När det gäller utmärkelserna är slutsatsen att tyska modeller går hem i USA. Av tio kategorier tar Volkswagen hem tre, Mercedes två, Smart en och BMW-ägda Mini en.
Saab i botten
I tillverkarklassen toppar Porsche, följt av Jaguar och Cadillac. Volvo placerar sig just över industrisnittet medan Saab hamnar fem platser från botten - endast Suzuki, Jeep, Subaru och Kia rangordnas lägre.
I jämförelse mot förra året höjdes industrisnittet med 9 tusendelar, från 770 till 779.
I högerspalten kan du se vilka modeller som vann modellkategorierna och hur tillverkarna klarade sig i rangordningen.
“Sub-Compact Car"
1. smart fortwo
2. Scion xD
3. Honda Fit
“Compact Car"
1. MINI Cooper
2. Volkswagen Jetta
3. Mitsubishi Lancer
“Compact Sporty Car"
1. Volkswagen GTI
“Compact Premium Sporty Car"
1. Mercedes-Benz
SLK-Class
2. Nissan Z
“Entry Premium Vehicle"
1. Volkswagen CC
2. Cadillac CTS
3. Audi A4/5
“Midsize Sporty Car"
1. Dodge Challenger
“Midsize Premium Car"
1. Hyundai Genesis
2. Jaguar XF
3. BMW 5 Series
“Large Premium Car"
1. Mercedes-Benz S-Class
2. Lexus LS
“Midsize Car"
1. Volkswagen Passat
2. Mazda 6
3. Honda Accord
“Large Car"
1. Nissan Maxima
2. Pontiac G8
3. Toyota Avalon
(Källa: J.D. Power)
Tillverkarna är rangordnade enligt en tusengradig skala:
Porsche: 869
Jaguar: 859
Cadillac: 852
Audi: 847
BMW: 844
Mercedes-Benz: 841
Lexus: 837
Infiniti: 828
Land Rover: 822
Lincoln: 820
Acura: 818
MINI: 817
Volkswagen: 807
Buick: 801
Volvo: 793
Ford: 785
Dodge: 784
GMC: 784
Saturn: 779
Industrisnitt: 779
Honda: 778
Mazda: 778
HUMMER: 773
Scion: 772
Pontiac: 769
Nissan: 768
Mitsubishi: 767
smart: 767
Chevrolet: 764
Hyundai: 763
Mercury: 763
Chrysler: 757
Toyota: 756
SAAB: 754
Kia: 748
Subaru: 738
Jeep: 727
Suzuki: 715
(Källa: J.D. Power)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hmm..går det lita på denna undersökning??? Toyota är ju inte i topp?
Väntat resultat - vem vill ha en 'svensk' och asiatiska bilar är lite 'special' - passar nog inte amerikaner och knappt europeer heller. Asiatisk design är ju dessutom botten! Nä tyska bilar är nog bäst ändå, om man får räkna in Ford europa!
Ett rätt så "amerikanskt" resultat skulle jag nog vilja säja..
...Och plötsligt var alla Toyota-fanatiker på semester...*fniss*
Artikeln är vinklad av Vibilägare på så sätt att man inte talar omvad det är JD-Power mäter denna gång. Det handlar om prestanda och design ! Alltså inte en vanlig JD-power undersökning. Och här kommer tyska bilar till sin rätt när det handlar om dessa områden enbart som prestanda och design. Men ta med kvalitet m.m som "normala" JD-power undersökningar handlar om så är ordningen återställd. Lexus är välmed i toppen på den för jag vet inte hur många år i ordningen.
Varför nämnde inte Vibilägare att undersökningen bara handlade om prestanda och design ? Alltså var den vilseledande artikeln, varför ?
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/tyska-bilar-gar-hem-i-usa-1.13998
Men det är väl kul för tyska bilar att komma först någongång i undersökningar så de inte helt tappar självförtroendet ;o)
..Och naturligtvis har ju vibilägare vinklat detta...pga att Toyota inte kom itopp!!
Vad förvånad man blev(inte).
Att undersökningen handlar om nya bilar och hur nöjda man är med dom är väl inte så konstigt? Jag kan tex inte svara för hur min bil skulle vara om 5 år...men jag kan svara på hur den har levt upp till mina förväntningar så långt. Det står väl tydligt att det gäller nya bilar?
Visst har vi olika uppfattningar Conny..och visst vinklar vi ofta till *egen fördel*..det måste du hålla med om iallafall?
Skulle de göra undersökningen när det gäller några år gamla bilar skulle säkert resultatet inte vara likadant..det håller jag med om.
Men för min personliga del håller jag mig med hyfsat nya bilar..så för mig passar VW jättebra....och med tanke på säljsiffror är jag inte ensam om den uppfattningen.
Förstå mig rätt..Toyota(med många andra) gör utmärkta bilar...fast de talar inte riktigt till mitt bilhjärta....fast då undrar säkert en del..hur kan en VW göra det..*L*
DET...är något som ej går förklara..
P.
Skitundersökning som brukar ge bra betyg åt dronterna från Detriot, fem mugghållare fler än medel ger femma i betyg. Vad amerikanska köpare tycker om för bilar har vi sett konsekvenserna av i årets konkurser. Vem bryr sig nu har dom snart ingen okursad tillverkare kvar och dollarn skall ner mot en femma innan dom blir konkurenskraftiga igen. Företag med starkt fokus på USA får det tufft framöver...
Peter.
VIB kunde ha varit tydliga med vad undersökningen gällde som JD-Power gjorde denna gång alltså prestanda och design. Och då är det inte konstigt att tyska bilar kommer högt i poäng. Men det framkom inte i VIB artikel här. Utan det fick jag reda på på DN motor "Allt om motor".
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/tyska-bilar-gar-hem-i-usa-1.13998
Så det var ingen "vanlig" JD-Power undersökning hur nöjd man var med bilen överlag. Och varför skrev man inte det för vad artikeln handlade om här på VIB ? Därför var artikeln vinklad eller rättare sagt vilseledande tycker jag. Och det måste du också tycka nu med facit i hand Peter !? Eller hur ?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.