Turen har kommit till Nissan att återkalla hundratusentals bilar för att åtgärda fel med bromspedaler och bränslesystem.
I år har framför allt Toyota, men också Japans näst största tillverkare Honda, tvingats till stora återkallelser.
Halv miljon
Nu är det också dags för landets tredje största tillverkare Nissan att återkalla.
Ungefär 540 000 bilar berörs varav 460 000 sålts i USA.
Ã-vriga bilar rullar framför allt i mellanöstern, Kanada, Ryssland men också i andra länder.
Två problem
Återkallelsen gäller två möjliga fel.
Dels ett problem med bilarnas bromspedaler som kan orsaka reducerad bromsverkan.
Dels ett problem med bränslesystemens mätare som visar att bilarna har en fjärdedels tank trots att den i själva verket är tom.
Inga skador
Nissan är noga med att påpeka att inga myndigheter pressat fram återkallelsen eller att problemen inte orsakat några olyckor.
Bilägarna som berörs kommer att kontaktas under mars och april.
Modellerna som omfattas är vissa årsmodeller, mellan 2005 och 2010, av:
Nissan Titan
Nissan Quest
Nissan Armada
Infiniti WX56
Nissan Frontier
Nissan Pathfinder
Nissan Xterra
Diskutera: Har den japanska bilindustrin kvalitetsproblem?
Halv miljon
Nu är det också dags för landets tredje största tillverkare Nissan att återkalla.
Ungefär 540 000 bilar berörs varav 460 000 sålts i USA.
Ã-vriga bilar rullar framför allt i mellanöstern, Kanada, Ryssland men också i andra länder.
Två problem
Återkallelsen gäller två möjliga fel.
Dels ett problem med bilarnas bromspedaler som kan orsaka reducerad bromsverkan.
Dels ett problem med bränslesystemens mätare som visar att bilarna har en fjärdedels tank trots att den i själva verket är tom.
Inga skador
Nissan är noga med att påpeka att inga myndigheter pressat fram återkallelsen eller att problemen inte orsakat några olyckor.
Bilägarna som berörs kommer att kontaktas under mars och april.
Modellerna som omfattas är vissa årsmodeller, mellan 2005 och 2010, av:
Nissan Titan
Nissan Quest
Nissan Armada
Infiniti WX56
Nissan Frontier
Nissan Pathfinder
Nissan Xterra
Diskutera: Har den japanska bilindustrin kvalitetsproblem?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vilken fråga! "Har den japanska bilindustrin kvalitetsproblem?" Det har den alltid haft, men enormt skickligt styrda verkstadsorganisationer har haft till uppgift att till vilket pris som helst ta hand om uppkomna problem och sedan skicka ut kunderna igen med ett belåtet sinne - helt tvärtemot vad som har varit fallet hos de flesta andra märken. Enkelt och smart. Men fel på jappsarna har alltid funnits där.
Att man återkallar är att ta ansvar. hur många % som det är fel på avgör kvalite. om man återkallar bilar och åtgärdar problem innan de uppstår är även det kvalitè
men om vib inte anger fel procenten förstår jag inte vad man ska diskutera
Alla bilar blir kallade till bilprovningen men det är bara de som har fel som är intressant att veta
Hur många av dessa bilar tilverkas i japan ?
De flesta görs väl i europa nu...
För den som kan sin bilhistoria finns tydliga paraleller med den engelska bilindustrin under 70 och 80-talen. När ekonomin i GB gick ned försökte standardbiltillverkarna att skära på kvaliteten för att kompensera det pressade läget. Detta ledde till en sakta död - och idag finns ju egentligen bara ett budgetmärke kvar i GB: Vauxhall, och det är ju till 99% Opel. De övriga brittiska bilmärken som finns kvar har specialiserat sig samt återfinns enkom i Premium-segmentet, t.ex. Aston Martin, Rolls-Royce, Bentley, Lotus, jaguar, Land-Rover, Morgan m.fl. m.fl. Mini kan väl inte sägas vara premium, men är ändå förhållandevis dyra i förhållande till storlek och prestanda. Nåväl, om det är denna utveckling vi ser i Japan (vars ekonomi i flera år har varit skakig) så kan vi vänta oss ett antal långsamma sotdödsfall i Japan. Frågan är vilka som kommer att finnas kvar när denna omställning är klar?
De flesta biltillverkare har drabbats av fel som måste åtgärdas i efterhand. Antingen gör man det i samband med service och tystar ner saken, som Volvo eller så tvingas man bemöta en massiv kritik som mediadrevet dragit igång. I någon mån bör Toyota hedras eftersom de gick ut ganska snabbt och sade sig vilja åtgärda problemet. Vi minns ju alltför väl hur Mercedes-Benz i det längsta försökte krypa undan sitt ansvar när A-klassen välte i älgtestet.
Toyota har fel på gaspedalen på ett flertal modeller och det gör att antalet återkallade fordon blir gigantiskt. Därav medias intresse.
Att media i spåren av det nosar upp ett skitfel även på Prius bromsar är ju inte konstigt. Det är lätt att slå på den som redan ligger. Jag tror inte att Prius bromsproblem hade uppmärksammats alls om det inte vore för mediadrevet. Då hade Toyota kunnat göres en Volvo och fixat det vid servicen.
Robert: Nu pratar vi om riktigt farliga problem som har orsakat en del dödsolyckor, självklart går Toyotachefen ut i media, ryktet hade blivit ännu sämre annars. Kanske dags att ta bort skygglapparna?
Ja Emme du som snackar så mycket skit det är kanske dags för dig också att följa dina egna råd
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.