"När klimatautomatiken är inkopplad så går motorrumsfläkten ständigt, den stänger aldrig av sig, oberoende om motorn är varm eller kall. Varför?" Vi Bilägare svarar.
Ha till hands när händelseförloppet fortfarande finns färskt i minnet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
lasse.å
det är klart att det drar mera soppa, generatorn får arbeta hela tiden med fläktar o all belysning då går generatorn tyngre. med enbart varselljus o värmefläkten avstängd vid långkörning är det klart man sparar soppa. men de flesta har klimaautomatik som reglerar allt själv. det blir svårare att numera påverka något själv. nu mera behöver de bakre ljusen ej vara tända. om du har exonljus på din volvo är de även tända dagtid,stoppar ca 2 år.dom är dessutom dyra att byta,fråga taxiägarna.
På de flesta bilar finns det väl ett ekonomiläge där klimatautomatiken kopplas ur. Har provat detta men om det verkligen sker någon minskning i förbrukningen har jag inte sett.
Det borde vara enkelt att sätta en elektrisk termostat i serie med fläkten. Finns säkert på Elfa. Problem solved.
Det borde vara enkelt att sätta en elektrisk termostat i serie med fläkten. Finns säkert på Elfa. Problem solved.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.