Om Spyker inte klarar av att finansiera köpet av Saab ställer svenska Saabhandlare upp och skjuter till 180 miljoner kronor.
Saabhandlarna i Sverige kommer inte att låta affären med Spyker falla på grund av problem med finansieringen.
Betalar resten
Vid de svenska GM-handlarnas senaste styrelsemöte togs beslutet att handlarna är redo att sluta upp bakom Spyker för att slutföra köpet.
De pengar som nu saknas för att säkra köpet av Saab - 180 miljoner kronor - är handlarna beredda att ställa upp med.
- Vi tvivlar inte på att Spyker klarar finansieringen självt. Men kommer det en förfrågan kan vi ställa upp, säger Lars Åke Sundén, vd på Biva i Linköping till Dagens Industri.
Spyker säkra på pengar
Victor Muller, vd för Spyker, menar dock att det inte ska vara några problem att ordna den sista delen av finansieringen.
Han påpekar att Spyker har till sommaren på sig att skaffa fram pengarna och att företaget nu är i kontakt med flera investerare som är beredda att skjuta till de resterande miljonerna.
- Vi som lever nära verksamheten anser att det finns en stark substans i Spykers affärsplan för Saab och att risken inte är överhängande stor, säger Peter Hallberg vd för GM Återförsäljareförening.
Diskutera: Vad tycker du om Saabhandlarnas räddningsaktion?
Betalar resten
Vid de svenska GM-handlarnas senaste styrelsemöte togs beslutet att handlarna är redo att sluta upp bakom Spyker för att slutföra köpet.
De pengar som nu saknas för att säkra köpet av Saab - 180 miljoner kronor - är handlarna beredda att ställa upp med.
- Vi tvivlar inte på att Spyker klarar finansieringen självt. Men kommer det en förfrågan kan vi ställa upp, säger Lars Åke Sundén, vd på Biva i Linköping till Dagens Industri.
Spyker säkra på pengar
Victor Muller, vd för Spyker, menar dock att det inte ska vara några problem att ordna den sista delen av finansieringen.
Han påpekar att Spyker har till sommaren på sig att skaffa fram pengarna och att företaget nu är i kontakt med flera investerare som är beredda att skjuta till de resterande miljonerna.
- Vi som lever nära verksamheten anser att det finns en stark substans i Spykers affärsplan för Saab och att risken inte är överhängande stor, säger Peter Hallberg vd för GM Återförsäljareförening.
Diskutera: Vad tycker du om Saabhandlarnas räddningsaktion?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför slänga pengarna i sjön? Skeppet sjunker finns ingen räddning tyvärr
Det känns lite så som Fedde säger. Det här är och förblir ett vansinnesprojekt där allt egentligen talar emot Saab. Men visst är det charmigt att det finns entusiaster som verkligen försöker in i det sista.
Tror att Saab kommer att gå styrkta ur det här, men klokt av återförsäljarna att se om sitt hus och bidra till att skapa säkerhet kring finansieringen. Nu måste det sättas punkt för snacket runt affären, nu skall det produseras, marknadsföras och säljas nya bilar. Många väntar bara på att hjulen skall börja snurra.
Nu är det här projektet så galet att jag börjar snart tro att man kommer att klara det! Det finns inte mycket som stoppar en hel kader av entusiaster som har bestämt sig. Ska bli kul att följa SAAB/Spyker framöver...
I Tyskland, Frankrike, USA osv så är man stolta över vad landet producerar. I Sverige verkar en del tro att man får respekt och tilltro om man hatar svenska produkter. Det verkar ibland vara så att det som görs i Sverige kan man alltid göra bättre utomlands. Som min före detta granne som tyckte att allt som gjordes i Sverige var skit, men tillverkades det av en Tysk firma T. ex. Bosch, BMW, Siemens, osv så var det det bästa och för det kunde han gå i slagsmål. Det roliga är att svenska produkter har väldigt gott rykte i Tyskland, enligt mina tyska kamrater. Lycka till SAAB, era ingenjörer är i världsklass och maken till entusiastiska medarbetare har man sällan skådat.
Nå nu blir jag förbannad! Borde inte Saabhandlarna se till att sköta om sina kunder istället! Jag känner till att både Opel och Suzuki kunder fått vänta månader på att få sina bilar levererade, trots att bilarna funnits i Sverige hela tiden! Det tycks vara så bland Saabhandlarna, att köper du ett annat märke än Saab får du ta mig faan skylla dig själv. På samma sätt är det med generalagenten för Opel, där det idag är samma personer som när Saab ingick i samma organisation. Hela GM organisationen luktar skunk lång väg, även i Sverige!
Jan och Fredde!!
Det är så vi Saab-ägare fungerar runt om hela världen!! Vi gör vad som helst för att slippa köra omkring i BMW:s MERCEDES:AR och dussin AUDIS!! Vi vill vara som vi vill själva! Fria individualister och det tänker vi göra allt för att förbli!! Saab är själ och hjärta, kulurighet förenade i ett!! :D
Företag och personer med stake! Framgång föds ur positivism och vilja till uppställning. Det är först när man helhjärtat satsar något själv som det är allvar. Här har man visat att man både menar allvar och tar ansvar. Bra!
Negativa gnällspikar har bara en sak att göra - gräv ner er (igen) i ert mörker och elände. Och gläd er ät att "få rätt"; det gick åt helvete - för er.
Till alla gnällspikar och belackare!!
Hur tror ni egentligen Sverige kunde ställa om så fort från en fattig luspank jordsbruksnation till en industriel ekonomiskt starkt nation?? Inte var det genom pessimism och "nej det går inte" "Vi vill inte satsa för att vinna" menatlitet! Det var för att man hade både statliga och privata intressen som satsade på att bygga järnvägsnätet starta industrier för bl.a.
Mycket privat och statligt kapital krävdes! Men frukterna blev fantastiska av detta vågandet Svenska staten hade själv inte tillräckligt med kapital för att bygga ett större järvägsnät som skulle medföra effektivisering ekonomisk tillväxt och vinst så småningom! Så vad gjorde man? Jo privat kapital gick in och sköt till pengarna som fattades! Entreprenörskap om man så vill?! Vågar man inget så vinner man inget!! Klart vi vill och vågar satsar på Saab även om det krävs att eget kapital används!
Jovisst ska man gnälla. GM Handlarna får inte bete sig hursomhelst! En del handlare anser sig inte ha råd att ha Opels modeller i utställningshallarna, eller ens som provbilar.
De skyller på generalagenten, dåliga villkor etc.
Men pengar till att stötta en minst sagt tvivelaktig person går tydligen för sig. Nog borde man för handlarnas egen skull verka för att öka försäljningen av alla GM s märken. Men GM Sweden har gjort precis tvärtom. Ingen skulle få konkurrera med Saab. GM s ledning i Sverige är alltså lika med Saab. Det är lika bra att lägga ner Opelförsäljnngen och alla andra GM fabrikat i Sverige. Men då har ju inte Saabägarna någon att prata skit om längre!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.