Nästa artikel
Bekräftat: Kinesiska BAIC investerar i Saab
Nyheter

Bekräftat: Kinesiska BAIC investerar i Saab

Publicerad 10 september 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
De första rapporterna pekade på SAIC. I stället blev det BAIC. Koenigsegg Group bekräftar nu att Beijing Automotive Industry är bolagets nya partner i köpet av Saab.
DISKUTERA: BAIC eller SAIC, har det någon betydelse? Hur kommer de kinesiska ägarna påverka Saab?
- Det här är ett viktigt steg på vägen till ett nytt Saab. Vi har en väl genomarbetad affärsplan, ett viktigt partnerskap och vi är nu redo att gå vidare utan statlig finansiering, säger Christian von Koenigsegg, vd för Koenigsegg Group, i ett pressmeddelande.

De senaste dagarna har det ryktats som att den kinesiska biltillverkaren Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) skulle gå in med pengar i Saab-affären. Men ryktena stämde inte - på en bokstav.

För på onsdagen kunde Koenigsegg Group bekräfta att Beijing Automotive Industry Holdings Co. Ltd, det vill säga BAIC, blir bolagets nya partner. Enligt avsiktsförklaringen blir BAIC minoritetsägare i Koenigsegg Group, som i sin tur kommer att äga 100 procent av Saab.

- Avsikten är att teckna ett slutligt avtal senare i år. På grund av undertecknade konfidentialitetsavtal, så kan inga ytterligare fakta diskuteras för närvarande. Den svenska regeringen har blivit fullt informerad om denna avsiktsförklaring, skriver Koenigsegg Group.

1,13 miljoner bilar

Enligt Koenigsegg Group är BAIC en av de största och snabbast växande biltillverkarna i Kina. BAIC väntas sälja totalt 1,13 miljoner bilar i år.
Testvinnaren - hög klass, hög komfort

1. Som så ofta med Mercedes avskräcker prislappen på testexemplaret, men bilen behöver inte bli så dyr som en dryg halv miljon kronor. Redan i grundutförande är C-klass kombi välutrustad, bland annat med autobroms som standard. Kostnaden för de olika utrustningspaketen och möjliga tillvalen (de är oöverskådligt många!) och inte minst för fyrhjulsdriften är vars och ens ensak, kvar står det faktum att detta är en mycket välgjord bil utifrån och in. Stora delar av karossen är av aluminium och kan inte rosta. Åkkomforten är överlägsen i trion, även om fjädringen bak är väl mjuk och ställer till det vid en undanmanöver eller när vägbanan är riktigt gropig. Utrymmena är inte överdådiga men väl disponerade.

2. De goda intrycken av Audi i sedanversion består också i kombin. Spänstig att köra, stark motor, läcker inredning, utmärkta strålkastare … pluslistan är lång och milkostnaden testets lägsta. Ryckigheten i låg fart och vibrationer i landsvägfart drar ned.

3. Volvo håller jämna steg med tyskarna på de flesta områden och åkkomforten är utmärkt, vilket inte minst suveräna stolar bidrar till. Frisk motor, snål på dropparna, enkel att fästa barnstolar i. Jämförelsevis trångt bagageutrymme är egentligen bilens enda nackdel.



 

Kommentar av Erik Rönnblom, testförare: Mercedes ger mest premiumkänsla och är avancerat byggd. Men den alltför mjuka bakvagnen förvånar mig. Bästa chassie och väghållning har Audi. Men för mig är inte A4  komfortabel. Vid insteg känns det som om man sätter sig på vägen och A4 småvibrerar vid minsta ojämnhet. Volvo är absolut ett bra alternativ, men kanske inte lika nytt och spännande? V60 är annars konsekvent, säker och med bra komfort. Nya motorn och växellådan gör V60 riktigt snål.

Kommentar av Calle Carlquist, testledare: Inget lätt val. Volvos komfort och ekonomiska kalkyl håller måttet, men det går inte att komma ifrån att konkurrenterna känns modernare. Jag var mer imponerad av Audi i sedanversion än av Avant men visst har bilen vassa köregenskaper, fin finish och både spänst och komfort. Ryckighet i p-manövrer och vibrationer i landsvägsfart drar ned. Mercedes-Benz är i en klass för sig, med komfort och känsla som helt enkelt brädar de andra – at a price förstås.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-10 21:08
Saabnisse (ej verifierad)

BAIC eller SAIC !
Vad är skillnaden?
En tillverkare av leksaksbilar som aldrig gått med vinst ser med hjälp av ett inköp av Saab en möjlighet att lägga beslag på fyra miljarder från EIB med svenska staten som garant !
Nu fattades det tre miljarder och det har man lyckats med att sno några kineser på.
Jag menar inte att det här inte är seriöst, men jag är en tvivlare.
Tyvärr.
Men jag hoppas av hela mitt hjärta att jag fullständigt är ute och simmar på djupt vatten och att hela affären är seriöst menad och att det går bra för Saab med alla deras nya modeller.

#2 • Uppdaterat: 2009-09-10 21:54
a (ej verifierad)

Saabnisse! Det är snarare ditt och andras agerande som riskerar att kosta svenska skattebetalare miljardbelopp, om Saab läggs ner. Genom att ständigt svartmåla Saab har rekonstruktionsprocessen försvårats. Hur många potentiella köpare av Saab föll inte bort på grund av Maud Olofssons negativa attityd till Saab? Hur många kunder tappade Saab i onödan?
Nu gäller det att stötta Saab, och för den delen Volvo, och inte skriva ner svensk bilindustri bara för sakens skull. Sverige måste vara det enda landet i världen där folk ger sig på den egna industrin på detta sätt! Man bedömer Saab och Volvo mycket hårdare än andra märken. Att de tyska märkena ligger ljusår efter Saab och Volvo i miljötänkande nämns aldrig. Att en ny Volvo V50, trots avsaknad av hybridteknik, är lika snål som en Toyota Prius är det tyst om. Att Audi byggs på samma bottenplatta som Skoda nämns aldrig. Saab utmålas däremot ständigt som "Opelkopia". Förstår man delar på bottenplattor i bilindustrin? Tycker man att släktskap med Opel Insignia, årets bil 2009, är så förkastligt?

#3 • Uppdaterat: 2009-09-10 22:43
pg (ej verifierad)

Det är väl kanske bara att gratulera Saab.Men problemen kommer, var så säker. För det första blev det klart idag att Magna godkänts som ny delägare i Opel. Detta innebär troligen att det lyckade samarbetet på drivlinesidan inte kommer Saab tillgodo i framtiden. GM powertrain som idag tillverkar drivlinorna till Saab kommer ju att ingå i Opel, genom att säljarorganisationen går in med kapital på just den biten.
Saab har ju vissserligen garanterats beträffande drivlinebiten under en övergångstid. Hur blir det sedan? Hur lång tid kommer det att ta innan man vågar sig på att köpa en Saab? Man har en bra drivlina idag, men hur blir det sedan?
Sedan måste man komma ihåg att Saab tappat kraftigt på alla andra marknader än de Svenska. Tappet började redan för 4 år sedan. Från början var det bara marknaden i Sverige och England som höll ställningen.
Att Saab blev så pass stor i England, påstås bero på Triumphmotorn. Många Engelsmän tror fortfarande att det sitter Triumphmotorer i bilarna.
Jag tror mig dock veta att Saabägarna vet vad dom har under huven.
Men det kommer att bli tuffa år framgent.

#4 • Uppdaterat: 2009-09-10 23:30
Saabnisse (ej verifierad)

A
Tro mig, det finns inget i den här affären som jag inte önskar att det ska gå bra.
Jag hoppas vekligen att hela affären är seriös och att det ska gå bra för Saab.
Jag har haft olika Saabar sedan trettiosju år tillbaka, tillsammans med ett otal andra bilar, men jag gillar verkligen Saab.
Nu har de många nya modeller på gång och tvärt emot vad PG tror så behöver de inte alls vara låsta till gamla Opelmodeller,
Opel har definitivt inte gjort världens bästa bilar och de Saab som har Opelkomponenter har alltid varit kraftigt modifierade och omarbetade och de har aldrig blivit sämre.

#5 • Uppdaterat: 2009-09-11 11:47
pg (ej verifierad)

Saabnisse tycks tro att alla förändringar till det bättre kommer från Saab som förbättrat de produkter som Opel lanserats.
Inget kan vara felaktigare. De GM motorer och växellådor som sitter i bilarna idag är utvecklade av GM powertrain, där ingenjörer från både Saab och Opel varit delägare i processen.
Det går med andra ord inte att fastställa vare sig den enes eller andres fördelar.
Ibland har det varit Opels ingenjörer och andra gånger Saabs, som hittat lösningar på ev. problem.
I begynnelsen av projektet med Turbomotorn, (nya 2,0 liters), från -99 till omkring -02 stod Saab för vidareutvecklingen av turbovarianten av den ursprungliga Opelmotorn. De hade alltså utvecklinsansvaret.
Det var meningen att det skullle bli kamrem, men
där lade Saabingenjörerna in sitt veto.
Projektet återgick till GM powertrain, och man beslöt att arbeta vidare sida vid sida i Russelsheim.
Ledarrollen för Saabs turboutveckling avklingade och övertogs av GM powertrains ledning.
Man kan med andra ord säga att det numera sitter en SaabOpelmotor och Opel vauxhallväxellådor i dagens Saab.

#6 • Uppdaterat: 2009-09-12 00:45
Q (ej verifierad)

Sista äkta opeln var comodorcupén. Man var bättre än både bmw o mercedes på sin tid. Sedan började det på något konstigt sätt gå utför med opel. Saab gjorde tvärt om 9000 var en helt ny era i Saabs historia. Men på grund av dålig marknadsföring och taskig reklamkampanj slog man inte igenom så som man hade kunnat göra. Idag e opel sedan ett par årtionde tillbaka en bulk bil medan Saab har skapat ett alldeles eget segment som tyvärr för tillfället har en allt för snäv kundkategori inklusive mig själv. Hoppas detta ändras i och med Köningseggs eventuella köp av Saab. En Saab med Köningsimage och till viss del königslånad finish och material
skulle sitta fin fint!
Är övertygad att med nya ägarna och deras strategi så kan Saab bli en verklig vinnare med mååååånga sålda bilar på den kinesiska marknaden.
Go SAAB!!

#7 • Uppdaterat: 2009-09-12 16:36
pg (ej verifierad)

Jag kan inte hålla med om att Opel gått utför kvalitetsmässigt sedan Commodorens tid, långt därifrån.
Men visst var Commodoren fin, men höll den verkligen den höga klass som du påstår?
Visserligen var kvaliteten på de nichade modellerna av BMW och Mercedes inte så hög, som de storsäljande modellerna av samma märken.

#8 • Uppdaterat: 2009-09-12 16:39
pg (ej verifierad)

Det kom visst bort en slutkläm!
Men att kvaliteten på Commodoren för den skull skulle vara bättre än dessa märken, ställer jag mig frågande till.

#9 • Uppdaterat: 2009-09-12 17:41
Saabnisse (ej verifierad)

PG
Detta är saxat från ett svar i bloggen om Saabs teknik i Ny Teknik från en som verkligen är insatt
"SAAB var först ute med modern motorstyrning på tidigt 80-tal med Motorolas 32 bitarsprocessor som hjärna i APC:n i kombination med tändkassetten. De var 20 år före alla andra då. SAAB med gillbrand i spetsen var först ute med Turbo i standardbil, och var först med en motor med variabel kopmpression vilken GM stoppade men jag tror att Patentet ligger i Saabs lådor och har stoppat Mercedes som också varit o nosat på den teknologin.
SAAB har redan testat Cargines pneumatiska ventiler med ett lysande resultat, lite barnsjukdomar (lite lustiga bi-ljud) var det men btänk :
- Variabel kompression
- Ventiler som styrs med sanslös precission
- Turbo så klart
= häll disel eller fotogen aller sprit- bensin i tanken, spelar ingen roll den går på allt.
Lägg därtill att Saab hade en prototyp med ångmaskin på 70-talet! så dom kan det också."
Vad har Opel bidragit med?

#a • Uppdaterat: 2009-09-12 20:47
Q (ej verifierad)

PG.
jag hävdar inte att kvalitèn på Opel var högre än på Bmw o Mercedes den var ungefär i samma klass.
Vad jag menade var att Comodoren var snygg,snabb och hade vägegenskaper som matchade Bmw:ns o Mercans prestanda. Kort sagt den sista kul Opeln som producerats. Man kunde lämna antagonisterna bakom sig i backspegeln.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.