fungera länge.
Fem dörrar är praktiskt och i framsätet sitter även längre förare hyfsat bra. Trots kort sittdyna känner man sig någorlunda fräsch i kroppen även efter långa etapper. I baksätet är det trängre. Det sluttande taket inkräktar så mycket på huvudutrymmet i baksätet att passagerare som är längre än 175 cm slår i taket. Bagageutrymmet är inte heller speciellt generöst och dessutom svårlastat med trång öppning och hög lasttröskel.
Säkerheten är hög. Antisladd-system är standard och den senaste
versionen av Mazda2 fick fem stjärnor när den testades av Euro NCAP.
Rätt motoralternativ?
Konkurrensen är stenhård i småbilsklassen och här finns många intressanta bilar att provköra innan man bestämmer sig. Prismässigt ligger Mazda bra till. Med luftkonditionering är den några tusenlappar billigare än den nära släktingen Ford Fiesta. Fiesta är lika rolig att köra men betydligt rymligare i baksätet. Ã-vriga miljöbilsklassade konkurrenter är rymligare men också dyrare eller väsentligt tröttare.
För den som fastnar för Mazda så är det nog ändå läge att fundera ett varv till över om det verkligen är det här motoralternativet man ska välja. Totalekonomiskt är det tveksamt om affären går ihop då dieselmotorn höjer inköpspriset med 15 000 kr, jämfört med samma bil med 1,3-liters bensinmotor på 86 hk. Med dagens bränslepriser krävs det omkring 8 000 mils körning innan den prisskillnaden är intjänad.
Relaterade bildspel
FAKTA/ Mazda2 1,6 MZ-CD Advance 5-d
Pris, från kr: 159 900.
Säljstart: Nu.
Modell: Femdörrars halvkombi.
Mått, cm: L 388/B 170/H 148.
Tjänstevikt, kg: 1 105.
Max släpvagnsvikt, kg: 800.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Cylindervolym: 1 560 cm3. Max effekt: 90 hk vid 4 000 varv/min. Max vridmoment 205 Nm från 2 000 varv/min.
Prestanda: Acc 0-100 km/tim på 11,4 s. Toppfart 173 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 4,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 112 g/km.
Konkurrenter: Ford Fiesta, VW Polo, Toyota Yaris, Peugeot 207, Seat Ibiza, Skoda Fabia.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.