Volkswagen och Eons satsning på STCC i Team Biogas.se fortsätter. Till årets säsong har man bytt stallchef och byggt om bilarna. Nu är målsättningen att vinna.
Team Biogas.se bildades 2008 och blev först att köra i STCC på miljöbränslet biogas.
Under 2009 års säsong, var målsättningen att delta och lära. Inför 2010 har man höjt ambitionsnivån.
- Vi tävlar för att fajtas om pallplaceringarna i mästerskapet, säger stallchef Tommy Kristoffersson.
Hans företag Kristoffersson Motorsport har tidigare vunnit STCC fem gånger.
Ny bil
Förare i Team Biogas.se är Fredrik Ekblom och Patrik Olsson.
Stallets två Volkswagen Sciroccobilar drivs med biogas. Jämfört med förra året har de förfinats med bland annat ny växellåda, ny hjulupphängning fram och bak samt sänkt chassi.
Redan till tävlingen i Göteborg, den 4- 5 juni, kommer man dock med en helt ny bil.
- I dagens bil har vi en del dispenser som våra motståndare ständigt hackar på oss för, säger Tommy Kristoffersson.
- Den nya bilen kommer att vara helt anpassad till gällande regemente, även om den också i framtiden går på biogas.
- Vad händer om ni inte vinner, frågar en näsvis journalist på presskonferensen då nysatsningen presenterades?
- Ja då kommer vi väl tvåa eller trea, svarade stallchefen kort.
Under 2009 års säsong, var målsättningen att delta och lära. Inför 2010 har man höjt ambitionsnivån.
- Vi tävlar för att fajtas om pallplaceringarna i mästerskapet, säger stallchef Tommy Kristoffersson.
Hans företag Kristoffersson Motorsport har tidigare vunnit STCC fem gånger.
Ny bil
Förare i Team Biogas.se är Fredrik Ekblom och Patrik Olsson.
Stallets två Volkswagen Sciroccobilar drivs med biogas. Jämfört med förra året har de förfinats med bland annat ny växellåda, ny hjulupphängning fram och bak samt sänkt chassi.
Redan till tävlingen i Göteborg, den 4- 5 juni, kommer man dock med en helt ny bil.
- I dagens bil har vi en del dispenser som våra motståndare ständigt hackar på oss för, säger Tommy Kristoffersson.
- Den nya bilen kommer att vara helt anpassad till gällande regemente, även om den också i framtiden går på biogas.
- Vad händer om ni inte vinner, frågar en näsvis journalist på presskonferensen då nysatsningen presenterades?
- Ja då kommer vi väl tvåa eller trea, svarade stallchefen kort.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Funkar det med gasbil i praktiken, i Stockholmsområdet? Hört lite om; Köer vid macken, trasiga pumpar, glest mellan mackarna, lång tanktid m m. Behöver infrastrukturen byggas ut innan jag tar en gas-bil som nästa leasingbil?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.