Nästa artikel
FAMILJEDUELL AUDI A4 MOT MAZDA6
Test

FAMILJEDUELL AUDI A4 MOT MAZDA6

Publicerad 12 maj 2009 (uppdaterad 10 september 2019)
Ryms barnvagnen? Är det enkelt att montera barnstolarna? Och hur sitter egentligen mamma och pappa? Audi A4 Avant och Mazda6 kombi möts i en familjeduell i Vi Bilägare 7/09 som utkommer 12 maj.

Vi Bilägare har jämfört Audi A4 Avant med Mazda6 kombi. Till synes två ganska olika bilar i skilda prisklasser, men en närmare granskning visar att det finns många gemensamma nämnare.

Både Audi A4 och Mazda är sprungna ur den så kallade mellanklassen där även bilar som Ford Mondeo, Opel Vectra/Insignia och Toyota Avensis huserar.

Gemensamt för samtliga dessa är dock att de vuxit ur mellanklassen och i flera fall nosar på storbilsklassen med Volvo V70 i spetsen.

Både Audi A4 och Mazda6 har vuxit rejält i sina senaste generationsskiften, plus 13 respektive 8 centimeter på längden.

Duellen utgår från behoven hos en familj med små barn. Får en modern, fällbar dubbelvagn plats? Och framför allt - blir det någon plats över när vagnen är lastad?

En annan viktig fråga är hur enkelt det är att montera barnstolar. Alla nya bilar har isofix-fästen som medger enklare montering med mindre risk att göra fel.

Men det finns skillnader även mellan nya bilar, inte minst hur smidigt och säkert de så kallade underförankringsbanden kan fästas. Deras uppgift är att motverka att barnstolen välter uppåt/bakåt (med isofix-fästena i bilens ryggstöd som "gångjärn") i frontalkollisionens andra skede.

Saab och Volvo har metallöglor svetsade i golvet eller i framstolarnas golvfästen där man antingen kan göra en ögla av barnstolens förankringsband eller (på modernare barnstolar) fästa karbinhakarna.

Så väl förspänt är det inte i många andra bilar, även om vissa tillverkare erbjuder öglor för eftermontering.

Dessutom den ständiga frågan om krockkuddarna: airbag på främre passagerarplatsen är en dödlig risk för ett barn i bakåtvänd barnstol.

Sidokrockkuddar på de bakre sittplatserna kan vara en stor fara för ett lite större barn som somnat mot dörren.

Duellen mellan Audi och Mazda kan te sig udda även ur ett annat perspektiv, nämligen att den provkörda Audin har bensinmotor medan Mazda är dieseldriven.

Men Audi gör en stor sak av att deras nytrimmade tvålitersmotor med turbo trots 211 hästkrafter ska klara sig med 6,8 liter/100 km vid blandad körning.

Mazda å sin sida är stolta över den nya dieselmotorn på 2,2 liter som marknadsförs med tre effektnivåer: 120, 163 eller 185 hästkrafter. Vi Bilägare har kört den sistnämnda som enligt tillverkaren ska dra 5,7 liter/100 km vid blandad körning. En bra om än inte enastående siffra för en modern diesel.

Med dessa motoralternativ har kronor och ören-matchen utjämnats något mellan Tyskland och Japan: Audi A4 2,0T Avant kostar i grundutförande 304 900 kronor medan Mazda6 2,2 DE Sport kombi kostar 285 000 kronor.

Som prisexemplen i den gula faktarutan (se högerspalten) visar finns det billigare versioner av båda bilarna, men med 120-hästars bensinmotorer har prisskillnaden vuxit från 19 900 kronor till 56 000 kronor…

Priserna på provbilarna vittnar även om en filosofiskillnad mellan tillverkarna. Medan Audi säljer en i princip basutrustad bil för 304 900 kronor har Mazda laddat i mängder av utrustning för grundpriset 285 000 (halvläderklädsel, 18-tumshjul och dödavinkel-varnare till exempel).

Medan Audi-kunden dessutom kan välja tillval från en närmast outsinlig lista har Mazda-spekulanten bara tre objekt att spendera mer pengar på: metalliclack, navigationssystem och läderklädsel.

Om du vill köpa en Mazda6 med starkaste dieselmotorn men utan 18-tumshjulen och den övriga "grannlåten" så går det inte eftersom 2,2 DE är färdigpaketerad med sportutrustning…

Om du vill köpa en Audi med stor motor och klen utrustning alternativt liten motor och fullkryssad tillvalslista så går det däremot utmärkt.

Vilken bil som vinner duellen läser du i Vi Bilägare 7/09 som utkommer 12 maj.

Relaterade bildspel

AUDI A4 AVANT / MAZDA6 KOMBI - PRISER OCH TILLVAL

AUDI A4 AVANT

Billigaste version:
1,8 TFSI (120 hk), 261 000 kr.

Provkörd version: 2,0 TFSI (211 hk), 304 900 kr.

Provexemplarets pris: 431 400 kr.

Provexemplarets extrautrustning:

- Quattro fyrhjulsdrift 17 500 kr

- Prolinepaket (farthållare, radio, mittarmstöd, färddator i färg, larm) 9 500 kr

- S-line sportpaket (18-tumsfälgar, sportchassi, svart innertak, sportstolar, tyg/läderklädsel), sportratt med mera) 43 800 kr

- förvaringspaket 1 300 kr

- alcantara/läderklädsel med S-lineprägling 16 700 kr

- xenonljus med LED-varselljus 11 600 kr

- Bang & Olufsen stereo 10 400 kr

- komfortklimatanläggning 6 700 kr

- blåtandsuppkoppling för telefon 6 000 kr

- Audi music interface 3 000 kr

Exempel på övrig tillvalsutrustning:

- navigationssystem 20 800 - 33 200 kr (beroende på variant)

- metalliclack 8 400 kr



MAZDA 6 KOMBI

Billigaste version: 1,8 Go (120 hk) 205 000 kr

Provkörd version: 2,2 DE Sport (185 hk) 285 000 kr

Provexemplarets pris: 289 500 kr

Provexemplarets extrautrustning:

- metalliclack 4 500 kr.

Exempel på övrig tillvalsutrustning:

- navigationssystem 19 500 kr

- läderklädsel (inkl. elmanövrerade framstolar) 9 900 kr

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-05-13 08:36
Anders (ej verifierad)

Det är lite mer än plast som skiljer Conny,lite bättre koll på bilar har du väl än så?
Skulle bara plasten skilja skulle alla åka kina bilar för dom är ju billigast.
Man får hoppas denna mazda 6 är bättre än den förra som rostar bort rätt fort.

#9 • Uppdaterat: 2009-05-13 09:20
Tomas (ej verifierad)

Det är ju ganska uppenbart när man läser testen att den inte fokuserar på att jämföra motorer och väghållning, utan sker ur ett annat perspektiv: vilken bil passar bäst för en familj? Jag säger bara ÄNTLIGEN! I 9 av 10 tester, särskilt i Auto Motor & Sport, så kan man tro måttstocken för alla bilar är sportighet och prestanda. Visst hade det varit bättre om man jämfört två dieselbilar eller bensinbilar och utan dyr extrautrustning som "S-line", men det är faktiskt inte det mest intressanta. Inte heller prisskillnaden, i slutändan så är det inte alls omöjligt att man får tillbaka de 30-40.000 kr det skiljer när man väl säljer bilen. Audi A4 har idag bäst andrahandsvärde i mellanklassen.

#a • Uppdaterat: 2009-05-13 11:30
Conny Karlsson (ej verifierad)

Är inte helt övertygad om att A4 har bäst andrahandsvärde i mellan klassen, Tomas. där tror jag att Toyota Avensis ligger mycket bra till. Men i övrigt håller jag med dig till fullo,att det är bra att man focuserar på vad den genomsnittlige bil ägaren prioriterar i bilägandet. Tidningar som AMS värdesätter ju mest körglädje i bilarna och de bilarna vinner tester, undrar hur många barnfamiljer som prioriterar det.....ändå är ju Mazda 6 en rätt körglad bil liksom Accord det blir mina val framför Audi A4.
Anders, berätta vad som skilljer mer i stort som har betydelse för en barnfamilj som gör A4 värd merkostnaden. En rostskyddsbehandling lär jag ha råd med om jag köper Mazdan istället för A4 flera gånger om under bilens livstid. Sedan skulle jag tippa att Mazdan får mindre fel under denna livstid och blir mycket billigare att äga för en barnfamilj.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.