Under tre år ska regeringen satsa 150 miljoner kronor på biogas som fordonsbränsle. Vi Bilägares miljöexpert tycker att satsningen är blyg eftersom en biogasanläggning kan kosta 100 miljoner.
På torsdagen meddelade näringsminister Maud Olofsson (c) att regeringen satsar 150 miljoner kronor på biogas. Målet är att få i gång en storskalig produktion av biogasbränsle.
- Vi behöver få fart på distributionen, därför att människor som har de här bilarna måste kunna tanka, säger Maud Olofsson till Ekot.
Satsningen löper över tre år och enskilda företag ska kunna få bidrag på upp till 25 miljoner kronor.
En liten summa i sammanhanget
Vi Bilägares miljöexpert Tommy Wahlström välkomnar satsningar på biogas - men påminner om att 150 miljoner kronor, på tre år dessutom, i sammanhanget är lite pengar.
- Flaskhalsen för biogas i Sverige är att det produceras för lite. Ett problem är att en anläggning för att göra biogas kostar mellan 50 och 100 miljoner, säger Tommy Wahlström.
Med tanke på de kostnaderna, hur bedömer du en satsning på 150 miljoner?
- Det kommer inte att ge så stor skillnad, men det är ett bidrag i alla fall. Det låter så stort när politiker slår sig för bröstet, men det kanske inte ger så stort avtryckt efter att man läst tidningsrubrikerna.
Om du skulle satsa 150 miljoner på bränsle, skulle du satsa på biogas?
- Jo, men biogas är väldigt bra, även om det här är ett väldigt litet tillskott. Det är ju jättebra att vi kan göra bränsle själva av avfallet från jordbruk, slakterier, reningsverk och så vidare.
Etanol är nu det största miljöbränslet, blir biogas "nästa etanol"?
- Man behöver inte ställa dem mot varandra, kanske behövs båda två. På landsbygden kan etanol vara bättre medan sopbilar och taxibilar i större städer kan drivas av biogas. Man behöver olika system, säger Tommy Wahlström.
Diskutera: Är satsningen klok? Är den tillräcklig?
- Vi behöver få fart på distributionen, därför att människor som har de här bilarna måste kunna tanka, säger Maud Olofsson till Ekot.
Satsningen löper över tre år och enskilda företag ska kunna få bidrag på upp till 25 miljoner kronor.
En liten summa i sammanhanget
Vi Bilägares miljöexpert Tommy Wahlström välkomnar satsningar på biogas - men påminner om att 150 miljoner kronor, på tre år dessutom, i sammanhanget är lite pengar.
- Flaskhalsen för biogas i Sverige är att det produceras för lite. Ett problem är att en anläggning för att göra biogas kostar mellan 50 och 100 miljoner, säger Tommy Wahlström.
Med tanke på de kostnaderna, hur bedömer du en satsning på 150 miljoner?
- Det kommer inte att ge så stor skillnad, men det är ett bidrag i alla fall. Det låter så stort när politiker slår sig för bröstet, men det kanske inte ger så stort avtryckt efter att man läst tidningsrubrikerna.
Om du skulle satsa 150 miljoner på bränsle, skulle du satsa på biogas?
- Jo, men biogas är väldigt bra, även om det här är ett väldigt litet tillskott. Det är ju jättebra att vi kan göra bränsle själva av avfallet från jordbruk, slakterier, reningsverk och så vidare.
Etanol är nu det största miljöbränslet, blir biogas "nästa etanol"?
- Man behöver inte ställa dem mot varandra, kanske behövs båda två. På landsbygden kan etanol vara bättre medan sopbilar och taxibilar i större städer kan drivas av biogas. Man behöver olika system, säger Tommy Wahlström.
Diskutera: Är satsningen klok? Är den tillräcklig?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
instämmer helt med att det var ett magert tillskott, även om det är bättre än inget. Jag tycker att man borde se möjligheterna med att utveckla teknik som kan bli gångbar i hela världen. Biogas från avfall är ju något som kan produceras lokalt i hela världen - eftersom man inte är beroende av att odla vissa grödor. Biogasteknik skulle kunna bli en exportmöjlighet för Sverige.
Jag minns en bonde i Frankrike som för tjugo år sedan framställde eget drivmedel i form av biogas till alla lantbrukets fordon av eget avfall och gödsel.
Det märkliga var hans sätt att accumulera gasen, i en trave med uppumpade traktorinnerslangar, en stor hög!
Jag undrar vad som hänt vid en antändning?
Men han var väldigt nöjd med sitt drivmedel och visst var det miljövänligt!
Jag vill tillägga att han inte fick någon form av statligt eller kommunalt stöd för sitt tilltag.
Han klarade det bra ekonomiskt ändå.
Men här i Sverige hade det väl blivit näringsförbud och dryga böter.
Biogas endast steg 1. Konvertera detta sedan till syntetisk diesel så har vi framtidens miljöbränsle.
Tänk dig bonden som samlar upp biogasen från gödselstacken, konverterar detta till diesel. Tankar sin traktor som kan producera mer gröda som ges till korna som bidrar till gödselstacken. Då snackar vi kretslopp.
Krister
Jag tror du missade något i det jag skrev.
Bonden jag skrev om behövde inte konvertera till syntetisk diesel, detta är ju endast en fullkomligt onödigt energikrävande procedur, han körde sina dieseldrivna jordbruksmaskiner direkt på den egenproducerade biogasen!
Biogas är definitivt det bästa idag tillgängliga bränslet! När man tar hand om metan ur organiskt avfall, som annars hade läckt ut i atmosfären (metan är en växthusgas som är ca. 20 ggr mer aggressiv jämfört med koldioxid), och använder det som bränsle får man en mycket positiv effekt. Dels är blir det ett koldioxidneutralt bränsle - dels blir det alltså en reduktion av metanutsläppet till atmosfären. Biogas från avfall konkurrerar inte på något sätt med matproduktion, och kräver inga stora arealer för odling. Potentialen att göra biogas från diverse avfall (stallgödsel, slaktavfall, matavfall mm.) är mycket stor. Kommande processer som bygger på förgasning innebär att man även kan utvinna biogas ur t.ex. skogsavfall.
Rötning till biogas kan vara acceptabelt för att ta hand om avloppsslam, slaktavfall och annat svårhanterlig vått avfall. Att odla för att få råvara till rötning vore slöseri. Det blir stora energiförluster vid rötning till biogas jämfört med om energiråvaran används för tillverkning av syntetiska motorbränslen genom termisk förgasning.
Biogas från rötning bör därför inte bli mer än en marginell del av framtidens förnybara motorbränslen.
Satsa mer på minskad behov av motorbränslen och på utveckling av syntetiska motorbränslen. Det är mycket klokare användning av skattebetalarnas pengar
Per K. Visst är biogas ett bra bränsle. Men det är viktigt att inte överdriva nytta. Om man gör biogas via rötning blir det klart mycket mer metan än om avfallet/slammet skulle lags på deponi. D.v.s. endast några få % skulle läckt ut. Kan t.o.m. vara så att hanteringen av biogas ger mer CH4 emissioner än om materialet skulle lags på en väl luftat tipp via diffusa läckage. Alltså stor klimatnytta men absolut ingen dubbel som populärt skrivs.
Missförstå mig inte här. Biogas är görbra och nästan klimatneutralt (går åt energi att tillveka och distribuera). Den stora fråga är bara vart gör biogasen mest nytta? Som bilbränsle, lastbilsbränsle, energitillverkning eller ersätta naturgas i industrin? Jag tippar på det senaste men det finns duktiga forskare som kan räkna ut.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.