Nästa artikel
Bekräftat: Kinesiska BAIC investerar i Saab
Nyheter

Bekräftat: Kinesiska BAIC investerar i Saab

Publicerad 10 september 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
De första rapporterna pekade på SAIC. I stället blev det BAIC. Koenigsegg Group bekräftar nu att Beijing Automotive Industry är bolagets nya partner i köpet av Saab.
DISKUTERA: BAIC eller SAIC, har det någon betydelse? Hur kommer de kinesiska ägarna påverka Saab?
- Det här är ett viktigt steg på vägen till ett nytt Saab. Vi har en väl genomarbetad affärsplan, ett viktigt partnerskap och vi är nu redo att gå vidare utan statlig finansiering, säger Christian von Koenigsegg, vd för Koenigsegg Group, i ett pressmeddelande.

De senaste dagarna har det ryktats som att den kinesiska biltillverkaren Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) skulle gå in med pengar i Saab-affären. Men ryktena stämde inte - på en bokstav.

För på onsdagen kunde Koenigsegg Group bekräfta att Beijing Automotive Industry Holdings Co. Ltd, det vill säga BAIC, blir bolagets nya partner. Enligt avsiktsförklaringen blir BAIC minoritetsägare i Koenigsegg Group, som i sin tur kommer att äga 100 procent av Saab.

- Avsikten är att teckna ett slutligt avtal senare i år. På grund av undertecknade konfidentialitetsavtal, så kan inga ytterligare fakta diskuteras för närvarande. Den svenska regeringen har blivit fullt informerad om denna avsiktsförklaring, skriver Koenigsegg Group.

1,13 miljoner bilar

Enligt Koenigsegg Group är BAIC en av de största och snabbast växande biltillverkarna i Kina. BAIC väntas sälja totalt 1,13 miljoner bilar i år.
Testvinnaren - hög klass, hög komfort

1. Som så ofta med Mercedes avskräcker prislappen på testexemplaret, men bilen behöver inte bli så dyr som en dryg halv miljon kronor. Redan i grundutförande är C-klass kombi välutrustad, bland annat med autobroms som standard. Kostnaden för de olika utrustningspaketen och möjliga tillvalen (de är oöverskådligt många!) och inte minst för fyrhjulsdriften är vars och ens ensak, kvar står det faktum att detta är en mycket välgjord bil utifrån och in. Stora delar av karossen är av aluminium och kan inte rosta. Åkkomforten är överlägsen i trion, även om fjädringen bak är väl mjuk och ställer till det vid en undanmanöver eller när vägbanan är riktigt gropig. Utrymmena är inte överdådiga men väl disponerade.

2. De goda intrycken av Audi i sedanversion består också i kombin. Spänstig att köra, stark motor, läcker inredning, utmärkta strålkastare … pluslistan är lång och milkostnaden testets lägsta. Ryckigheten i låg fart och vibrationer i landsvägfart drar ned.

3. Volvo håller jämna steg med tyskarna på de flesta områden och åkkomforten är utmärkt, vilket inte minst suveräna stolar bidrar till. Frisk motor, snål på dropparna, enkel att fästa barnstolar i. Jämförelsevis trångt bagageutrymme är egentligen bilens enda nackdel.



 

Kommentar av Erik Rönnblom, testförare: Mercedes ger mest premiumkänsla och är avancerat byggd. Men den alltför mjuka bakvagnen förvånar mig. Bästa chassie och väghållning har Audi. Men för mig är inte A4  komfortabel. Vid insteg känns det som om man sätter sig på vägen och A4 småvibrerar vid minsta ojämnhet. Volvo är absolut ett bra alternativ, men kanske inte lika nytt och spännande? V60 är annars konsekvent, säker och med bra komfort. Nya motorn och växellådan gör V60 riktigt snål.

Kommentar av Calle Carlquist, testledare: Inget lätt val. Volvos komfort och ekonomiska kalkyl håller måttet, men det går inte att komma ifrån att konkurrenterna känns modernare. Jag var mer imponerad av Audi i sedanversion än av Avant men visst har bilen vassa köregenskaper, fin finish och både spänst och komfort. Ryckighet i p-manövrer och vibrationer i landsvägsfart drar ned. Mercedes-Benz är i en klass för sig, med komfort och känsla som helt enkelt brädar de andra – at a price förstås.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-09-12 16:39
pg (ej verifierad)

Det kom visst bort en slutkläm!
Men att kvaliteten på Commodoren för den skull skulle vara bättre än dessa märken, ställer jag mig frågande till.

#9 • Uppdaterat: 2009-09-12 17:41
Saabnisse (ej verifierad)

PG
Detta är saxat från ett svar i bloggen om Saabs teknik i Ny Teknik från en som verkligen är insatt
"SAAB var först ute med modern motorstyrning på tidigt 80-tal med Motorolas 32 bitarsprocessor som hjärna i APC:n i kombination med tändkassetten. De var 20 år före alla andra då. SAAB med gillbrand i spetsen var först ute med Turbo i standardbil, och var först med en motor med variabel kopmpression vilken GM stoppade men jag tror att Patentet ligger i Saabs lådor och har stoppat Mercedes som också varit o nosat på den teknologin.
SAAB har redan testat Cargines pneumatiska ventiler med ett lysande resultat, lite barnsjukdomar (lite lustiga bi-ljud) var det men btänk :
- Variabel kompression
- Ventiler som styrs med sanslös precission
- Turbo så klart
= häll disel eller fotogen aller sprit- bensin i tanken, spelar ingen roll den går på allt.
Lägg därtill att Saab hade en prototyp med ångmaskin på 70-talet! så dom kan det också."
Vad har Opel bidragit med?

#a • Uppdaterat: 2009-09-12 20:47
Q (ej verifierad)

PG.
jag hävdar inte att kvalitèn på Opel var högre än på Bmw o Mercedes den var ungefär i samma klass.
Vad jag menade var att Comodoren var snygg,snabb och hade vägegenskaper som matchade Bmw:ns o Mercans prestanda. Kort sagt den sista kul Opeln som producerats. Man kunde lämna antagonisterna bakom sig i backspegeln.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.