Koenigsegg Agera är modellen för den som gillar bankörning på riktigt. Visas för första gången på Genève-salongen.
Som om vår planet inte redan var för liten för föregångaren har Koenigsegg laddat om och skjuter ur sig en än mer vässad version av sin superbil.
Koenigsegg Agera har fått sitt namn av det svenska verbet agera.
Körupplevelsen har varit i fokus under utvecklingsarbetet och Agera ska prestera än värre än sina märkesbröder.
Förbättrad aerodynamik
Formen är en evolution av den välkända CCX-karossen.
Koenigsegg Ageras front och främre flyglar är omarbetade för förbättrad aerodynamik och den främre spårvidden är bredare än tidigare för att ge bättre kurvegenskaper.
Lyktbestyckningen är ny i form av ljusdioder fram och bak.
Också på insidan av Agera används ny ljussättning, med nanotuber som leder ljuset genom konsolens maskinbearbetade aluminiumknappar.
Allting inramas av nya kolfiberpaneler och ny sömnad.
1 100 newtonmeter
Den största nyheten är att motorn numera är turboladdad.
Rotrexkompressorerna har fått ge vika för dubbla turboaggregat och med den bestyckningen matar motorn ur sig 910 hästkrafter och - håll i dig - 1100 newtonmeter.
Koenigsegg Agera kommer att toppa modellprogrammet och tillverkas parallellt med CCX- och CCXR-modellerna.
Läs mer om sportbilar på Automobil.se
I nästa nummer av Automobil, i butik 9 mars, finns en stor intervju med Christian von Koenigsegg.
Diskutera: Vad tycker du om Koenigsegg Agera?
Koenigsegg Agera har fått sitt namn av det svenska verbet agera.
Körupplevelsen har varit i fokus under utvecklingsarbetet och Agera ska prestera än värre än sina märkesbröder.
Förbättrad aerodynamik
Formen är en evolution av den välkända CCX-karossen.
Koenigsegg Ageras front och främre flyglar är omarbetade för förbättrad aerodynamik och den främre spårvidden är bredare än tidigare för att ge bättre kurvegenskaper.
Lyktbestyckningen är ny i form av ljusdioder fram och bak.
Också på insidan av Agera används ny ljussättning, med nanotuber som leder ljuset genom konsolens maskinbearbetade aluminiumknappar.
Allting inramas av nya kolfiberpaneler och ny sömnad.
1 100 newtonmeter
Den största nyheten är att motorn numera är turboladdad.
Rotrexkompressorerna har fått ge vika för dubbla turboaggregat och med den bestyckningen matar motorn ur sig 910 hästkrafter och - håll i dig - 1100 newtonmeter.
Koenigsegg Agera kommer att toppa modellprogrammet och tillverkas parallellt med CCX- och CCXR-modellerna.
Läs mer om sportbilar på Automobil.se
I nästa nummer av Automobil, i butik 9 mars, finns en stor intervju med Christian von Koenigsegg.
Diskutera: Vad tycker du om Koenigsegg Agera?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var helt klart dags att agera, den gamla CCX kändes lite Saab 9-5 aktig, dvs gammal.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.