Nästa artikel
Peugeot 5008 - sympatisk dubbelnolla
Provkörning

Peugeot 5008 - sympatisk dubbelnolla

Publicerad 3 november 2009 (uppdaterad 16 december 2013)
Först kom 1007, 4007 och 3008. Nu är det dags för 5008. Peugeot utökar i början av nästa år sin modellflora med ännu en dubbelnolla. Bakom den nya sifferkombinationen döljer sig en kompakt familjefraktare med plats för sju och första intrycket är sympatiskt. Nya 5008 erbjuder såväl fina köregenskaper, skön åkkomfort som smart flexibilitet.    
   
Föregångaren till den nya 5008 hette Peugeot 807 och var resultatet av ett samarbete mellan Peugeot/Citroën (PSA) och Fiat/Lancia.

Fyra i grunden identiska bilar togs fram och marknadsfördes, med minimala skillnader, under fyra olika varumärken. I Sverige såldes, utöver 807-modellen, även Citroën Evasion och Fiat Ulyssé. På kontinenten fanns bilen även med beteckningen Lancia Phedra.

Lösningar från Picasso
Även nya Peugeot 5008 har en teknisk tvilling, i form av koncernkusinen Citroën C4 Picasso. Därifrån har bland annat det smarta och mycket flexibla stolsystemet hämtats.

De tre sätena på mittraden kan både skjutas i längsled och med ett enkelt handgrepp fällas ned i golvet. Dessutom kan sittdynorna, på bio-manér, vikas upp mot stolryggen. Sammantaget ger det lastvariationer utöver det vanliga.

Mer 5+2 än 7
Under lastgolvet längst bak döljer sig två uppfällbara extrasäten, som är mest lämpade för barn eller kortvuxna. Peugeot 5008 är, precis som konkurrenterna, snarare 5+2-sitsig än fullt sjusitsig. Och mer kan man kanske inte begära med tanke på att bilen inte mäter mer än drygt 4,5 meter mellan kofångarna.

Även under skalet är den nya Peugeoten i princip identisk med C4 Picasso och det är inte det sämsta. Fjädringskomforten är mycket behaglig, även när 5008:an körs lätt lastad, och väghållning och kurvegenskaper håller en för biltypen hög klass. 

Liten diesel imponerar
Vår provbil var försedd med den lilla dieseln på 1,6 l/110 hk och den imponerar med fin råstyrka, smidig motorgång och human bränsleförbrukning. Det spontana intrycket är att 1,6-litersdieseln gott och väl räcker för bilen.

Men för den som vill ha något annat under huven finns ytterligare fyra motoralternativ att välja mellan: 1,6 l bensin/120 hk, 1,6 liter bensinturbo/156 hk, 2,0 l diesel/150 hk och 2,0 l diesel/163 hk.

Till skillnad från Peugeot 807 har 5008 en unik kaross, som inte har många penseldrag gemensamma med koncernkusinen C4 Picasso. Även inredningen är specialskräddad för Peugeoten och på den punkten har många detaljer lånats från den mindre 3008-modellen.

Smått exklusivt
Det gäller speciellt förarplatsen där det mesta känns igen från 3008 och det är ett gott betyg. Kvalitetskänslan är ett snäpp upp jämfört med tidigare Peugeot-standard och intrycket när man sätter sig bakom ratten är smått exklusivt.

Utrustningsnivån är godkänd redan i svenskt grundutförande. Men till 5008 finns även en hel radda mer eller mindre exklusiva tillbehör, typ dvd-skärmar i framstolarnas nackskydd, och bilen kan också utrustas med trådlös internetuppkoppling.

Andra tillvalsfinesser är head up-display, som projicerar hastighet och annan viktig information på en skärm mitt i förarens blickfång, och en avståndsvarnare som slår larm om man kommer för nära bilen framför.
På minuskontot noteras störande solreflexer i den flackt sluttande vindrutan och att tygmaterialen i golv- och bagagerumsmattor tycks hålla undermålig kvalitet. Inte helt lyckat i en bil som är avsedd för barnfamiljer.

Strax under 200 000
Peugeot 5008 säljs på kontinenten även i en femsitsig version, utan de båda stolarna längst bak. Men den tas inte in i Sverige, åtminstone inte till att börja med. Något svenskt pris på den nya flexbilen är inte heller bestämt, den gör ju Sverigedebut först i januari.

Men Peugeot räknar med ett antal tusenlappar upp på 3008-modellen och det skulle innebära att priset börjar på strax under 200 000 kronor för den enklaste modellen, 1,6 VTi med 120-hästars bensinmotor.

Den 1,6-litersdiesel vi provkört skulle i det perspektivet hamna på cirka 220 000 kronor.

Relaterade bildspel

Peugeot 5008

Pris: Från cirka 220 000 kr (ännu ej fastställt).
Modell: Sjusitsig flexbil.
Säljstart: Januari 2010.
Mått, cm: L 453/B 184/H 164.
Tjänstvikt/släpvikt, kg: 1 470/1 200.
Motor: Fyrcylindrig tvärmonterad turbisiesel. Cylindervolym 1 560 cm3. Maxeffekt 110 hk (80 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 260 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. Antisladd-system standard.
Prestanda: Toppfart 183 km/tim. 0-100 km/tim på 12,9 s (fabriksupgifter).
Bränsleförbrukning: 5,3 l/100 km, blandad körning.
CO2-utsläpp: 140 g/km.
Konkurrenter: Citroën C4 Picasso, Renault Grand Scénic, Ford S-Max, Opel Zafira, Toyota Verso. 

Vi tycker:

Vad nytt?
Inte så mycket faktiskt. När det handlar om tekniken är Peugeot 5008 i det närmaste identisk med koncernkusinen Citroën C4 Picasso. Men karossen är unik för 5008 och samma sak gäller förarmiljö och en del andra inredningsdetaljer.

För vem?
Barnfamiljer med behov av flexibla utrymmen och två extraplatser längst bak.

Bra köp?
Ja, om priset kan hållas på en vettig nivå. 5008 är både rymlig, smart, bekväm att åka i och trevlig att köra.

Plus:
Smart flexibilitet, smidiga köregenskaper, skön åkkomfort, generös utrustning.

Minus:
Störande vindrutereflexer, tvivelaktig inredningskvalitet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.