På torsdagen provkörde Vi Bilägares Christian Ellmark nya Mercedes E-klass. Vi ringer upp för att höra allt om kombin med två kubikmeters bagageutrymme.
Vi når Christian Ellmark på hans hemtelefon.
Vilken bil var det du provade?
- Mercedes E-klass kombi med en motor som heter 350 CHI, en V6:a på 292 hästar, säger Christian Ellmark.
- Jag provade bilen i Skåne, utgick från Malmö och körde sedan motorväg, småvägar och sedan lite i Malmö.
Hur skulle du beskriva bilen?
- Marknadens största kombibil, taxiägarnas nya drömåk. Om de har råd det vill säga.
Dyrt drömåk alltså.
- Nya E-klass kom som sedan redan i våras och nu kommer kombivariant först i november. Kombibilar är alltid intressanta i Sverige. När Mercedes började tillverka kombibilar i egen regi i slutet av 70-talet, 77 eller 78 tror jag att det var, var det delvis på grund av efterfrågan från Sverige.
- Så den här bilen är intressant för en hel del svenskar. Men det är en dyr bil. Den bilen jag testat kostar 509 900 kronor medan den billigaste går på runt 370 000 kronor.
Vad får man för de pengarna?
- Hög komfort och stora utrymmen, bagageutrymmet är på nästan två kubikmeter. Det är en bil som är riktigt behaglig att köra, går tyst och bekvämt. Det är en riktig långfärdskryssare, men knappast någon racerbil.
Några intressanta funktioner att tala om?
- Ja, det finns det. Till att börja med finns det bland annat automatisk nivåreglering, så oavsett hur mycket du lastar så sjunger inte bakvagnen ner. Och det är standard.
- Sen har vi automatisk fällning av baksätet. Trycker du bara på en knapp så fälls baksätet automatiskt fram. Om du då ställt in stolarna längre fram så åker de bak, också det automatiskt.
- Så om du öppnar bagageluckan och tänker "jag skulle behöva mer utrymme" är det bara att trycka på en knapp som finns i bagageutrymmet.
Det låter smidigt.
- Det är det. Sen har vi också automatisk uppfällning av bagageluckan. Om luckan är smutsig så slipper du röra den och behöver bara trycka på en knapp på nyckeln.
- Det är ju inget revolutionerade egentligen och har funnits tidigare, men det är hur som helst standard.
Vem är intresserad av den här bilen?
- Framför allt tror jag att nya E-klass kommer att slå bland dem som tidigare köpt suvar och inte använt dem i terrängen. Suvar är ju inte direkt politisk korrekta i dag, men då kan man köpa den här bilen och ingen tycker att man är något miljösvin.
- Om man vill ha en bekväm statusbil är E-klass intressant.
Och redan i november lanseras den?
- Ja, redan om några veckor är det säljstart. Men det är lite olika lanseringsdatum, de minsta motorerna kommer bland annat först i februari.
- Men den som kommer att sälja mest, E 250 CDI för 425 900 kommer nu i november.
Varför säljer den mest?
- Det är Mercedes som tror det. Mercedesförare är vana att betala en del, man vill inte bara ha den enklaste modellen. Om man har 370 000 kronor har man ofta också 430 000 eller 450 000 kronor också. Det här är ju bilar för folk som inte vänder på slantarna.
Dyr, men allt som allt låter du positiv?
- Ja, det är en trevlig bil att köra, en alldeles utomordentlig långfärdsbil.
Så vad är plus och vad är minus?
- Plus är komfort och utrymmena, minus är naturligtvis priset.
Priser:
Motor, effekt, pris, lanseringsmånad.
Bensinmotorer:
E 200 CGI (184 hk) 379 900 kronor, februari 2010
E 250 CGI (204 hk) 409 900 kronor, november 2009
E 350 CGI (292 hk) 509 900 kronor, november 2009
E 350 4Matic (272 hk) 526 900 kronor, november 2009
E 500 (388 hk) 642 900 kronor, januari 2010
Dieselmotorer:
E 200 CDI (136 hk) 369 900 kronor, februari 2010
E 220 CDI (170 hk) 389 900 kronor, november 2009
E 250 CDI (204 hk) 425 900 kronor, november 2009
E 350 CDI (231 hk) 495 900 kronor, november 2009
E 350 CDI 4Matic (231 hk) 521 900 kronor, januari 2010
Vilken bil var det du provade?
- Mercedes E-klass kombi med en motor som heter 350 CHI, en V6:a på 292 hästar, säger Christian Ellmark.
- Jag provade bilen i Skåne, utgick från Malmö och körde sedan motorväg, småvägar och sedan lite i Malmö.
Hur skulle du beskriva bilen?
- Marknadens största kombibil, taxiägarnas nya drömåk. Om de har råd det vill säga.
Dyrt drömåk alltså.
- Nya E-klass kom som sedan redan i våras och nu kommer kombivariant först i november. Kombibilar är alltid intressanta i Sverige. När Mercedes började tillverka kombibilar i egen regi i slutet av 70-talet, 77 eller 78 tror jag att det var, var det delvis på grund av efterfrågan från Sverige.
- Så den här bilen är intressant för en hel del svenskar. Men det är en dyr bil. Den bilen jag testat kostar 509 900 kronor medan den billigaste går på runt 370 000 kronor.
Vad får man för de pengarna?
- Hög komfort och stora utrymmen, bagageutrymmet är på nästan två kubikmeter. Det är en bil som är riktigt behaglig att köra, går tyst och bekvämt. Det är en riktig långfärdskryssare, men knappast någon racerbil.
Några intressanta funktioner att tala om?
- Ja, det finns det. Till att börja med finns det bland annat automatisk nivåreglering, så oavsett hur mycket du lastar så sjunger inte bakvagnen ner. Och det är standard.
- Sen har vi automatisk fällning av baksätet. Trycker du bara på en knapp så fälls baksätet automatiskt fram. Om du då ställt in stolarna längre fram så åker de bak, också det automatiskt.
- Så om du öppnar bagageluckan och tänker "jag skulle behöva mer utrymme" är det bara att trycka på en knapp som finns i bagageutrymmet.
Det låter smidigt.
- Det är det. Sen har vi också automatisk uppfällning av bagageluckan. Om luckan är smutsig så slipper du röra den och behöver bara trycka på en knapp på nyckeln.
- Det är ju inget revolutionerade egentligen och har funnits tidigare, men det är hur som helst standard.
Vem är intresserad av den här bilen?
- Framför allt tror jag att nya E-klass kommer att slå bland dem som tidigare köpt suvar och inte använt dem i terrängen. Suvar är ju inte direkt politisk korrekta i dag, men då kan man köpa den här bilen och ingen tycker att man är något miljösvin.
- Om man vill ha en bekväm statusbil är E-klass intressant.
Och redan i november lanseras den?
- Ja, redan om några veckor är det säljstart. Men det är lite olika lanseringsdatum, de minsta motorerna kommer bland annat först i februari.
- Men den som kommer att sälja mest, E 250 CDI för 425 900 kommer nu i november.
Varför säljer den mest?
- Det är Mercedes som tror det. Mercedesförare är vana att betala en del, man vill inte bara ha den enklaste modellen. Om man har 370 000 kronor har man ofta också 430 000 eller 450 000 kronor också. Det här är ju bilar för folk som inte vänder på slantarna.
Dyr, men allt som allt låter du positiv?
- Ja, det är en trevlig bil att köra, en alldeles utomordentlig långfärdsbil.
Så vad är plus och vad är minus?
- Plus är komfort och utrymmena, minus är naturligtvis priset.
Priser:
Motor, effekt, pris, lanseringsmånad.
Bensinmotorer:
E 200 CGI (184 hk) 379 900 kronor, februari 2010
E 250 CGI (204 hk) 409 900 kronor, november 2009
E 350 CGI (292 hk) 509 900 kronor, november 2009
E 350 4Matic (272 hk) 526 900 kronor, november 2009
E 500 (388 hk) 642 900 kronor, januari 2010
Dieselmotorer:
E 200 CDI (136 hk) 369 900 kronor, februari 2010
E 220 CDI (170 hk) 389 900 kronor, november 2009
E 250 CDI (204 hk) 425 900 kronor, november 2009
E 350 CDI (231 hk) 495 900 kronor, november 2009
E 350 CDI 4Matic (231 hk) 521 900 kronor, januari 2010
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När man jämför priser - ägande, borde ni som testar ange fordonsskatten på diesel kontra bensinbilar. Det är ofta den som avgör om det lönar sig att köpa dieselbil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.