Nästa artikel
Skoda Superb Combi - en bil för basketspelare
DIREKTRAPPORT:

Skoda Superb Combi - en bil för basketspelare

Publicerad 15 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Efter att ha missat flyget är Vi Bilägares Håkan Bäcklund nu i Italien och provkör Skoda Superb Combi. Läs första rapporten om Superb i kombiversion.
 
När Vi Bilägares Håkan Bäcklund imorse kom fram till incheckningsdisken på Arlanda var insläppet redan stängt. Vi når honom på eftermiddagen, precis efter att han checkat in på hotellet utanför Milano.

- Det var dålig tidsplanering, men jag försov mig faktiskt inte! Jag trodde att Arlanda Express var skitsnabb, och det var den ju också, men sen tog allt annat en massa tid, säger Håkan Bäcklund.

Men du kom fram till slut?
- Ja, jag fick ta det lugnt i två och en halv timme och vänta på nästa plan. Ship happens. Så jag bloggade och läste förstås Vibilagare.se. Det är ett bra tidsfördriv.

Var är du nu?
- Jag fick min bil på flygplatsen och har nu kört fem-sex mil, genom småbyar och längs smala serpentinvägar, till Lago Maggiore som ligger precis vid sjökanten.

Vilken bil handlar det om?
- Jag har kört Skoda Superb Combi. Skoda Superb började byggas redan 1938, men det var 2001 som den modern Skoda Superb lanserades. Och det här är den första Superben som kommer som kombi.

Innan jag hinner fråga hur Superb är som kombi fortsätter en entusiastisk Håkan Bäcklund:

- Det är en otroligt rymlig bil med bra komfort. Sten Feldreich, basketspelaren som var med i vårt test för långa förare i somras, som är två och tio skulle få plats. Det här är en bil för basketspelare, säger han.

Gäller det även baksätet? En bloggläsare undrade om en vuxen kan sitta bekvämt där?
- Absolut, det ryms tvåmeterskillar, svarar Håkan Bäcklund snabbt.

Han fortsätter:

- Den tappar lite på höjden eftersom det är en sluttande bakdel, men det gör den bara snyggare. Med baksätet nedfällt lastar bilen hela 1865 liter, vilket är väldigt bra i den här klassen.

Vilken variant har du kört?
- Jag har kört en sexväxlad tvåliters diesel, TDI, på 170 hästar. 220 är topphastigheten och vid blandad körning ska den förbruka 5,9 liter per 100 kilometer.

Hur var den att köra?
- Det är en ganska stor bil, 484 centimeter lång, men ändå är den ganska smidig på serpentinvägarna här. Vridmomentet är väldigt bra och det är bra bottendrag, säger Håkan Bäcklund.

- Sen är den väldigt tyst också, vi brukar säga att man måste vänta tills man kommer hem till svensk asfalt för att kunna bedöma. Men här är den väldigt tyst.

Vilka andra varianter finns?
- Först har vi två bensin, en på 125 och en på 160 hästar. Sen två diesel, en på 140 och en på 170 hästar. Och sen har vi också en 3,6 liter V6:a på 250 hästar. Sen har vi två utrustningsnivåer, Ambition och Elegance, och bilen kommer att erbjudas med både fram och fyrhjulsdrift.

När kommer bilen till Sverige?

- Den kommer hit i slutet av januari, men den är inte prissatt ännu.

Eftersom det är den första kombivarianten är den svår att jämföra med tidigare modeller. Men hur står den sig mot konkurrenterna?
- Ja, alltså, Skoda har sålt 600 nya Superb i Sverige i år, vilket inte är jättemycket. Men den här är så pass intressant att den kan sälja bra. Sverige är ett kombiland och här får man verkligen en kombi.

Du låter positiv?
- Väldigt positiv, än så länge har jag inget negativt att anmärka på.

Vad händer resten av dagen?
- Nu ska jag ut och provköra två slingor, fotografera lite och känna på hur bilen känns. Jag ska titta på lastutrymmena, provsitta, titta på knappar och reglage. Helt enkelt prova den. Och imorgon provkör jag tillbaka till flyget.

En händelserik dag det här Håkan.
- Händelserik dag, ja. Jag brukar aldrig vara dålig med att passa tider, men det var jag i dag.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-15 20:08
Saabnisse (ej verifierad)

Den är ju bara ett par dm kortare än Saab 9-5 (sedan förstås), men den blir ju avsevärt billigare.
Ska Saab kunna konkurrera med den här kommer det att krävas något alldeles extra.
Det här kan bli en riktig höjdare för de som behöver en stor kombi.

#2 • Uppdaterat: 2009-10-16 02:13
Sten Holgersson (ej verifierad)

Jag är förvånad över hur positiva ni är till den här kombivarianten. Jag anser att Skoda haqr förfelat möjligheten att göra en riktigt bra kombi och satsat flr mycket på s.k. design. Kontrollera (eller be om uppgift om) hur mycket större volym än halvkombisedanen den har bakom baksätet.
Genom den här bakänden har Skoda i princip gjort bilen tyill en halvkombi. Men det hade de ju en redan!
För oss som behöver lastrumsvolym har de inte gjort en bra bil. Och många hundägare hade nog väntat sig litet bättre utrymme.

#3 • Uppdaterat: 2009-10-16 10:52
Nalle (ej verifierad)

Äsch, Superbs knäutrymme skryts det alltid om men ingen skriver något om bredden. Redan V50 har skapligt knäutrymme medan V70 bara är marginellt större. Ska en vuxen sitta mellan två bilbarnstolar baktill (eller mellan två vuxna) måste man upp till V70 om man ska kunna sitta ens någorlunda bekvämt. Nu sägs Superb Combi vara något smalare i axelbredd än V70 så man börjar ju undra hur pass bekvämt TRE personer sitter bak egentligen. Hur mycket knäutrymme det än finns är många moderna bilar i praktiken fyrsitsiga då mittplatsen är hopplös.

#4 • Uppdaterat: 2009-10-16 17:00
Torbjörn Rönnkvist (ej verifierad)

Tro att bilen kan bli en höjdare. Utrymme, pris, driftkostnader spelar stor roll i dag. Sen kan kinkiga personer säga att det är billiga material val på vissa ställen, men va spelar det för roll. Jag kör i dag Mondeo kombi -08 diesel.

#5 • Uppdaterat: 2009-10-16 19:51
Johan (ej verifierad)

Superb är löjligt stor redan i sedanutförande. Jag är 1,92 och när jag sitter ledigt i förarstolen och sätter mig på platsen bakom så har jag ca 20 cm från knäna till framstolen! Onödigt med utrymme om man inte är basketspelare vill säga. Bilen är bara 182 cm bred (mittemellan V50 och V70) men de lyckas få till en rymlig kupé ändå, vilket VW-gruppen alltid lyckats bättre men än Volvo.
Själv köper jag nog en Octavia halvkombi nästa gång som har mindre yttermått än Avensis men större innermått. T ex bagaget är på 580 l jämfört med Avensis som har 509 l (sedan) och 543 l (kombi).

#6 • Uppdaterat: 2009-10-21 22:45
skoda (ej verifierad)

Kör Skoda Superb idag och den har så stort lastutrymme och baksäte att den sväljer en Volvo V70 hel utan att tugga. Förstå då hur stor Combin blir, PS kommer nog byta upp mig till en Combi. Mkt nöjd skoda ägare!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.