Nästa artikel
Peugeot 3008 - årets bästa semesterbil
Test

Peugeot 3008 - årets bästa semesterbil

Publicerad 9 juli 2010 (uppdaterad 10 september 2019)
Vi Bilägare tog med sig årets långtestbilar till Bornholm för att utse årets semesterbil. Peugeot 3008 drar med sin storlek och goda komfort det längsta strået.

Ibland har storleken betydelse. När man ska lasta mycket och åka bekvämt, exempelvis.

Så det är inte förvånande att teststallets största bil utnämns till bästa semesterbilen.

Bra utsikt
I Peugeot 3008 färdas fem personer med god komfort, fast passagerarna på ytterplatserna bak gnider tinningarna mot takstoppningen om det sitter någon i mitten.

Alla har vid utsikt för bilen är begåvad med hela elva rutor.

Den som passagerarna gillar bäst sitter i taket: en glasskiva på över 1,6 kvadratmeter.

Att sitta bak i Peugeot 3008 är nästan som att åka cabriolet och gör bilresan extra rolig.

Glastaket ingår i ett så kallat premiumpaket för 29 900 kronor.

Mycket pengar, men man får massor av prylar som ökar både komfort och säkerhet: bland annat klimatanläggning, farthållare, parkeringsvarnare och en glasskiva med hastighetsmätare och avståndsvarnare som glider upp ur instrumentpanelen framför föraren.

Den fungerar bra för långa förare men stör synfältet för den som är kort.

Reflektioner
Head up-displayen går att stänga av för bättre sikt.

Värre är det att se genom vindrutan när solen skiner snett på.

Då speglar sig instrumentpanelen i glaset som blir nästan ogenomskinligt.

Vindrutan är jättestor och långt framdragen vilket medför att instrumentpanelen är djup.

Det skapar ett delikat problem: för att komma åt att putsa rutan på insidan krävs gorillaarmar och det har vi inte.

Rutan har med tiden blivit rätt gråflammig i nederkanten.

Ganska klumpig
Föraren kanske inte är den som har roligast i Peugeot 3008.

På krokiga vägar och i stan känns bilen stor och ganska klumpig att manövrera.

Desto bättre gör den sig på stora vägar i långfärdstempo där den rullar stabilt och mycket tyst.

Vår bil är utrustad med "grip control" ett system som använder ABS-bromsarna för att minska hjulspinn och hjälpa bilen att ta sig fram på hala underlag.

Till systemet hör specialdäck som är rätt grovmönstrade men ändå smyger som tofflor på asfalten.

Lätt att lasta
Peugeot 3008 är skön och vilsam att köra långt med.

Dieselmotorn på 110 hk räcker bra och går angenämt snålt.

Men alla trivs inte lika bra bakom ratten.

Den höga mittkonsolen är i vägen för långbenta förare som vill kunna vika ut högerbenet.

Konsolen är ihålig och djup som en brunn, men det finns inga småfack för prylar som mobiltelefon, mp3-spelare och godispåsar.  Det är retsamt.

Att lasta Peugeot 3008 är lätt. Bakluckan delas i två halvor.

Lasten lyfts upp på nedre halvan och skjuts sen bara in.

Bilens höjd gör den också bekväm att kliva in i - i alla fall bak.

Fram är det vanskligare att äntra bilen.

Flera förare har slagit bulor i skallen sedan de missbedömt höjden på den snedskurna dörröppningen.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008?

Peugeot 3008

Plus

Tyst, lätt fälla baksätet, delad baklucka, glastaket, bra insteg bak.



Minus

Reflexer i vindruta och instrument, ont om fack, lågt skurna framdörrar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-11 16:48
Roland Svensson (ej verifierad)

Helautomatiska handbromsen dras åt vid avstängning av motorn, är bekvämt MEN vintern ska den vara avstängd annars kommer man inte iväg. När den är avstängd är den inte automatsk alls, manuellt dra åt och sedan fot på bromspedalen och dra i handtaget då släpper bromsen. Då den är avstängd lyser en lampa på instrumenten som säger att den är av, mycket irriterande, samma med en ihållande signal då jag öppnar förardörren, tystnar då jag stänger, också mycket irriterande. Går inte att stänga av. 3008:a har ekonomiläge, vid avstängning av motorn har man 5 minuter som man kan lyssna på radio mm. Ska man lyssna längre måste man köra motorn mer än 10 minuter då har man max 30 minuter på sig. Går inte att bara trycka på radions startknapp eller att slå på tändningen, måste starta motorn. Tog inte premiumpaketet, standard plus och en del tillval såg bra ut för mig. Standard har inte allt som ex:domkraft, hjulbultverktyg, regnsensor och reservhjul. Övrigt fungerar den mycket bra.

#2 • Uppdaterat: 2010-07-12 12:06
Karl (ej verifierad)

...bland bilarna i årets långtest ja - men det är naturligtvis inte samma som årets bästa semesterbil !! Skärpning ViB.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.