Den som kör gasbil får fler ställen att tanka på. I sommar öppnar tio nya tankställen för gas runt om i landet.
Nu ökar tillgängligheten av fordonsgas.
Under sommaren öppnar tankställen i Lysekil, Arlanda, Angered, Visby, Landvetter, Kungsbacka, Sala, Älvsjö, Göteborg och Lund.
När expansionen är klar finns ungefär 120 gastankställen i Sverige.
"400 tankställen om tio år"
Anders Mathiasson är vd för branschorganisationen Energigas Sverige.
- Nu ökar försäljningen av fordonsgas kraftigt samtidigt gasbilsförsäljningen går bra och branschen bygger ett antal nya tankställen, säger han.
- Branschens vision är att 2020 ska Sverige ha minst 400 publika gastankställen.
Av alla miljöbilar som registrerades i Sverige under juni var 6,2 procent gasbilar.
Men trots det drivs mindre än en procent av det totala antalet fordon i Sverige av gas.
Anders Mathiasson hoppas att branschen tillsammans med staten och kommuner kan bygga en väl fungerade fordonsgasmarknad.
- Fordonsgasen kan bidra till mer miljövänlig trafik och att vi når målet om en fossiloberoende transportsektor 2030, säger han.
Diskutera: Vad tycker du om situationen för gasbilar i Sverige?
Under sommaren öppnar tankställen i Lysekil, Arlanda, Angered, Visby, Landvetter, Kungsbacka, Sala, Älvsjö, Göteborg och Lund.
När expansionen är klar finns ungefär 120 gastankställen i Sverige.
"400 tankställen om tio år"
Anders Mathiasson är vd för branschorganisationen Energigas Sverige.
- Nu ökar försäljningen av fordonsgas kraftigt samtidigt gasbilsförsäljningen går bra och branschen bygger ett antal nya tankställen, säger han.
- Branschens vision är att 2020 ska Sverige ha minst 400 publika gastankställen.
Av alla miljöbilar som registrerades i Sverige under juni var 6,2 procent gasbilar.
Men trots det drivs mindre än en procent av det totala antalet fordon i Sverige av gas.
Anders Mathiasson hoppas att branschen tillsammans med staten och kommuner kan bygga en väl fungerade fordonsgasmarknad.
- Fordonsgasen kan bidra till mer miljövänlig trafik och att vi når målet om en fossiloberoende transportsektor 2030, säger han.
Diskutera: Vad tycker du om situationen för gasbilar i Sverige?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det behövs en rejäl utbyggnad så det är bra att det byggs ut, tyvärr är takten långsam. Det behövs gå snabbare än nu. Biogas är framtidens bränsle nu!
Allt fler gasbilar introduceras på svenska marknaden, nu senast Fiat som har släppt flera intressanta modeller och som är billigare än konkurrenterna.
Fantastisk. Samtliga nya ställen ligger i Sydsverige.
Akta er för att komma med en gasbil norr om Dalälven! Då blir det till att ha koll på geografin. Norrlands största stad Umeå saknar fortfarande gasmack. Skamligt!
:-(
Tusan Tjabo, har ni inga soptippar i norrland ... ??
Släng all renskit på tippen för då går det att göra gas åt din bil.
Fast vad spelar något för roll när rendrift görs med helikopter?
Den gasbil jag känner, går att köra långa sträckor på bensin. (MB B-klass.) Vore kul att få veta vilka som inte har bensintank. Eller bara pytteliten dito.
Det gäller att ha tålamod biogasproduktion fodrar
stora investeringar. Det måste fram mer kapital och intressenter. Jag arbetar med ett stort projekt i Skåne och det tar minst tre år innan vi har produktion. Biogasen som fordonsbränsle är en realitet. Själv kör jag en Volvo V70 AFV 2010.
Bilen har gått 1300 mil och endast förbrukat 130 liter bensin. Mycket nöjd med bilen.
Hade gärna köpt ut en gasbil som nästa leasingbil men avråds från de som provat! Få mackar/ trasiga/ inget tryck (lastbil innan)/ långa väntetider/ för kort räckvidd (för liten tank spec i komb med för liten bensintank) gör att jag avstår. Det blir en etanolare alt snåldiesel - självklart en Miljöbil.
@Seken, man kör inte på bensin i onödan - det är betydligt dyrare än gas. Har själv kört gasbil i snart sex år utan några som helst problem - vi har sedan länge gott om gasmackar (och gas!) i västsverige.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.