Peugeot är först ut med en hybrid som kombinerar diesel och el. Dessutom är Peugeot 3008 Hybrid4 fyrhjulsdriven.
För dig som väljer mellan snåldiesel och bensinhybrid kommer nu Peugeot med ett alternativ.
Peugeot 3008 Hybrid4 blir den första dieselhybriden på marknaden.
200 hästkrafter
Bilens framhjul drivs av en turbodiesel på två liter och 163 hästkrafter samtidigt som en elmotor på 37 hästar driver bakhjulen.
Allt som allt 200 hästkrafter och ett totalt vridmoment på 500 newtonmeter.
Motorerna är kopplade till en sexstegad automatlåda som fördelar kraften till bilens samtliga hjul.
Genom en knapp på mittkonsolen kan föraren växla mellan fyra körprogram.
Med ZEV-läget kopplas dieselmotorn bort och bilen kan köras tyst på el i 4,5 kilometer.
Automatläget anpassar drivlinan efter situationen och därtill finns lägen för fyrhjulsdrift och mer sportiga egenskaper.
0,38 liter per mil
Batterierna är av typen nickelmetall och är placerade mellan bakhjulen, vilket gör bilen 120 kilo tyngre än ursprungsmodellen.
Förbrukningen stannar på 0,38 liter per mil med ett CO2-utsläpp på 99 gram/km.
Samtidigt håller prestandan en hyfsat hög nivå med en toppfart på 209 km/tim och en acceleration från stillastående till 100 km/tim på 8,8 sekunder.
Lanseras våren 2011
Bortsett från drivlinan är bilen fortfarande en Peugeot 3008.
Fronten har fått en mindre behandling med horisontella ribbor i grillen istället för det ursprungliga rutmönstret.
Därtill har strålkastarna fått en rad LED-lampor och Peugeots nya lejonsymbol vakar på huv och baklucka.
Peugeot 3008 Hybrid4 anländer till bilhallarna under våren 2011.
Kort därefter lanseras samma drivsystem även i nya modellen Peugeot 508.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008 Hybrid4?
Peugeot 3008 Hybrid4 blir den första dieselhybriden på marknaden.
200 hästkrafter
Bilens framhjul drivs av en turbodiesel på två liter och 163 hästkrafter samtidigt som en elmotor på 37 hästar driver bakhjulen.
Allt som allt 200 hästkrafter och ett totalt vridmoment på 500 newtonmeter.
Motorerna är kopplade till en sexstegad automatlåda som fördelar kraften till bilens samtliga hjul.
Genom en knapp på mittkonsolen kan föraren växla mellan fyra körprogram.
Med ZEV-läget kopplas dieselmotorn bort och bilen kan köras tyst på el i 4,5 kilometer.
Automatläget anpassar drivlinan efter situationen och därtill finns lägen för fyrhjulsdrift och mer sportiga egenskaper.
0,38 liter per mil
Batterierna är av typen nickelmetall och är placerade mellan bakhjulen, vilket gör bilen 120 kilo tyngre än ursprungsmodellen.
Förbrukningen stannar på 0,38 liter per mil med ett CO2-utsläpp på 99 gram/km.
Samtidigt håller prestandan en hyfsat hög nivå med en toppfart på 209 km/tim och en acceleration från stillastående till 100 km/tim på 8,8 sekunder.
Lanseras våren 2011
Bortsett från drivlinan är bilen fortfarande en Peugeot 3008.
Fronten har fått en mindre behandling med horisontella ribbor i grillen istället för det ursprungliga rutmönstret.
Därtill har strålkastarna fått en rad LED-lampor och Peugeots nya lejonsymbol vakar på huv och baklucka.
Peugeot 3008 Hybrid4 anländer till bilhallarna under våren 2011.
Kort därefter lanseras samma drivsystem även i nya modellen Peugeot 508.
Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008 Hybrid4?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
ÄNTLIGEN en dieselhybrid... Den är mkt intressant för mig, frågan är bara vad den kommer kosta??
Tänk om Peugeot hade haft samma innovativa kraft till att ta hand om sina kunder i Norrtälje.
Vi med Peugeot behöver en bra representant, här , som har åtminstonde medelmåttig känsla att ta hand om oss olyckliga,kunder med (halvnya) Pegor med trassssel.
Dessutom är den riktigt snygg, både utanpå och inuti ...
0,38 l/mil känns inte speciellt snålt. De flesta snåldieslar klarar väl nästan av detta nuförtiden. Med andra ord gör elmotorn i princip ingenting för att förbättra förbrukningen. Men ett bra försäljningsknep och en anledning att salta priset ordentligt är det ju såklart. Bilen kommer säkert att bli en succé, finns många i vårt avlånga land som blivit järntvättade av miljömaffian.
Omhändertagandet då ?
Hur seriös är du när du skriver detta? Är det så dåligt som du påstår? Vad mer specifikt är dåligt och vad har du drabbats av själv? Jag bara undrar för jag har varit och provkört 3008 diesel. Men visst blev jag fundersam måste jag erkänna när man öppnade huven och ser dessa elkablar och kontakter när man jämför med tex japanska bilar främst, de ser ut som engångs grejor och hur det är draget ser väldigt simpelt ut. Men hur är det egentligen med kvaliten? Jag gillade bilen förövrigt.
Omhändertagandet då ?
Hur seriös är du när du skriver detta? Är det så dåligt som du påstår? Vad mer specifikt är dåligt och vad har du drabbats av själv? Jag bara undrar för jag har varit och provkört 3008 diesel. Men visst blev jag fundersam måste jag erkänna när man öppnade huven och ser dessa elkablar och kontakter när man jämför med tex japanska bilar främst, de ser ut som engångs grejor och hur det är draget ser väldigt simpelt ut. Men hur är det egentligen med kvaliten? Jag gillade bilen förövrigt.
En mycket intressant utveckling!
Och visst är den bränslesnål om man också tittar på prestanda. Vilken snåldiesel klarar den accelerationen? Dessutom får man 4WD på köpet.
För att se hur snyggt (eller inte) ledningarna är dragna så msåte man lyfta på diverse plastkåpor i de flesta bilar Därunder är det inte alltid så prydligt... (Appropå Connys inlägg.)
Frankt skräp. Köp Toyota om du vill bli nöjd in the long run!
EMME - DEN RIKTIGA SOM INTE SKRIVER FUD kan du inte bara dra istf. dina dumma kommentarer...
Det här rä en skitbil. Köpen Huyundai eller Toyota istället, för de återkallar ofta pga av rost mm, och återkalllning det är kvalitet det! Så har jag läst i ViB.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.