Koldioxidutsläppen från nyregistrerade bilar sjönk med nio gram per kilometer under 2009 jämfört med 2008.
Det innebär en minskning med fem procent.
"Glädjande utveckling"
Enligt den officiella mätmetoden släpper nya svenska bilar ut 165 gram per kilometer, vilket kan jämföras med 194 gram per kilometer från 2005.
- Utvecklingen i Sverige är mycket glädjande, säger Ulf Perbo, vice vd Bil Sweden.
- Takten i utsläppsminskningen för nya bilar är nu en av de snabbaste i Europa och vad gäller utsläpp av fossil koldioxid har Sverige redan Europas lägsta nivå.
Mätmetoden ifrågasätts
Enligt branschorganisationen Bil Sweden, som presenterar statistiken, tar den officiella mätmetoden inte hänsyn till om drivmedlen är fossila eller förnybara.
Bil Sweden menar exempelvis att etanol räknas som bensin och biogas som naturgas.
Detta ger enligt Bil Sweden överskattade utsläpp.
Istället förordar organisationen ett annat mätvärde för fossil koldioxid.
Detta värde var förra åretl 133 gram per kilometer.
Se hela statistiken:
Period | Officiellt värde CO2 g/km | Verkligt värde (endast fossil CO2) |
2005 | 194 | 179 |
2006 | 189 | 169 |
2007 | 181 | 160 |
2008 | 174 | 139 |
2009 | 165 | 133 |
Källa: Bil Sweden
Diskutera: Kommer utvecklingen mot lägre utsläpp att fortsätta i samma, snabbare eller långsammare takt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En bild på miljömonstret XC60 kanske inte var helt passande till artikeln!
Miljömonster? En XC60 som drar 0.6l/mil kan väl knappast kallas för miljömonster, i alla fall inom sitt segment. Det finns faktiskt de som har en SUV för att de behöver en SUV, inte för att köra omkring på Östermalm i en. Styr användarna numera vad som visas och inte visas på Vi Bilägares hemsida?
användarna = läsarna
Om vi nu skall visa någon bild så motsvarar XC60 DRIVe lite lägre än rikssnittet. Som Jiffe skrev, knappast miljömonster. Värt är också att fundera på vilka miljöbilar som sållt mest. Honda Jazz ligger mellan 125-130 g CO2/km. Helt ok men inte miljöbil och därmed inte fem års skattefrihet.
Tur för oss att det bara är Koldioxidutsläppen som räknas när man skriver om hur miljövänlig bilen blivit.Övriga utsläpp som direkt påverkar vår hälsa och närmiljö bortser man från som tur är.
Detta är bara början - you ain't seen nothing yet! Miljöbilar under 120 g CO2 stormar lyckligtvis fram i försäljningen. Det är helt ute att köpa en bil som släpper ut över den gränsen. Bra att våra företag ställer miljökrav på sina leasingflottor, det är ju de som köper nya bilar idag. Heja hybrider, snål-dieslar och även för den delen snåloptimerade etanolbilar.
Vad i hela friden har koldioxid med hur "rena" bilarna är att göra? Koldioxid- och AGW-religionen är f.ö. äntligen på väg att dö ut (för att ersättas av nästa politiskt beställda pseudovetenskapliga kvällstidningskult, men ändå), ifall ViB inte hade märkt det. "Minskade koldioxidutsläpp" är bara en omständlig och helt meningslös omskrivning av "minskad bränsleförbrukning", och sådan är ju bra, men skriv då "minskad bränsleförbrukning"!
Vad både jag som forskare och allmänheten däremot tycker skulle vara intressant att få reda på är exakt hur mycket eller litet utsläppen av faktiskt toxiska och potentiellt miljöskadliga ämnen (dit hör naturligtvis INTE koldioxid) har minskat per omsatt bränsleenhet sedan bilarna utrustades med katalysatorer för 20 år sedan.
Varför ska man köpa ett XC60-monster med framhjulsdrift och där det påstås att "den bara drar 0,6/mil" som man vet ändå inte stämmer i verkligheten om den ska kunna följa trafiktempot. Blir en riktigt mesig pjäs i den kostymen och enbart en panikåtgärd i "miljöimage". Annars håller jag med: har man behov av 4wd så köper man det - ingen halvmesyr.
Jag väntar med spänning på nya heta enhjulsdrivna XC60!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.