Fem stjärnor
Just den här dagen meddelades det också att nya Saab 9-5 tilldelats toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest.
Av förståeliga skäl försvann denna nyhet i mediedrevet som följde.
Hur som helst, och med Spykeraffären i åtanke, fick nya Saab 9-5 fem av fem stjärnor.
Vi Bilägare kan nu visa den officiella krockfilmen från testerna.
Som intressant jämförelse lägger vi också med Euro NCAP:s test av första generationens Saab 9-5.
Se Euro NCAP testa nya Saab 9-5:
Se Euro NCAP testa gamla Saab 9-5:
Diskutera: Vad tycker du om nya Saab 9-5?
Dessa kommentarer lämnade Euro-NCAP om nya Saab 9-5:
Adult occupant
The passenger compartment remained stable in
the frontal test, the windscreen pillar moving rearward only 2mm. Dummy
readings showed good protection of the knees and femurs of the driver
and passenger. Saab were able to show that occupants of different sizes
and those sat in different positions would be similarly well protected.
In the side barrier test, maximum points were scored with good
protection of all body areas. In the more severe side pole impact,
protection of the chest and abdomen was adequate. Protection against
whiplash injuries in the event of a rear impact was rated as good.
Child occupant
Based
on dummy readings in the dynamic tests, the 9-5 scored maximum points
for protection of the 3 year infant. Forward movement of the dummy's
head was well controlled and both the 3 year and the 18 month dummies
were properly contained by their restraints in the side impact. The
passenger airbag can be disabled to allow a rearward facing child
restraint to be used in that seating position. However, information
provided to the driver regarding the status of the airbag is
insufficiently clear. The dangers of using a rearward facing restraint
without first disabling the airbag are not clearly indicated.
Pedestrian
The
bumper scored maximum points for the protection it offered to
pedestrians' legs. However, points outside Euro NCAP's normal test zone
were found to be injurious. From 2010, Euro NCAP's assessment of the
bumper will be broadened to include such points. The front edge of the
bonnet provided poor protection as did the bonnet in most areas where
an adult's head might strike.
Safety assist
Electronic
stability control is standard equipment on all variants as is a
seatbelt reminder system for the front and rear seats.
Källa: Euro NCAP
1. En mercedes i kompakt format men med rejält stora egenskaper på avgörande punkter. Nya A-klass känns välgjord och genomarbetad som ingen av de tre tidigare modellgenerationerna. Framför allt är åkkomforten mycket hög, med lugn, skön och ganska mjuk fjädring, låg ljudnivå och avspänd helhet. Låg bränsleförbrukning, vi kunde tidvis köra under ”nollkommafyra” milen. Den nya inredningsstilen med det påkostade multimediesystemet i två stora skärmar ger en extra krydda och upplevelse åt bilen. Finishen är på rätt nivå för märket och utrymmena är bättre än tidigare, utan att vara märkvärdiga. Möjligheten att ”dela” bilen via en app kan säkert uppskattas av en yngre köparskara.
2. Vi sätter Honda som tvåa under förutsättningen att man står ut med ljudnivån, i högsta laget på grovt underlag. En kul bil att köra tack vare en sensationellt fin dieselmotor, närvarande och kvick styrning och drömlätt växellåda. Bra utrymmen, sämre rostskydd.
3. Ännu är BMW klart att räkna med i den här klassen, särskilt när man räknar på milkostnaden. Köregenskaper nästan på topp, bra rostskydd, låg ljudnivå, fin finish och snål på bränsle – det är inte mycket som skvallrar om 1-seriens ålder men utrymmena är skrala.
Kommentar Erik Rönnblom, testförare:
Nya A-klass överraskar. Den är olik tidigare modeller. Designen är åter-hållet praktisk,
men elegant. I A-klass glider man fram utan hårda dunsar eller muller
i öronen. Här får man komfort i stället för stenhård sport. Stolarna är bekväma och interiören andas lyx och kvalitet. Mercedes hela spektra av infotainment och klassledande gränssnitt blir dyrt. Men A-klass är ändå den av dessa tre jag vill se på min garageuppfart.
Kommentar Calle Carlquist, testledare: Jag gillar alla tre och förvånas över hur väl den gamla 1-serien står sig. Kul att köra, bekväm, välgjord – men trång och med en utväxling som stör. Trea. Hondas diesel är nog marknadens bästa för närvarande. Tummen upp för de vassa köregenskaperna och växellådan men inte för bullret. Tvåa. A180 d är dyr men vilket lyft jämfört med förra generationen som jag inte gillade särskilt. Hög komfort, ny teknik, enkelt handhavande, soppasnål – en fullträff!
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En intressant sak är att starta båda filmerna samtidigt. Notera bland annat på nya 9-5:an vid front-testet att förar- och passagerarmiljön knappt påverkas alls.
Ska bara lägga till till det Jan sa att då var det ändå så att om Saab haft akustiska bältesvarnare redan 1997 hade redan den gamla varit femstjärnig!
Lägg då också märke till stolpprovet, där det också hänt en hel del!
Så ska det se ut. Nya 9-5 är en av världens säkraste helt enkelt. Snygg, säker, smart, Saab.
Fantastiskt! Gamla 9-5an är en av de säkaste bilarna på våra vägar fortfarande och ändå ser man att nya 9-5an tagit ännu ett jättekliv!
Det verkar nu ännu mer som att det vore väldigt dumt att INTE bygga denna bil.
Bra resultat men Chevrolet Cruce fick tydligt bättre resultat för både vuxna och barn!
Bo Johansson
Också Opel Astra fick bättre utfall än Saaben.Släkten är värst!
Bo J
Hade ni väntat er något annat?
Insignian klarade även den testet lika bra som nya Saaben. Inte konstigt de är ju stöpta i samma gryta.
Fronrutan går sönder på nya saaben men inte på gamla kanske inte har någon betydelse..kanske såg jag fel..................
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.