Toyota tvingas nu till ännu en stor återkallning i USA. Gaspedalerna i åtta modeller kan fastna och därmed hindra förare att bromsa.
Ett år efter Escort RS1800 kom Mexico-versionen, 1976. Den introducerades 1970 med Escort Mk I efter Hannu Mikkola och Gunnar Palms vinst i London-Mexico World Cup Rally. Specifikt för Mk I och Mk II av Mexico-bilarna var en 1,6-liters Crossflow-motor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tråkigt för alla kunder naturligtvis. Men också en eloge till Toyota att man gör något åt problemet och inte försöker sopa det under mattan. Vad händer med bilar som privatimporterats/flyttgods från USA? Exclusiv Cars i Stockholm tar ju in vissa Toyota modeller av dessa som är drabbade bla Toyota Camry. Står Exclusive Cars för detta eller Toyota Sweden? Bilarna har ju garanti, men detta faller ju utanför garantin då det har med säkerheten att göra och SKA åtgärdas.
Problemet med golvmattorna är nog inte isolerat till USA utan kan nog finnas över hela världen. Toyota säger att det är viktigt att man inte lägger flera golvmattor på varandra, och att det bara är en orginalmatta som fästs med dom krokar som är monterade i bilen.
I den här nyhetssändningen hör man att en person i bilen säger att bilen inte har några bromsar, vilket tyder på ett annat fel på bilen.
http://www.youtube.com/watch?v=_Y1alzS9BSg
Här ser man hur man skall fästa mattan i krokarna för att mattan inte skall åka omkring på golvet i bilen.
http://pressroom.toyota.com/pr/tms/toyota-lexus-consumer-safety-advisory-102565.aspx
Om man skulle råka ut för att gasen hänger sig så kan man trampa på bromspedalen så stannar bilen. Bilar kan oftast bromsas från 100 Kmt till stopp på under 40 meter, men få bilar kommer upp i 100 Kmt på fyrtio meter vilket betyder att bromsförmågan är mycket större än vad motorn orkar ge vilket man ser i den här filmen där föraren har foten lätt tryckt mot bromspedalen för att bilen inte skall åka iväg direkt när han gasar på, när han sedan släpper upp bromspedalen åker bilen iväg.
http://www.youtube.com/watch?v=B2TF_IFN__A
Problemet när gaspedalen hänger sig eller när föraren trampar på fel pedal är nog att föraren får panik som i den här tragiska olyckan.
http://www.kvp.se/nyheter/1.1314500/cyklist-ihjalkord-mitt-pa-torget
Så här skriver Robert Collin om bromsar.
http://blogg.aftonbladet.se/robertcollin/2008/01/718674
Precis som att man som förare bör kolla att lysen, däck, oljor och bränsle så tycker inte jag att en golvmatta som rör sig är en katastrof. För nog rör dom på sig i Tototas bilar fortfarande! Inte för att det är bra men man vänjer sig vid att kolla detta och dessutom känner man om den ligger fel när man startar. (Upplever att det mest är när man kliver in i bilarna som man kan skjuta fram mattan sen ligger den stabilt). Frågan är hur mycket ansvarsfrihet vi förare skall ha - allt blir ju mer och mer automatiskt och man undrar ju hur bra det är och om vi på sikt blir sämre och mer risktagande förare p.g.a. detta!?
"eloge till Toyota att man gör något åt problemet och inte försöker sopa det under mattan"...sopa under mattan är knappast aktuellt i USA det finns lagar som måste följas. Allt måste rapporteras! Vad händer med svensksålda bilar??
Hur ska Hanzzon bortförklara detta?
CONNY KARLSSON, när Toyota återkaller bilar får de eloge av dig. Jag kan inte erinra mig att andra märken som återkallar bilar få samma uppskattning av dig eller- - - ?
Conny K!
Just det, hur kommer det sig att du ser Toyotas återkallningar, nu igen, som ngt bra och positivt medan då andra bilmärken återkallar bilar ser du det som ett tecken på dålig kvalitet? Hur ska du ha det och hur ska "Toyotafrälste" Hanzzon bortförklara detta......;-O
Finns det inget N läge i amerikanska bilarna ?
Jag bortförklarar ingenting. Säger bara att det är tråkigt för kunderna att de måste till verkstad med sin bil med allt vad det innebär. Men sett till vad som kan hända så har nog de flesta förståelse för det. Att sedan andra märken har betydligt fler problem än Toyota kan jag nog trösta mej med. Bara att se på min Saab 9-5 mer problem fylld bil får man nog leta efter. Men så säljer ju heller inte bilarna något vidare i världen, något måste det bero på..... Toyota säljer flera miljoner varje år, vad det beror på kan man fundera både en två och tre gånger. Att de är dåliga, knappast de har något som upenbarligen många lockas av runt om i världen. Och om jag jämför med alla de drygt 50bilar av olika märken så har Toyota tillsammans med Lexus och Honda varit problemfriast. Medan flera europeiska namnkunniga märken tillhör de mer problem fyllda. Sett till hur kunder runt om i världen är nöjda med sina Toyota i olika undersökningar så kan man inte ha helt fel i vad man påstår. Här har många märken mycket att lära. Men så inför man också TPS( Toyota produktion system) Lean Manufacturing, The Toyota way. Men det är helt främmande för de flesta här. Och talas inte så mycket om i motortidningar. Men det borde nog till lite undervisning hur det ligger till i bilvärlden och vilka produktionssystem som anammas hos tillverkarna. Sedan att det kan bli fel ändå det ser vi här, men hur ofta sker det i förhållande till andra. Och hur höga kostnader har Toyota iförhållande till andra som har återkallningar, betydligt lägre är svaret på det.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article696139.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article678301.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article37836.ece
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article36325.ece
Världens industri har mycket att lära av Toyota, fler frågor?
Conny ett tips! Håll det kort ingen orkar läsa hela uppsatser.
Försök igen och skriv 4-5 meningar det räcker!
Sigge. Du läste ju det, så det var inte för långt ;o)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.