Nu Svanenmärks världens första fordonsbränsle. Företaget Fordonsgas är först ut - genom att få en Svanenlicens för sin gas.
- Vi vill visa vägen för framtidens alternativa bränsle. Svanenmärkt drivmedel är ett mycket bättre alternativ till bensin. Målet är att allt fler drivmedel ska klara våra hårda krav och därmed kunna miljömärkas, säger Ragnar Unge, VD på Miljömärkningen Svanen.
För att få ett fordonsbränsle Svanenmärkt krävs det att bränslet uppfyller en lista med krav på allt från råvara till förbränningen i motorn. Den fordonsgas som nu fått Svanenlicens består till hälften av förnybar biogas, vilket gör den till ett grönare alternativ.
- Vi tror att märkningen kommer att skapa ett ökat intresse för hela gasbilsbranschen, det här är mycket viktigt för både oss och miljön, säger Bo Ramberg, VD för FordonsGas Sverige AB och fortsätter:
- Svanen är en oberoende tredje part som har gjort bedömningen att vårt bränsle är ett bra val ur miljösynpunkt. Märkningen har hög trovärdighet och det är också en märkning som gemene man känner till.
Svanenlicensen kan även bli aktuell för andra produkter som biodiesel, E85 och andra liknande blandningar.
För att få ett fordonsbränsle Svanenmärkt krävs det att bränslet uppfyller en lista med krav på allt från råvara till förbränningen i motorn. Den fordonsgas som nu fått Svanenlicens består till hälften av förnybar biogas, vilket gör den till ett grönare alternativ.
- Vi tror att märkningen kommer att skapa ett ökat intresse för hela gasbilsbranschen, det här är mycket viktigt för både oss och miljön, säger Bo Ramberg, VD för FordonsGas Sverige AB och fortsätter:
- Svanen är en oberoende tredje part som har gjort bedömningen att vårt bränsle är ett bra val ur miljösynpunkt. Märkningen har hög trovärdighet och det är också en märkning som gemene man känner till.
Svanenlicensen kan även bli aktuell för andra produkter som biodiesel, E85 och andra liknande blandningar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra att fordonsgas får den uppmärksamhet den förtjänar. Ibland får man intrycket att folk enbart känner till E85 som alternativt bränsle. Antalet mackar behöver ökas förstås, men bara under den period som jag kört på gas har det blivit mycket bättre - och för oss på västkusten är det inga som helst problem med tillgången. Det har inte blivit många liter bensin sedan bytet till gasbilen. En annan positiv faktor är tillskottet av nya bilmodeller - t.ex. Mercedes B170 NGT, VW Passat EcoFuel och Opel Zafira CNG Turbo. Dessutom kan Tekniska Verken i Linköping konvertera flera modeller till gasdrift - t.ex. Volvo V70 2.0F
Ett möjligt framtida motorbränsle kan bli metanol (etanolens "lillebror"). Metanolen framställs av koldioxid eller kolmonoxid som hydreras med vätgas. Vätgasen framställs genom hydrolys av vatten och den erforderliga elenergin fås huvudsakligen från kärnenergi då det är fråga om stora energimängder.
Den dag bränsleceller är tillräckligt utvecklade kan dessa drivas med metanol och den totala energieffektiviteten blir optimal.
nja. vad jag vet så framställs metanol av träprodukter. samma som vi har k-sprit i våra bilar. så där har du nog fel G-H. metanol är INTE miljövänligt som med etanol som är tex tillverkad säd bl.a..........
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.