Förra veckan öppnade Peugeot orderböckerna för nya elbilen iOn. Vad betyder det? Vi Bilägare ställer fem frågor till Maria Lantz, informationschef på Peugeot Sverige.
Peugeots nya elbil iOn baseras på Mitsubishis i-MiEV, har en räckvidd på 130 kilometer och kan laddas på sex timmar.
Nu erbjuder Peugeot möjligheten att teckna avtal om iOn, som fortfarande är ett år från lansering, i Tyskland, Storbritannien, Spanien, Frankrike och Italien.
Maria Lantz är informationschef på Peugeot Sverige.
Ni öppnar orderböckerna för iOn, vad innebär det?
- Peugeot har skrivit avtal med ett antal företag och myndigheter om en viss volym för att undersöka hur stor efterfrågan är, säger Maria Lantz.
- Dessutom får privatpersoner nu anmäla sitt intresse, men då är det inte bindande.
Vad blir priset?
- Allt beror på volymen. Det är känt vad batterierna kostar men det är omöjligt i dagsläget att säga vad en bil kommer att kosta. I Danmark finns det till exempel stora skatteförmåner för elbilar.
- Alla pratar ju om elbilar, men är man beredd att betala för ny teknik som är lite dyrare nu i början?
Varför kan man inte teckna avtal eller anmäla sig i Sverige?
- Sverige är nästa steg. Vi håller fortfarande på med seminarier med Stockholm stad, Göteborg stad och Malmö stad.
Vad gäller för privatpersoner?
- Privatpersoner är inte den huvudsakliga målgruppen. De volymer som byggs till en början är främst tänkta till företag och myndigheter med egna elbilsflottor och som kanske också har egna laddstolpar.
- Sverige är ett av de prioriterade länderna, men Sverige är också ett stort land med tradition av stora bilar. Men man kanske även här kan tänka sig att köra mindre elbilar i städerna. Och vi har ju grön el i Sverige, så det är ju lämpligt med elbilar här.
När kan man anmäla sitt intresse i Sverige?
- Det ska vi ha ett möte om. Förmodligen kommer en bil hit under nästa år som vi kan erbjuda för provkörning. Och i slutet av nästa år eller i början av 2011 börjar vi leverera bilarna.
Nu erbjuder Peugeot möjligheten att teckna avtal om iOn, som fortfarande är ett år från lansering, i Tyskland, Storbritannien, Spanien, Frankrike och Italien.
Maria Lantz är informationschef på Peugeot Sverige.
Ni öppnar orderböckerna för iOn, vad innebär det?
- Peugeot har skrivit avtal med ett antal företag och myndigheter om en viss volym för att undersöka hur stor efterfrågan är, säger Maria Lantz.
- Dessutom får privatpersoner nu anmäla sitt intresse, men då är det inte bindande.
Vad blir priset?
- Allt beror på volymen. Det är känt vad batterierna kostar men det är omöjligt i dagsläget att säga vad en bil kommer att kosta. I Danmark finns det till exempel stora skatteförmåner för elbilar.
- Alla pratar ju om elbilar, men är man beredd att betala för ny teknik som är lite dyrare nu i början?
Varför kan man inte teckna avtal eller anmäla sig i Sverige?
- Sverige är nästa steg. Vi håller fortfarande på med seminarier med Stockholm stad, Göteborg stad och Malmö stad.
Vad gäller för privatpersoner?
- Privatpersoner är inte den huvudsakliga målgruppen. De volymer som byggs till en början är främst tänkta till företag och myndigheter med egna elbilsflottor och som kanske också har egna laddstolpar.
- Sverige är ett av de prioriterade länderna, men Sverige är också ett stort land med tradition av stora bilar. Men man kanske även här kan tänka sig att köra mindre elbilar i städerna. Och vi har ju grön el i Sverige, så det är ju lämpligt med elbilar här.
När kan man anmäla sitt intresse i Sverige?
- Det ska vi ha ett möte om. Förmodligen kommer en bil hit under nästa år som vi kan erbjuda för provkörning. Och i slutet av nästa år eller i början av 2011 börjar vi leverera bilarna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Finns det värme i bilen? Jag hoppas bilenär testad i kyla och antar den har en värmare som i moderna diselblilar. Kanske behöven den även etanol för värme? Tacksam om den kan provas
Kul med ny teknik, men den här kuren blir ingen hit. Smal och trång som en mopedbil, och knappast något för folk i allmänhet. Men anorektiker utan vinterrock kan ju vara en målgrupp förstås.
Lägerleffe:
Liten och trång, bil för anorektiker? Hur stor är Toyotas patetiska pellejönsbilar som tex Auris, Yaris, IQ etc? Hellre en liten elbil från Renault än patetiska Toyotor som inte ens går att köra på etanol...
Kenneth.....Vadå Toyotas patetiska pellejönsbilar, det beror ju på vilket behov du har av bilen. Idag ska svensken sitta själv och köra till jobbet i en stor Volvo. Vi har en som du kallar "pelleönsbil, som andra bil, det fungerar förträffligt, kanske dags för dig att tänka nytt snart?
"Det är känt vad batterierna kostar men det är omöjligt i dagsläget att säga vad en bil kommer att kosta." Och vad kostar batterierna då? Ett av de stora problemen med elbilar brukar ju vara de hiskeliga kostnaderna för batterier - som är dyra och kortlivade. För en liten bil som denna kan man nog räkna med att de kostar 150000 kr och håller i 10 år, det blir 15 kr/mil vid en årlig körsträcka på 1000 mil.
Håkan:
Tänka nytt? Det är ju därför jag har sålt frugans Toyota Avensis -05:a och köper aldrig en Toyota igen! Ta bara en sådan sak som att vi har bytt två spruckna styrvinkelväxlar på knappt 12000 mil. Hur roligt känns det att riskera att tappa styrningen på bilskrället...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.