Chrysler återkallar 34 600 exemplar av Dodge Caliber och Jeep Compass efter klagomål om gaspedaler som kan fastna.
Sedan en månad tillbaka har amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheter undersökt gaspedaler som kan fastna i bilar från Chrysler.
Undersökningen inleddes sedan Chrysler mottagit fem klagomål om gaspedaler som återgår långsamt eller i värsta fall fastnar.
Dodge och Jeep återkallas
Nu meddelar Chrysler att 34 614 bilar av modellen Dodge Caliber och 90 exemplar av Jeep Compass ska återkallas på grund av problemet.
De flesta av bilarna finns i Nordamerika men också ungefär 1 500 på andra marknader.
Trots att inga olyckor eller personskador rapporterats väljer Chrysler att ta till åtgärder.
Bilarna som omfattas är automatväxlade och tillverkade mellan 7 mars och 19 maj 2006.
Leverantören av gaspedalerna, amerikanska CTS Corp., uppger att man under perioden upplevde vissa problem med tillverkningen.
De bristfälliga gaspedalerna kommer nu att bytas ut.
Levererade pedaler till Toyota
Tidigare i år tvingades japanska Toyota till stora återkallelser, bland annat på grund av gaspedaler som kunde fastna.
Ã-ver två miljoner bilar återkallades på grund av problemet och en flodvåg av negativ publicitet följde.
Leverantör av gaspedalerna var även i det fallet CTS Corp.
Chrysler menar dock att pedalerna i Dodge Caliber och Jeep Compass har en helt annan konstruktion.
Till skillnad från Toyota har Chrysler sedan 2003 utrustat sina bilar med system som stryper motorn om bromspedal och gaspedal trycks ned samtidigt.
Diskutera: Har biltillverkare blivit mer benägna att återkalla sedan Toyotas mångmiljonåterkallelser?
Undersökningen inleddes sedan Chrysler mottagit fem klagomål om gaspedaler som återgår långsamt eller i värsta fall fastnar.
Dodge och Jeep återkallas
Nu meddelar Chrysler att 34 614 bilar av modellen Dodge Caliber och 90 exemplar av Jeep Compass ska återkallas på grund av problemet.
De flesta av bilarna finns i Nordamerika men också ungefär 1 500 på andra marknader.
Trots att inga olyckor eller personskador rapporterats väljer Chrysler att ta till åtgärder.
Bilarna som omfattas är automatväxlade och tillverkade mellan 7 mars och 19 maj 2006.
Leverantören av gaspedalerna, amerikanska CTS Corp., uppger att man under perioden upplevde vissa problem med tillverkningen.
De bristfälliga gaspedalerna kommer nu att bytas ut.
Levererade pedaler till Toyota
Tidigare i år tvingades japanska Toyota till stora återkallelser, bland annat på grund av gaspedaler som kunde fastna.
Ã-ver två miljoner bilar återkallades på grund av problemet och en flodvåg av negativ publicitet följde.
Leverantör av gaspedalerna var även i det fallet CTS Corp.
Chrysler menar dock att pedalerna i Dodge Caliber och Jeep Compass har en helt annan konstruktion.
Till skillnad från Toyota har Chrysler sedan 2003 utrustat sina bilar med system som stryper motorn om bromspedal och gaspedal trycks ned samtidigt.
Diskutera: Har biltillverkare blivit mer benägna att återkalla sedan Toyotas mångmiljonåterkallelser?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det här är att ta ansvar, som jag skrev på TV. Inte först efter att olyckorna har skett.
Det är väl ingen tillverkare som vågar att inte återkalla längre. Det är billigare att ta kostnaden för en återkallelse än att bygga upp märkets rykte från grunden.
Ett bevis på att Toyotas misstag har hjälpt bilbranschen att få ett sundare tankesätt. Kanonbra av Dodge och Jeep att återkall innan människoliv går till spillo. En stor eloge till dessa företag.
Ligger absolut ingen "frivillighet" bakom detta. Fel konstaterade och då är man enligt amerikansk lag skyldig att återkalla och fixa. Toyota däremot kände till livsfarliga fel och mörkade. Hur man kan försöka få Toyota att framstå som föredömme är skrämmande och insnöat!
Sigge, Hur ska man kunna återkalla bilar när det inte finns några fakta som bevisar och styrker vad som verkligen är det eventuella tekniska problemet med att vissa få amerikaner (vi pratar om promilledelar av Toyotas alla sålda bilar) upplever att gasen inte hade fungerat hundraprocentigt vid något enstaka tillfälle under en 10 års-period som det var innan denna mediastorn drog i gång om Toyota?
Jag har varit med om flera andra bilmärken där gasen hängt sig vid körning bla. Audi där orginal-gummi-mattan varit boven i dramat men föraren tror att gasen hängt sig, borde då Audi återkalla alla bilar eftersom kunder upplevt att gasen hängt sig utan några som hälst bevis om tekniska fel på alla bilar man undersöker?
Ingen annan tillverkare hade reagerat på så diffus information under en 10 års period när varken Toyota eller Amerikanska trafiksäkerhetsverket kunde hitta några bevis på några tekniska fel på bilarna vilket i så fall skulle synas.
När det konstigt nog inte inträffat några incidenter i Europa trots att vissa "drabbade" modeller i USA har samma gaspedal här och de modeller som tillverkas i USA dessutom har samma gaspedal från Amerikanska CTS i flera andra Amerikanska bilmärken så stämmer inte teorin om att det är några större tekniska fel på gaspedalen.
Den största missen Toyota gjort enligt mig är att man hade vissa gummimattor som kunde glida fram och i värsta fall fastna i gaspedalen vilket man redan återkallat och åtgärdat bilar för genom att ha krokar man sätter fast mattan i men sen måste ju alla ägare sätta fast sina mattor också vilket alla bekväma Amerikaner kanske inte bryr sig om, men det var då det började pratas om att gaspedalerna kunde fastna delvis nere hos Toyota och sen är det inte konstig att det kommer en svallvågseffekt av det i antal anmälningar då landet heter USA.
Hanzzon...du svävar iväg i fria fantasier. Läs på lite om felaktiga gaspedlarer, golvmattor och rena elektronik fel. Kända av Toyota sedan läge men mörkade. De har fått betala böter eftersom de erkänt att de känt till det livsfarliga problemet men försökt tysta ned det. Inse att även Toyota kan göra fel (i västerländsk kultur hjälper det inte mycket att högsta chefen sitter och gråter i TV....här uppfattas det bara som pinsamt skådespeleri).
Förresten...Audis problem var aldrig några mattor utan att ägaren förväxlade gasen och bromsen när de lade i drive. Numera måste man på alla automatare trycka på bromsen för att läga i driveläget.
Sigge:
Har "Hanzzon" kvar någon trovärdighet alls efter alla intoleranta vis att bortförklara att även Toyota är en bil som varken är bättre eller sämre än någon annan. Det verkar främst vara "bad loosers" köp köper Toyota och har svårt att inse det utan måste ständigt komma med nya "korkade" bortförklaringar... Hallå, vakna Hanzzon!
Det mesta tyder på att Toyota kände till problemen med gaspedalerna redan 2007, men undlät att göra något åt saken. Skandalöst är bara förnamnet. Med den här kunskapen i bagaget skulle det vara kriminellt att både sälja och köpa Toyota.
Det finns ju hur mycket spekulationer som hälst om hur och vad som varit problemen med alla Toyota-bilar i USA , men tycker ni inte att det är aningen märkligt att det inte händer i Europa eller i Sverige om det verkligen vore så enorma problem?
Kan ni visa någon seriös fakta som visar Toyotas verkliga problem?
Det stämmer att Toyota har betalat böter vilket Amerikanerna är väldigt snabba med att kräva, men det ligger i Toyotas kultur att hällre be om ursäkt än att kämpa emot och det är förmodligen betydligt billigare för Toyota att betala böterna och gå vidare för att slippa ännu mer skriverier och negativ uppmärksamhet.
Angående Audi menade jag inte deras tidigare problem med gasande bilar utan vad jag varit med om från kunder på mitt jobb i nutid där golvmattan fastnat i tex Audi A4-03.
Audis tidigare "problem" med gasande bilar vilket även det precis som i Toyotas fall konstigt nog bara hände på USA-marknaden och det var lika stor hysteri då som det är nu i Toyotas fall med hur många skenande Audi-bilar det fanns och massor med stämmningar kom in i på olyckor osv, och vad visade sig det verkliga felet så här i efterhand vara??
Ni kanske tror på allt ni ser och läser om vilka problem Toyota har i USA som i princip alla kommer ifrån Amerikanska trafiksäkerhetsverket (som indirekt är största delägaren i Amerikansk bilindustri) och även tror på alla de Amerikaner som ser sin chans att slå ner Toyota i marknadsandelar eller få ut pengar genom stämmningar från företaget som tex. alla bilder/filmer som kablades ut på allra bästa sändningstid på ABC-news över hela USA och vidare i hela världen samt även visades på tv-nyheterna här i Sverige där det blev mycket upmärktssammat om hur en viss Professor David Gillbert bevisade vad som var problemet med Toyotorna och demonstrerade vad problemet var som hela världen köpte okritiskt som skulle bevisa Toyotas stora problem?
Nu i efterhand har det visat sig att "testet" och beviset som denne David Gillbert gjorde var finansierat av Sean Kane, en betald förespråkare som är kopplad till en rättstvist som advokater har mot Toyota vilket självklart inte alls framkom i inslaget.
Toyota har i sin tur bett ingenjörer och docenter i maskinteknik vid ett av USA:s ledande och mest ansedda teknik och vetenskapliga konsultföretag som är helt oberoende att granska professor Gillberts tillvägagångssätt och vad det verkligen bevisar.
Deras resultat visar klart och tydligt att bilen som bevisade Toyotas problem ut över hela världen var modifierad/ombyggd på ett sätt som inte kan inträffa i verkligheten.
Ni som är lite tekniskt insatta i en bils elsystem kan själv avgöra hur seriöst detta "bevis" mot Toyotas problem verkligen var som sändes över hela världen:
Man hade i "bevisbilen" kopplat samman tre kablar till gaspedalen utan att klippa av kablarna(vilket skulle sätta bilen i nödkörningbsläge då gasspjället aldrig kan öppna fullt och det genererar också en bevisande felkod) man hade också lagt till ett motstånd på 200 ohm och till sist lagt till ev spänning på +5 volt i yttligare en kabel för att få gasspjället att öppna fullt utan att att motorn går in i nödkörningsläge där motorlampan tänds och bilen därmed genererar en bevisande felkod som Toyota eller åtminstonde Amerikanska trafiksäkerhetsverket skulle ha hittat som bevis i bilar inblandade i olyckor vilket man inte har gjort.
Alla dessa punkter måste också göras i exakt rätt ordning för att lyckas lura bilens motorstyrsystem att ge full gas som testet skulle bevisa.
Liknande modifieringar medförde också samma resultat på modeller från andra testade bilmärken vilket är självklart om man kan systemen då det alltid går att lura ett elsystem, frågan är bara om det går i verkligheten med den säkerhet som är inbyggd i gasspjällen?
Här är det ursrungliga inslaget som bevisade Toyotas problem världen över utan faktagranskning;
http://www.youtube.com/watch?v=DRN1CnKrc84&feature=related
Här är de oberoende experternas presskonferens och bla. förklaringen av gaspedalens säkerhetsuppbyggnad; http://www.youtube.com/watch?v=lkWhkU4coa4
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.