Nästa artikel
FAMILJEDUELL AUDI A4 MOT MAZDA6
Test

FAMILJEDUELL AUDI A4 MOT MAZDA6

Publicerad 12 maj 2009 (uppdaterad 10 september 2019)
Ryms barnvagnen? Är det enkelt att montera barnstolarna? Och hur sitter egentligen mamma och pappa? Audi A4 Avant och Mazda6 kombi möts i en familjeduell i Vi Bilägare 7/09 som utkommer 12 maj.

Vi Bilägare har jämfört Audi A4 Avant med Mazda6 kombi. Till synes två ganska olika bilar i skilda prisklasser, men en närmare granskning visar att det finns många gemensamma nämnare.

Både Audi A4 och Mazda är sprungna ur den så kallade mellanklassen där även bilar som Ford Mondeo, Opel Vectra/Insignia och Toyota Avensis huserar.

Gemensamt för samtliga dessa är dock att de vuxit ur mellanklassen och i flera fall nosar på storbilsklassen med Volvo V70 i spetsen.

Både Audi A4 och Mazda6 har vuxit rejält i sina senaste generationsskiften, plus 13 respektive 8 centimeter på längden.

Duellen utgår från behoven hos en familj med små barn. Får en modern, fällbar dubbelvagn plats? Och framför allt - blir det någon plats över när vagnen är lastad?

En annan viktig fråga är hur enkelt det är att montera barnstolar. Alla nya bilar har isofix-fästen som medger enklare montering med mindre risk att göra fel.

Men det finns skillnader även mellan nya bilar, inte minst hur smidigt och säkert de så kallade underförankringsbanden kan fästas. Deras uppgift är att motverka att barnstolen välter uppåt/bakåt (med isofix-fästena i bilens ryggstöd som "gångjärn") i frontalkollisionens andra skede.

Saab och Volvo har metallöglor svetsade i golvet eller i framstolarnas golvfästen där man antingen kan göra en ögla av barnstolens förankringsband eller (på modernare barnstolar) fästa karbinhakarna.

Så väl förspänt är det inte i många andra bilar, även om vissa tillverkare erbjuder öglor för eftermontering.

Dessutom den ständiga frågan om krockkuddarna: airbag på främre passagerarplatsen är en dödlig risk för ett barn i bakåtvänd barnstol.

Sidokrockkuddar på de bakre sittplatserna kan vara en stor fara för ett lite större barn som somnat mot dörren.

Duellen mellan Audi och Mazda kan te sig udda även ur ett annat perspektiv, nämligen att den provkörda Audin har bensinmotor medan Mazda är dieseldriven.

Men Audi gör en stor sak av att deras nytrimmade tvålitersmotor med turbo trots 211 hästkrafter ska klara sig med 6,8 liter/100 km vid blandad körning.

Mazda å sin sida är stolta över den nya dieselmotorn på 2,2 liter som marknadsförs med tre effektnivåer: 120, 163 eller 185 hästkrafter. Vi Bilägare har kört den sistnämnda som enligt tillverkaren ska dra 5,7 liter/100 km vid blandad körning. En bra om än inte enastående siffra för en modern diesel.

Med dessa motoralternativ har kronor och ören-matchen utjämnats något mellan Tyskland och Japan: Audi A4 2,0T Avant kostar i grundutförande 304 900 kronor medan Mazda6 2,2 DE Sport kombi kostar 285 000 kronor.

Som prisexemplen i den gula faktarutan (se högerspalten) visar finns det billigare versioner av båda bilarna, men med 120-hästars bensinmotorer har prisskillnaden vuxit från 19 900 kronor till 56 000 kronor…

Priserna på provbilarna vittnar även om en filosofiskillnad mellan tillverkarna. Medan Audi säljer en i princip basutrustad bil för 304 900 kronor har Mazda laddat i mängder av utrustning för grundpriset 285 000 (halvläderklädsel, 18-tumshjul och dödavinkel-varnare till exempel).

Medan Audi-kunden dessutom kan välja tillval från en närmast outsinlig lista har Mazda-spekulanten bara tre objekt att spendera mer pengar på: metalliclack, navigationssystem och läderklädsel.

Om du vill köpa en Mazda6 med starkaste dieselmotorn men utan 18-tumshjulen och den övriga "grannlåten" så går det inte eftersom 2,2 DE är färdigpaketerad med sportutrustning…

Om du vill köpa en Audi med stor motor och klen utrustning alternativt liten motor och fullkryssad tillvalslista så går det däremot utmärkt.

Vilken bil som vinner duellen läser du i Vi Bilägare 7/09 som utkommer 12 maj.

Relaterade bildspel

AUDI A4 AVANT / MAZDA6 KOMBI - PRISER OCH TILLVAL

AUDI A4 AVANT
Billigaste version:
1,8 TFSI (120 hk), 261 000 kr.
Provkörd version: 2,0 TFSI (211 hk), 304 900 kr.
Provexemplarets pris: 431 400 kr.
Provexemplarets extrautrustning:
- Quattro fyrhjulsdrift 17 500 kr
- Prolinepaket (farthållare, radio, mittarmstöd, färddator i färg, larm) 9 500 kr
- S-line sportpaket (18-tumsfälgar, sportchassi, svart innertak, sportstolar, tyg/läderklädsel), sportratt med mera) 43 800 kr
- förvaringspaket 1 300 kr
- alcantara/läderklädsel med S-lineprägling 16 700 kr
- xenonljus med LED-varselljus 11 600 kr
- Bang & Olufsen stereo 10 400 kr
- komfortklimatanläggning 6 700 kr
- blåtandsuppkoppling för telefon 6 000 kr
- Audi music interface 3 000 kr
Exempel på övrig tillvalsutrustning:
- navigationssystem 20 800 - 33 200 kr (beroende på variant)
- metalliclack 8 400 kr

MAZDA 6 KOMBI
Billigaste version: 1,8 Go (120 hk) 205 000 kr
Provkörd version: 2,2 DE Sport (185 hk) 285 000 kr
Provexemplarets pris: 289 500 kr
Provexemplarets extrautrustning:
- metalliclack 4 500 kr.
Exempel på övrig tillvalsutrustning:
- navigationssystem 19 500 kr
- läderklädsel (inkl. elmanövrerade framstolar) 9 900 kr

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-05-12 16:38
Calle (ej verifierad)

Det är svårt det här med att jämföra olika bilar m a p att priserna skiljer så mkt, inte minst på tillval. Och ViB gör tyvärr inte saken lättare för oss läsare....... en salig blandning av motortyp och tillval och ändå skiljer 20 000:- i pris. Det blir för mkt 'råkade bli'.Hur tänkte ni här?!

#2 • Uppdaterat: 2009-05-12 17:34
Eric Lund (ej verifierad)

Hej Calle!
Det är en klok invändning - kanske rörde vi till det i onödan genom att jämföra en dieseldriven bil med en bensindriven. Det tål att tänka på inför kommande jämförelser.
Men utgångspunkten - och avgörande för utgången av duellen - är familjebilsaspekterna. Hur väl fungerar Audi A4 Avant och Mazda 6 kombi som transportörer av en familj med små barn, alldeles oavsett vilken motor som råkar sitta under huven och vilken utrustning det enskilda exemplaret begåvats med?
Redogörelsen av tillval, versioner, priser etc här på vibilagare.se var mest ett sätt ge ett större perspektiv på bilarna än vad de fyra sidorna i Vi Bilägare 7/09 gav möjlighet till.
Med vänlig hälsning,
OK FÖRLAGET / Vi Bilägare
Eric Lund
Förlagsredaktör

#3 • Uppdaterat: 2009-05-12 18:14
Nalle (ej verifierad)

Klenaste och mest förbryllande testet jag sett sedan jag började läsa ViBilägare 2001. Hoppas innerligen testen inte markerar en ny strategi från redaktionens sida. Jag vill allt ha mer än "halva test" i papperstidningen om jag ska fortsätta prenumerera. Och vad menas med att Mazdas säten är snajdiga?

#4 • Uppdaterat: 2009-05-12 20:12
Conny Karlsson (ej verifierad)

Nalle.
Antagligen menas att Mazdas säten är snygga, fresten så är hela bilen snygg. En av de snyggaste mellanklassarna,tycker jag tillsammans med Honda Accord Tourer( är det en mellanklassare Mazda ?) Bilen är ju väldigt stor och rymlig.
Gör ett riktigt test av bilen som ni gjorde med MB-E klass.

#5 • Uppdaterat: 2009-05-12 20:56
Krille (ej verifierad)

Det känns inte riktigt bra att jämföra två bilar med en prisskillnad på 140000 kronor. Det vore mycket mera intressant att jämföra bilar i samma storlek/pris så att man får se vad man får för pengarna. Sedan saknar jag undersökande journalistik när det gäller reservdelspriser.En kamrat till mig jobbar med bilar och jag har fått höra riktiga skräckhistorier när det gäller reservdelspriser, här tycker jag att man skall gräva djupare. Detta gäller naturligtvis på begagnade bilar från 98-08, som de flesta har.

#6 • Uppdaterat: 2009-05-12 22:34
Conny Karlsson (ej verifierad)

Krille.
Håller helt med där,skillnaden i pris är ju alldeles för stor och redan där diskvalidiseras Audin i jämförelse mot Mazdan. Även om den har lite mer påkostad plast invändigt är den inte värld 140.000kr mer.....dyr plast det där.

#7 • Uppdaterat: 2009-05-12 22:46
Johan (ej verifierad)

Mazda 6 sport sedan är riktgt nice..Den och Nya Honda Accord väljer jag före både Audi & Bmw.

#8 • Uppdaterat: 2009-05-13 08:36
Anders (ej verifierad)

Det är lite mer än plast som skiljer Conny,lite bättre koll på bilar har du väl än så?
Skulle bara plasten skilja skulle alla åka kina bilar för dom är ju billigast.
Man får hoppas denna mazda 6 är bättre än den förra som rostar bort rätt fort.

#9 • Uppdaterat: 2009-05-13 09:20
Tomas (ej verifierad)

Det är ju ganska uppenbart när man läser testen att den inte fokuserar på att jämföra motorer och väghållning, utan sker ur ett annat perspektiv: vilken bil passar bäst för en familj? Jag säger bara ÄNTLIGEN! I 9 av 10 tester, särskilt i Auto Motor & Sport, så kan man tro måttstocken för alla bilar är sportighet och prestanda. Visst hade det varit bättre om man jämfört två dieselbilar eller bensinbilar och utan dyr extrautrustning som "S-line", men det är faktiskt inte det mest intressanta. Inte heller prisskillnaden, i slutändan så är det inte alls omöjligt att man får tillbaka de 30-40.000 kr det skiljer när man väl säljer bilen. Audi A4 har idag bäst andrahandsvärde i mellanklassen.

#a • Uppdaterat: 2009-05-13 11:30
Conny Karlsson (ej verifierad)

Är inte helt övertygad om att A4 har bäst andrahandsvärde i mellan klassen, Tomas. där tror jag att Toyota Avensis ligger mycket bra till. Men i övrigt håller jag med dig till fullo,att det är bra att man focuserar på vad den genomsnittlige bil ägaren prioriterar i bilägandet. Tidningar som AMS värdesätter ju mest körglädje i bilarna och de bilarna vinner tester, undrar hur många barnfamiljer som prioriterar det.....ändå är ju Mazda 6 en rätt körglad bil liksom Accord det blir mina val framför Audi A4.
Anders, berätta vad som skilljer mer i stort som har betydelse för en barnfamilj som gör A4 värd merkostnaden. En rostskyddsbehandling lär jag ha råd med om jag köper Mazdan istället för A4 flera gånger om under bilens livstid. Sedan skulle jag tippa att Mazdan får mindre fel under denna livstid och blir mycket billigare att äga för en barnfamilj.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.