Mercedes måsvinge blir elektrisk. Mercedes SLS AMG E-Cell drivs av en kvartett elmotorer som levererar 526 hästar och 880 newtonmeter.
När Mercedes lanserade modellen SLS AMG utlovades även en elektrisk variant av bilen.
Nu har Mercedes tagit fram en prototyp.
Fyra elmotorer
Bilen bär en gul kostym och har kastat ut produktionsmodellens V8-motor på 6,2 liter och 571 hästkrafter.
Istället har Mercedes ingenjörer utrustat bilen med inte mindre än fyra elmotorer.
Tillsammans levererar motorerna 526 hästar och ett svindlande vridmoment på 880 newtonmeter.
Ursprungliga Mercedes SLS AMG kunde sprinta från stillastående till 100 km/tim på 3,8 sekunder.
Elektriska Mercedes SLS AMG E-Cell är inte mycket sämre och klockar in på fyra sekunder blankt.
Få ingrepp
Motorerna får sin kraft från ett 500 kilo tungt batteripaket av typen litiumjon som finns placerat bakom sätena och i kardantunneln.
Mercedes menar att placeringen möjliggör en låg tyngdpunkt och optimal viktfördelning.
Dessutom hävdar Mercedes att omvandlingen till elbil inneburit få om ens några förändringar av chassikonstruktionen.
Lanseras 2013?
Till det yttre är Mercedes SLS AMG E-Cell väldigt lik produktionsbilen.
Måsvingedörrarna är kvar men fronten har arbetats om och de dubbla utblåsen försvunnit.
Inuti bilen märks instrumentpanelen som ger information om batteristatus och räckvidd.
Dessutom har en stor skärm på mittkonsolen tillkommit.
Mercedes SLS AMG E-Cell kan sättas i produktion tidigast 2013.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes SLS AMG E-Cell?
Nu har Mercedes tagit fram en prototyp.
Fyra elmotorer
Bilen bär en gul kostym och har kastat ut produktionsmodellens V8-motor på 6,2 liter och 571 hästkrafter.
Istället har Mercedes ingenjörer utrustat bilen med inte mindre än fyra elmotorer.
Tillsammans levererar motorerna 526 hästar och ett svindlande vridmoment på 880 newtonmeter.
Ursprungliga Mercedes SLS AMG kunde sprinta från stillastående till 100 km/tim på 3,8 sekunder.
Elektriska Mercedes SLS AMG E-Cell är inte mycket sämre och klockar in på fyra sekunder blankt.
Få ingrepp
Motorerna får sin kraft från ett 500 kilo tungt batteripaket av typen litiumjon som finns placerat bakom sätena och i kardantunneln.
Mercedes menar att placeringen möjliggör en låg tyngdpunkt och optimal viktfördelning.
Dessutom hävdar Mercedes att omvandlingen till elbil inneburit få om ens några förändringar av chassikonstruktionen.
Lanseras 2013?
Till det yttre är Mercedes SLS AMG E-Cell väldigt lik produktionsbilen.
Måsvingedörrarna är kvar men fronten har arbetats om och de dubbla utblåsen försvunnit.
Inuti bilen märks instrumentpanelen som ger information om batteristatus och räckvidd.
Dessutom har en stor skärm på mittkonsolen tillkommit.
Mercedes SLS AMG E-Cell kan sättas i produktion tidigast 2013.
Diskutera: Vad tycker du om Mercedes SLS AMG E-Cell?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är ju en fräck bil, men vilken förskräcklig färg!!
Går den enbart på el allså? Undrar hur lång körsträckan blir med den....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.