Nu är det dags för Toyota Auris att få en ansiktslyftning. Lyftet är försiktigt - men hybriddrift kommer nu att erbjudas.
Hatchbackvarianten av Toyota Corolla efterträddes 2007 av modellen Auris.
Nu har tre år passerat och det har blivit dags för en ansiktslyftning.
Försiktiga justeringar
Till det yttre är det små förändringar som Toyotas designteam bjuder på.
Bland annat är motorhuven något omformad, grillen har omarbetats och strålkastarna är nya.
Inuti bilen utlovar Toyota bättre material och mer standardutrustning.
Fullhybrid
Det som gör uppdaterade Toyota Auris extra intressant är det fullhybridsystem som erbjuds framåt sommaren.
Hybridvarianten av Auris visades på bilsalongen Frankfurt under oktober och kallades då Auris HSD (Hybrid Synergy Drive).
Systemet består av en 1,8-liters bensinmotor på 98 hästkrafter som kompletteras av en elmotor på 80 hästkrafter.
Auris som hybrid använder samma sorts batterier, av typen nickelmetallhydrid, som dagens Priusmodeller.
Premiär i Genève
Eftersom bilen är en fullhybrid kan elmotorn arbeta utan sin bensinmotsvarighet, åtminstone i två kilometer och i hastigheter upp till 50 km/h.
Koldioxidutsläppet uppges vara lägre än 100 gram per kilometer.
Utöver hybridvarianten kommer även tre dieslar och tre bensinare att erbjudas. Enligt Toyota ska de vara mer effektiva och snålare än tidigare.
Uppdaterade Toyota Auris kommer att visas på bilsalongen i Genève som äger rum i början av mars.
Kort därefter väntas bilen nå Toyotahandlare i Europa.
Diskutera: Vad tycker du om nya Toyota Auris?
Nu har tre år passerat och det har blivit dags för en ansiktslyftning.
Försiktiga justeringar
Till det yttre är det små förändringar som Toyotas designteam bjuder på.
Bland annat är motorhuven något omformad, grillen har omarbetats och strålkastarna är nya.
Inuti bilen utlovar Toyota bättre material och mer standardutrustning.
Fullhybrid
Det som gör uppdaterade Toyota Auris extra intressant är det fullhybridsystem som erbjuds framåt sommaren.
Hybridvarianten av Auris visades på bilsalongen Frankfurt under oktober och kallades då Auris HSD (Hybrid Synergy Drive).
Systemet består av en 1,8-liters bensinmotor på 98 hästkrafter som kompletteras av en elmotor på 80 hästkrafter.
Auris som hybrid använder samma sorts batterier, av typen nickelmetallhydrid, som dagens Priusmodeller.
Premiär i Genève
Eftersom bilen är en fullhybrid kan elmotorn arbeta utan sin bensinmotsvarighet, åtminstone i två kilometer och i hastigheter upp till 50 km/h.
Koldioxidutsläppet uppges vara lägre än 100 gram per kilometer.
Utöver hybridvarianten kommer även tre dieslar och tre bensinare att erbjudas. Enligt Toyota ska de vara mer effektiva och snålare än tidigare.
Uppdaterade Toyota Auris kommer att visas på bilsalongen i Genève som äger rum i början av mars.
Kort därefter väntas bilen nå Toyotahandlare i Europa.
Diskutera: Vad tycker du om nya Toyota Auris?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag är otroligt nöjd med min Auris valde bort golf då den har sämre komfort, framförallt i baksätet. i en tysk test körde Auris ifrån Bmw 3 serie i slalombana. Väghållning och körglädje är verkligen på topp, däremot blir den lite bullrigare med 18" hjul men 17" duger gott för väghållningen, den som inte provat bilen bör göra det. sen får vi hoppas att de kan hålla hybriden under 250 000 då blr den verkligen prisvärd
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.