En robust suv, en smart flexbil och en körglad personbil i samma paket. Det är vad Peugeots utvecklingsteam ville åstadkomma när den nya 3008-modellen togs fram.
Tre i en
Visst låter det som ett frestande koncept? Tre bilar i en måste vara rena drömmen för alla som kräver maximal användbarhet av sitt fordon.
Det är också på det viset 3008:an marknadsförs.
Men som så ofta är försäljningsstrategi och verklighet två skilda saker och i praktiken når den nya Peugeoten inte upp till de högt ställda målen på alla punkter.
Korsning mellan olika biltyper
I och för sig är det inget konstigt med det. En korsning mellan olika biltyper, eller crossover som det heter på fackspråk, kan omöjligt ha spetskompetens på varje enskilt område.
Sålunda kan 3008 inte mäta sig med fyrhjulsdrivna suv-modeller, typ VW Tiguan och Honda CR-V, när det gäller framkomlighet och off road-egenskaper.
Den är heller inte lika mångsidig som en utpräglad flexbil och inte lika spänstig och alert att köra som en kompetent personbil.
Vettig kompromiss
Det är istället som vettig kompromiss den nya Peugeoten har sin styrka. Ser man bilen som en suv-kryddad högbyggd kombi, med en del nya smarta tekniska och praktiska finesser, så faller bitarna på plats.
Då framstår den som både duglig och sympatisk.
Under skalet känns det mesta av tekniken i nya 3008 igen från den vanliga 308-modellen. Men av det släktskapet märks inte mycket när man tittar på bilen, varken på ut- eller insida.
Inte så unik
3008 har en helt egen profil och är omsorgsfullt fjärmad från sitt ursprung, såväl när det handlar om karosslinjer som interiördesign.
Däremot är den nya Peugeoten inte så unik som tillverkaren vill göra gällande, åtminstone inte än så länge. Flera konkurrenter har liknande bilar på programmet. Det kanske bästa exemplet är Nissan, vars Qashqai-modell är stöpt i nära nog samma form som 3008:an.
Först våren 2011 kan 3008 på allvar aspirera på att betecknas som unik. Då lanseras modellen som fyrhjulsdriven el-/dieselhybrid, en teknik som bilen blir en av de första i världen med.
Fullhybrid
Det handlar om en så kallad fullhybrid där de båda motorerna kan arbeta antingen var för sig eller tillsammans, beroende på körsituation.
Framhjulen drivs av två-litersdiesel på 163 hk/300 Nm och bakhjulen av en elmotor på 36 hk med ett maximalt vridmoment på 200 Nm. Förbrukningen anges till 4,1 l/100 km och koldioxidsläppet till 109 g/km.
Ännu mer spännande - och miljövänlig - blir 3008:an ytterligare ett år senare, 2012. Då aviseras en laddhybrid som får en räckvidd på uppemot 50 km på enbart eldrift.
Pärla till motor
Men i väntan på den nya tekniken drivs nya 3008 enbart på framhjulen och av konventionella motorer. Vår testbil var utrustad med PSA:s (Peugeot/Citroën) direktinsprutade 1,6-liters bensinturbo på 150 hk, som utvecklats i samarbete med BMW.
Det är en liten pärla till motor som, trots sin ringa cylindervolym, har ett imponerande vridmoment på låga varvtal. Det gör att den alltid känns villig och kraftfull.
Bra förbrukning
En annan positiv egenskap är att bränsleförbrukningen inte skenar iväg lika dramatiskt som hos många andra turbomotorer när den belastas lite hårdare.
Den fina motorn och en växellåda som är bättre än på någon annan Peugeot i mannaminne gör att 3008:an är både trevlig och smidig att hantera.
Bilen kränger
Men när den högbyggda Peugeoten pressas hårt i vårt speciella väghållningstest avslöjas att styrresponsen inte riktigt är på topp.
Bilen kränger också en del i de mest utmanande böjarna och har dessutom klara tendenser att understyra, det vill säga ploga över framhjulen
Jämfört med andra suv-modeller står sig dock 3008:an mycket bra.
Klarar älgtest utan problem
Men till "köregenskaper av bästa personbilsklass", som marknadsföringen utlovar, har den en bit kvar.
Däremot klarar den älgtestets tre brutala svängar utan problem, så körsäkerheten är det inget fel på. Riktningsstabiliteten på landsväg får också med beröm godkänt. Trots karossformen är bilen dessutom välgörande okänslig för hårda vindbyar.
Två finesser
Två finesser som underlättar för föraren är den elektriska handbromsen och den så kallade hill holdern, eller start i backe-hjälpen på svenska. Båda ingår i standardutrustningen.
Handbromsen fungerar helt automatiskt och aktiveras när bilen parkeras och tändningsnyckeln tas ur. När man sedan ska iväg igen är det bara att lägga i en växel och köra så kopplas den ur.
Hill holdern låter bromstrycket ligga kvar ett par sekunder vid start i backe. Det gör att föraren i lugn och ro hinner flytta foten från bromsen till gasen, utan att riskera att bilen rullar bakåt.
Låg ljudnivå
Åkkomforten får högt betyg, även om några skönhetsfläckar finns. Det som imponerar mest är den låga ljudnivån i kupén. Särskilt om bilen, som vårt testexemplar, rullar på Michelins 16-tums specialdäck Latitude Tour HP.
De följer med på köpet om man väljer till det nya framkomlighetssystemet Grip Control.
Med vanliga sommardäck, standarddimensionen är 225/50 R17, blir ljudkomforten märkbart sämre. Men 3008:an är fortfarande betydligt mindre däcksbullrig än den vanliga 308-modellen.
Fjädringen arbetar för det mesta mjukt och behaglig, utan att för den skull förlora i stabilitet. Undantaget är korta, tvära gupp, det gillar bilen inte alls. Då rister och smäller det överraskande elakt i hjulställen.
En nödvändighet
Ett område som Peugeot lagt ned mycket möda på under senare tid är att förbättra driftskvaliteten. En nödvändighet med tanke på de problem som drabbat flera av märkets modeller Det nya tänkandet började på allvar med 308-modellen och har sedan fortsatt med 3008.
Körtesterna för nya Peugeot-bilar har generellt förlängts från en miljon till tre miljoner kilometer (300 000 mil) och kvalitetsteamet har utökats till 500 personer.
Högre kvalitetskänsla
Hur bra de gör sitt jobb kan förstås bara framtiden utvisa, men det finns redan nu tecken på att en kvalitetshöjning är på gång. Bland annat klarar sig 308-modellen oväntat bra i Vi Bilägares stora kvalitetsundersökning AutoIndex.
När det gäller kvalitetskänslan, som är en helt annan sak än verklig kvalitet, har Peugeot lagt ribban på en högre nivå i 3008 än i vanliga 308. Det märks överallt i bilen. Materialvalen är bättre och detaljutformingen snitsigare i den nya modellen.
En välgörande kvalitetsförbättring har också skett när det gäller mattorna på kupégolvet och i lastutrymmet. Det märks inte minst när det är dags för städning. Allt är lätt att göra rent.
Elegantare än 308
3008:ans inre design, med sina snygga mätare och maffiga mittkonsol, är klart elegantare än i 308-modellen. Layouten är unik för den nya bilen och intrycket från förarplats är både aptitligt och hyfsat funktionellt.
Men det finns några plumpar i protokollet. Den extremt breda mittkonsolen ställer till problem för långbenta förare, som inte kan vinkla ut högerbenet och därför hamnar i en knepig körställning. Det är också ganska trångt för kopplingsfoten för den som har skostorlek 43 och uppåt.
A-stolparna skymmer
På minuskontot noteras även att A-stolparna skymmer irriterande mycket i stadstrafik. När solen står i "fel" läge uppstår dessutom extremt besvärande reflexer i den långa, flacka vindrutan.
När det handlar om praktisk användbarhet bjuder den nya Peugeoten på flera smarta lösningar. Bland annat kan lastgolvet enkelt justeras i tre olika höjdlägen. Det ger möjlighet att både packa i flera våningar och dölja stora delar av lasten.
Bakluckan är, på suv-manér, tvådelad och ska man slänga in mindre saker öppnar man bara överdelen. Handlar det om tyngre gods viks även underdelen ned och laströskeln blir lägre. Luckan tål dessutom att sitta på, maxvikten är 200 kilo.
Smidigt in och ut
Baksätets ryggstöd är suveränt smidiga att fälla. Det är bara att dra i handtagen i lastutrymmets sidor och vips, så har man ett helt slätt lastgolv. Vill man dessutom kunna lasta riktigt långa prylar finns fällbart ryggstöd på passagerarstolen fram som tillval.
Utrymmena i 3008-kupén räcker för vuxna både bak och fram och en fördel med den höga sittpositionen är att det är mycket smidigt att ta sig in i och ut ur bilen. Det är dessutom lätt att krångla sig in på mittplatsen bak, eftersom golvet är helt slätt. Någon kardantunnel finns inte.
Betydligt dyrare
Jämfört med Peugeot 308 SW är den nya 3008-modellen betydligt dyrare. Prispåslaget är drygt 25 000 kronor med jämförbar utrustningsnivå. Till den vanliga 308-kombin skiljer det ytterligare 5 000 kronor.
Vår testbil hade dessutom Peugeots Premiumpaket à 29 900 kronor och var utöver det laddad med det mesta som finns på tillvalslistan, inklusive skinnklädsel och dyraste navigatorn. I det skicket går en 3008 1,6 Turbo på nästan 300 000 kronor.
Från 220 000
Men så dyr blir inte den modellversion som sannolikt kommer att dominera den svenska försäljningen. Peugeot räknar med att de flesta kunder väljer bilen med grundutrustning och lägger till ett komfortpaket. Då hamnar prislappen på knappt 220 000 kronor.
Det är också den 3008-version vi använder oss av i testets alla ekonomiska beräkningar, inklusive jämförelsen med konkurrenterna.
Relaterade bildspel
Som högbyggd och smart kombi, är nya Peugeot 3008 både sympatisk och användbar. Allra mest imponerar långfärdskomforten som är av hög klass. Bilen är också bevisat krocksäker och har trygga och förhållandevis pigga köregenskaper.
Tekniknivån är hög och kvalitetskänslan minst ett snäpp upp jämfört med den vanliga 308-modellen.Men det är också priset. Frågan är ur många som tycker att 3008 är värd drygt 25 000 kronor mer än en vanlig Peugeot 308 SW.
Men framtiden ligger för 3008:an, som inom några år kommer både som el-dieselhybrid och som laddhybrid. Då blir modellen hyperintressant…
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.