Krockkuddarna i vissa Hondamodeller laddas upp med för stort tryck och skjuter vid krock inte bara ut krockkudden - utan också metallpartiklar.
I skuggan av Toyotas problem tvingas nu en annan stor japansk tillverkare till återkallelser.
Nu är det Honda som återkallar 438 000 bilar över hela världen, främst i Nordamerika.
Inga fordon på den svenska marknaden är drabbade, uppger Honda Sverige.
Metallpartiklar kan lossna
Problemet handlar om ett tillverkningsfel i förarkrockkudden.
Utlösningsmekanismens tändartryck kan bli för stort när krockkudden utlöses vid krock.
Konsekvensen kan bli att små metallpartiklar lossnar och därmed skadar förare och passagerare.
Problemet med krockkuddarna har resulterat i att 11 personer skadats och en person dödats.
Gammalt problem
Redan i november 2008 uppdagades problemet och i två omgångar återkallade Honda 510 000 fordon.
Modellerna som berörs i den nya återkallelsen är:
Honda Accord 2001-2002
Honda Civic 2001-2002
Honda Odyssey 2001-2002
Honda CR-V 2001-2002
Honda Acura TL 2002
Vi Bilägare kunde i slutet av januari rapportera att Honda återkallade 646 000 bilar på grund av att fönsterreglage kunde kortslutas och börja brinna.
Nu har Honda återkallat över en miljon bilar på bara några veckor och det kan konstateras att problemen hopar sig för den japanska bilindustrin.
Diskutera: Ovanligt stora återkallelser på den senaste tiden, vad beror det på? En slump?
Nu är det Honda som återkallar 438 000 bilar över hela världen, främst i Nordamerika.
Inga fordon på den svenska marknaden är drabbade, uppger Honda Sverige.
Metallpartiklar kan lossna
Problemet handlar om ett tillverkningsfel i förarkrockkudden.
Utlösningsmekanismens tändartryck kan bli för stort när krockkudden utlöses vid krock.
Konsekvensen kan bli att små metallpartiklar lossnar och därmed skadar förare och passagerare.
Problemet med krockkuddarna har resulterat i att 11 personer skadats och en person dödats.
Gammalt problem
Redan i november 2008 uppdagades problemet och i två omgångar återkallade Honda 510 000 fordon.
Modellerna som berörs i den nya återkallelsen är:
Honda Accord 2001-2002
Honda Civic 2001-2002
Honda Odyssey 2001-2002
Honda CR-V 2001-2002
Honda Acura TL 2002
Vi Bilägare kunde i slutet av januari rapportera att Honda återkallade 646 000 bilar på grund av att fönsterreglage kunde kortslutas och börja brinna.
Nu har Honda återkallat över en miljon bilar på bara några veckor och det kan konstateras att problemen hopar sig för den japanska bilindustrin.
Diskutera: Ovanligt stora återkallelser på den senaste tiden, vad beror det på? En slump?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det kan inte vara annat än en slump, eller möjligtvis slarvfel på fabriken. Vad jag förstått av texten så berörs bilar framförallt i USA. Honda har egna fabriker i USA där dom inhemska modellerna byggs ihop, så antagligen rör de sig om slarv på fabriken. Mitt förtroende för japanska bilar är fortfarande högt.
Roligt hur allt ska bortförklaras och sedan komma med en kommentar "mitt förtroende är fortfarande högt" i vartenda inlägg. Försöker ni intala er själva?
Nya bilmodeller kommer ofta. Ofta är de större, har fler finesser och tillverkas billigare än föregående modell. Produktionen sker till lägsta möjliga pris och egentligen är det konstigt hur driftsäkra våra bilar blivit. En och annan återkallelse får nog ses som något normalt och så länge tillverkarna tar sitt ansvar är väl kundens situation ganska bra? Den som köper ett hus är i en betydligt besvärligare situation om nybyggda huset har konstiga fel.
Det är näppeligen en slump att de japanska bilarna däribland Toyota, Nissa, Honda har fel på sina bilar. Japanerna har hitintills bjudit på frikostiga garantier och så småningon kommer det fram att: Det alltid är gratis ost i råttfällan...
Att ladda krockkuddarna med hagelpatroner eller syftminor är säkert kostnadseffektivt. Kreativt, Honda!
Säj det fabrikat som inte återkallat bilmodeller för fel ... Det är väl bara Mercedes som måste tvingas ..
EMME: Japp, så är det. Ägarna till japanska bilar har i så lång tid levt i en bubbla likt en skyddad verkstad att när bubblan väl spricker vet de inte vad de ska göra. De kan inte ta till sig vad som händer (och egentligen länge har varit fallet).
Själv kör jag inte japanskt, utan tyskt. Men tidigare körde jag en japanskt och av alla bekantas erfarenheter så håller japanerna hög kvalitet rent driftsmässigt. Dom har inte behövt återkalla bilar så gott som jag kan minnas förutom nu på sistonde. Jag tror aldrig bubblan kommer att spricka, om annat så kommer bara koreanera att förr eller senare hoppa in i bubblan, följt av kineserna för att bilda en enda jätte-gigantiskt asiatisk bilbubbla.
Tobbe: Jag tror inte heller att bubblan kommer att spricka eftersom den redan har briserat. Pang!
Intressant länk:
http://ditv.se/tv/video/clip/2010-Jan-29_N-TOYOTA-2010-01-29
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.