En epok i svensk fordonsindustri avslutades den här veckan när sista Saab 9-5 rullade av bandet i Trollhättan. Första generationen lämnar nu plats för nya 9-5.
Redan 1998 ersatte modellen Saab 9-5 den gamla Saab 9000 och blev därmed märkets största bil.
Bilen genomgick därefter två uppdateringar, 2002 och 2005.
Sista bilen
Men alla historier har också ett slut, nu har sista Saab 9-5 SportCombi rullat av produktionsbandet.
I måndags tillverkades det sista exemplaret som nu kommer att hamna på Saabmuseet i Trollhättan, jämte bland annat den allra första 9-5:an som byggdes.
Halv miljon sålda
Sedan bilen lanserades har 483 593 exemplar av Saab 9-5 tillverkats. Av dessa var 252 236 i sedanutförande och 231 357 som kombi.
Dessa siffror slår ändå inte föregångaren Saab 9000 som tillverkades mellan 1984 och 1998.
Saab 9000 nådde upp till 503 000 tillverkade bilar.
Lämnar plats för det nya
Det sista exemplaret var en fullt utrustad BioPower 2,3t i färgen "Snow Silver".
Nu kommer Saabfabriken att stå stilla några veckor för att förbereda inför produktionen av nya Saab 9-5.
Diskutera: Vad tycker du om gamla Saab 9-5?
Bilen genomgick därefter två uppdateringar, 2002 och 2005.
Sista bilen
Men alla historier har också ett slut, nu har sista Saab 9-5 SportCombi rullat av produktionsbandet.
I måndags tillverkades det sista exemplaret som nu kommer att hamna på Saabmuseet i Trollhättan, jämte bland annat den allra första 9-5:an som byggdes.
Halv miljon sålda
Sedan bilen lanserades har 483 593 exemplar av Saab 9-5 tillverkats. Av dessa var 252 236 i sedanutförande och 231 357 som kombi.
Dessa siffror slår ändå inte föregångaren Saab 9000 som tillverkades mellan 1984 och 1998.
Saab 9000 nådde upp till 503 000 tillverkade bilar.
Lämnar plats för det nya
Det sista exemplaret var en fullt utrustad BioPower 2,3t i färgen "Snow Silver".
Nu kommer Saabfabriken att stå stilla några veckor för att förbereda inför produktionen av nya Saab 9-5.
Diskutera: Vad tycker du om gamla Saab 9-5?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
SAAB 9-5 BioPower 2,3t - museiföremål redan som ny
Synd att en sådan bra bil redan försvinner. Visar bara hur långt före sin tid de var när den kom! Annars hade den inte kunnat leva i 12-13år och dessutom ett liv efter det i Kina, made by Trolls !!
Saab 9-5?
Kan dom inte byta till något nytt namn.
Så uttjatat med Saab 9-5, 9-3
Saab 9-5 spy.x
Det vore trevligt att slippa töntkommentarer från pubertetsmaffian.
Kanske borde ViB göra som Teknikens Värld, byta kommentarsfunktion till att vara inloggad för att bli publicerad.
Här var det bara Anders som hade något vettigt att skriva.
Ursäkta, man är ju inloggad.
Hoppsan!
Hoppas att nya 9-5 kommer som kombi inom en snar framtid.
9000 var i alla fall snyggast
Som jag, Kenneth, tidigare berättat ägde min fru en SAAB tills i höstas då hon sålde den. Det var en SAAB med etanol, Biopower motorn, som hon körde under knappt 4 år och 19 000 mil. Det enda reparationen, utöver vanlig service, som gjordes på SAABen var ett byte av ett bakre hjullager. På 19 000 mil. Hon körde mestadels på etanol och är supernöjd med SAABen. Gissa vilken bil hon beställt? En ny SAAB naturligtvis som leveerades i förra veckan!
Saab värd varje krona!
Vad var det för motor??? Jag har tyvärr inte behov av en sådan stor bil för att jag lever ensam. men om jag hade haft familj hade det blivit en ny 9-5:a alla gånger. Det finns inget annat bilmärke som är värt att lägga pengar på! Och min far har haft allt från fiat panda bmw, audi till Merca! jag själv kör 9-3 cab!
Man är ju van vid Saabarna sedan urminnes tider. Ser dom "överallt".
Men något har hänt med min syn på gamla 9-5:an. Tänk, jag tycker den är vacker!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.