Nästa artikel
Från noll till full fart på ett år
Nyheter

Från noll till full fart på ett år

Publicerad 5 november 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Hallå där, Hans Kreisel, vd vid Eon Gas som tillsammans med OKQ8 ska bygga Sveriges största biogasnät.
Det verkar som om det har blivit bra fart på biogasens utveckling i Sverige. Vad är det som har hänt?
- Vi har äntligen fått flera stora aktörer som går i samma takt. Det är väsentligt för att få en fortsatt god utveckling. Vi har gått från i princip noll till full fart på ett år!

Vad betyder Volkswagens framgångar på tjänstebilsmarknaden med den gasdrivna Passat TSI EcoFuel?
- Gas-Passaten är nu Sveriges mest sålda gasbil så den betyder väldigt mycket. Men vi behöver fler gasdrivna modeller. Vi hoppas att vi snart får se Volvos utlovade gaskonverterade V70. Dessutom tror vi att Mercedes C-klass är på gång i gasutförande. Även den kan locka många tjänstebilsförare att välja gas.

Vad finns det mer för faktorer som begränsar biogasens utveckling?

- Idag är det problem med att få biogasen att räcka till i alla situationer och vid tillfärlliga toppar. De gångerna behöver vi använda naturgas som stöd. Det är inget problem på västkusten där vi har ett väl utbyggt nät för naturgas men på östkusten behöver vi vidta andra åtgärder. 

Det behövs väl också fler gasmackar?

- Det är inte bara det att tankställen måste bli fler, många av de vi har idag är också felplacerade. Vi ska inte ligga ute på öde industriområden. Vi ska ligga vid motorvägarna och där de vanliga bensinstationerna finns.

Vad gör Eon åt det här?
- Vi kommer att bygga 15 - 20 tankställen under det kommande året. Ingen av dessa kommer att ligga ute på industriområden. Vi bygger inte heller egna tankställen längre utan de nya som kommer gör vi tillsammans med bensinbolagen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-11-05 21:24
Per_K (ej verifierad)

Det börjar bli lite fart på gasmarknaden nu. Även om det inte är så långt att köra till gasmackarna så upplevs det som lite omständigt att de inte ligger intill de stora vägarna. Det är också väldigt bra ur konkurrenssynpunkt att det tillkommer en aktör.

#2 • Uppdaterat: 2009-11-06 19:04
Tobbe (ej verifierad)

Gasdrift är nog framtiden. Ialla fall tills batterierna kan laddas på under 10 minuter, klarar 50 mils körning och håller bilens livslängd.

#3 • Uppdaterat: 2009-11-09 10:07
Pelle (ej verifierad)

Ja, det verkar som nästa leasingbil blir en gas-dito för min del.
Bra rabatt på förmånsvärdet och billig drift - perfa!

#4 • Uppdaterat: 2009-11-09 23:03
Hunter (ej verifierad)

För att det verkligen ska bli full fart på gasen så gäller det att inte prislappen på bilarna skenar iväg. Det är ju faktiskt så att dom allra flesta av oss köper sin egen bil själv och har inte ett smack nytta av lägre förmånsvärde och sånt. Men miljön tjänar på gasbilar även i privat ägo!

#5 • Uppdaterat: 2011-01-04 21:39
Ann Ahl (ej verifierad)

Nu är det 2011 och fortfarande har vi inte sett någon Mercedes C-klass som gasbil. Vicket bottennapp för ViB.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.