Nästa artikel
Biljättarna vacklar i Europa: "Kan falla samman"
Nyheter

Biljättarna vacklar i Europa: "Kan falla samman"

Publicerad 1 augusti 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Först sviktade den amerikanska marknaden. Nu kan samma öde drabba Europa. Försäljningen minskar drastiskt - och oron börjar sprida sig.
- Europa är ett område som vi måste fokusera mer på. Det kan vara nästa område som faller samman, säger Himanshu Patel, analytiker vid investmentfirman J.P. Morgan, till Detroit News.

Bilförsäljningen i Europa har minskat under maj och juni. Enligt statistik från ACEA minskade försäljningen med åtta procent i både maj och juni - och nu börjar analytikerna varna för ett större ras.

- Det är en klar deflation bland bilköpandet i Spanien, Italien och Irland. Och i England ser vi nu starten på det, säger Himanshu Patel.

Den europeiska bilindustrin har räknat med att försäljningen ska minska med 2,7 procent i år. Men den senaste tidens ras i Europa gör att biljättarna nu räknar med en minskning på 4 procent - även om vissa förutspår ännu sämre siffror.

- Efter att ha sett utvecklingen på några av de europeiska marknaderna de senaste sex till åtta veckorna tror jag att det kan bli sämre än så, säger Dieter Zetsche, vd på Daimler AG.

Ryssland är fortfarande ett glädjeämne för bilfabrikanterna, och är den marknad som går bäst. Men i övrigt har inte biljättarna något att jubla över - och någon förbättring ser inte ut att vara nära.

- Det kommer att bli ett tufft år för alla, säger John Lawson, analytiker vid Citigroup i London.

Ola Andersson

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-08-01 14:52
Rolle (ej verifierad)

Har en arbetskamrat som skall köpa en ny bil och han ser mer och mer tveksam ut. Viket bränsle vill regeringen att vi skall köra på undrar han och det finns nog inget bra svar idag.
Oljan är på nedgång, etanolen mer och mer ifrågasatt. Det vore nog till bra hjälp för bilindustrin och oss konsumenter om regeringen kunde engagera sig lite mer, det borde finnas mycket kompent folk på våra myndigheter som gärna ställde upp och tog fram bra beslutsunderlag.

#2 • Uppdaterat: 2008-08-02 18:24
Mattias (ej verifierad)

Ett annat problem är att begagnatmarknaden har "havererat".
Blocket, KVD och andra nätbaserade aktörer må vara bra för dem som vill köpa begagnat, men de pressar också ned priserna kraftigt jämfört med innan för de som vill sälja sin två-tre år gamla bil för att byta till en ny.

Detta fenomen gör också att handlarna inte längre är intresserade av att byta in begagnat, då marginalerna är för små.

I slutändan medför det att man behåller sin bil längre för att inte drabbas en katastrofal värdeminskning.

Åtminstone är det så för mig.

// Mattias

#3 • Uppdaterat: 2008-08-02 19:39
Basse (ej verifierad)

Tror jag det ! Vi matas ju från morgon till kväll med katastrofteorier och dagen efter hänger politrukerna på. Vem vill då sätta sprätt på kapital motsvarande en kvarts sommarstuga, ett kapital som dessutom halveras på ter år ( i bästa fall ). Dessutom är det totalt sett ur miljösynpunkt båst att behålla sin bil och köra så lite som möjligt.

#4 • Uppdaterat: 2008-08-02 22:23
Rolle (ej verifierad)

Basse...Alla som köper en ny bil vill ju naturligtvis vara säkra på ett hyfsat andrahandsvärde, den här osäkerheten som råder idag är inte bra. Englands premiärminister Brown har sagt att till 2020 så vill han bara se elbilar på vägarna samt så ska han tala med alla bilfabrikanter och tala om vad som gäller. När elbilarna sen kommer ut på marknaden så lär folk inte tveka att köpa de. Under tiden så får man väl hålla igång nybilstillverkningen med t.ex. lämpliga tjänstebilsförmåner. Här i Sverige så har vi ju både el och biogas som vi kan satsa på i nuläget.

#5 • Uppdaterat: 2008-08-03 00:21
Basse (ej verifierad)

Rolle. Kanske el är framtiden särskilt eftersom elmotorer har betydligt bättre verkningsgrad än "fossila" men lagringskapacitet och hållbarhet är och kommer nog bli ett problem. Sedan må politrukerna "tala om vad som gäller " hur många gånger som helst.

#6 • Uppdaterat: 2008-08-03 00:45
Rolle (ej verifierad)

Basse..Oljan blir bara dyrare och dyrare, batterierna blir bara bättre och billigare. För få bort tveksamheten om batterierna så kan man göra som det företag som skall bygga upp infrastrukturen för elbilar i Danmark och Israel, leasa ut batteriet. Deras affärsmodell skall enligt en analys utförd av Deutsche Bank ge en lägre ägandekostnad med elbil än bensinbil redan idag.

#7 • Uppdaterat: 2008-08-03 01:37
Rolle (ej verifierad)

Basse..Läs gärna intervjun med Rick Wagoner, the chairman and CEO of General Motor. 'Electricity Is Going to Be a Winner Long Term'. http://www.abcnews.go.com/Technology/WoodruffReports/Story?id=5492311&page=1

#8 • Uppdaterat: 2008-08-03 20:44
Johan Kjellén (ej verifierad)

Begagnatmarknaden är iskall, speciellt för bränsletörtstiga bensinbilar. Jag kör vidare med min Nissan Primera och Mazda Mx5, bägge är gamla, men snåla och fungerar felfritt.
Det händer saker nu, hybridbilar, elhybrider och längre fram bränslecellsbilar kommer. Det är bäst att avvvakta. Redan idag kan man blanda upp till 30- 50 % etanol i sin gamla bensinbil utan problem, med enkel konvertering kan man köra på E85, fast det är inte lagligt.
Att kasta pengar på en dyr bil som rasar upp till 50% i värde på något eller ett par år är ren idioti.

#9 • Uppdaterat: 2008-08-04 00:07
Rolle (ej verifierad)

Johan Kjell'e.. 2014 borde man kunna köpa en el/plug-in hybrid till ett hyfsat pris. Omkring 2010 så börjar bilarna komma ut på marknaden i små kvantiteter och förmodligen väldigt dyra så efter ca: 4 år borde tillverkningskvantiteterna vara stora och priserna hyfsade. Ett stalltips bara, riktigt säker kan man ju inte vara.

#a • Uppdaterat: 2008-08-05 12:41
Robert Korán (ej verifierad)

Från och med 1 juli i år är det lagligt att konvertera sin bensinbil till etanoldrift.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.