Nästa artikel
Opel Vectra - Varken tråkig eller rostbenägen
VI BILÄGARES BEG-SPECIAL:

Opel Vectra - Varken tråkig eller rostbenägen

Publicerad 8 september 2009 (uppdaterad 10 september 2019)
BEGSPECIAL: Opel Vectra är en underskattad bil på marknaden och därför ett bättre köp som begbil än dyrare konkurrenter från Toyota och Volkswagen.

Som modell kom Vectra 1989 som ersättare till Ascona. Nya generationer av Vectra lanserades 1996 och 2002. Opel har ett dåligt rykte om att vara bilar som rostar och krånglar och som dessutom är tråkiga att köra. Det är myter vi kan avfärda här. Opel Vectra har ett rostskydd i toppklass. De senare åren har Opels kvalitet blivit betydligt bättre, elektronikstrulet som fanns tidigare är i det närmaste borta.

Tråkig är den inte heller. Från hösten 2005 gjordes chassikalibreringen om och bilen fick nya motorer och en exteriör facelift. Det märktes också, Vectra blev en trevligare bil. Vägegenskaperna är både trygga och roliga och med turbomotorn från Saab är Vectra långt ifrån någon tråkmåns.

Vi räknar Vectra som en mellanklassare, eftersom den delar bottenplatta med den trängre Saab 9-3. Men utrymmena i Vectra ligger väl i klass med Saab 9-5. Instrumenteringen är tydlig, men vissa reglageknappar är aningen små. Komforten är bra, både i framsäte och baksäte. Insteget till baksätet är väldigt generöst och har gjort Vectra kombi populär som taxibil.

Men framför allt: bagageutrymmet är stort och lättlastat. Vectra är en av de rymligaste kombibilarna på marknaden.

Bara fyra stjärnor i krockbetyg hos Euro NCAP kan verka futtigt, men Vectra som grundkonstruktion kom 2002 och då var det ett skapligt betyg. De första årsmodellerna av senaste generationen Vectra har drabbats av mängder av elektronikfel.

På Vi Bilägares långtestbil från 2002 var problemen så omfattande att vi fick en ny bil på garantin, efter att Opel förgäves försökt laga felen. Men Opel har bättrat sig och från hösten 2005 är kvaliteten betydligt bättre. Glapp i bussningarna kan dock förekomma, det märks om bilen körs över ojämnheter. Då hörs ett klapprande ljud från hjulupphängningen.

Slitna styrleder är ett annat fel som besiktningen brukar anmärka på.

Lyssna efter rassel
Den vanligaste motorn i Vectra är 2,2-liters bensinmotor på 147 hk eller 155 hk. Men även andra motorer fi nns, såväl diesel som bensin. En 1,9-liters dieselmotor på 120 hk är snålast medan snabbast och törstigast är en 2,8-liters bensin-V6 på 250 hk.

De flesta motorer har kamkedja som normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd. Det ger lägre servicekostnader jämfört med en kamrem. Som spekulant bör man ändå lyssna efter onormalt rassel från kedjan. 1,8-liters bensinmotorn har dock kamrem, som ska bytas vid 9 000 mil.

Ersättaren Insignia har nu hittat ut i bilhallarna. Det gör Vectra kombi extra attraktiv, eftersom begpriset blir mer prutbart.

FAKTA/ Opel Vectra 2,0 Turbo

Nybilspris: 214 900 kr.

Begpris: 110 200 kr/4 000 mil.

Tjänstevikt: 1 570 kg.

Maxlast: 555 kg.

Släpvagnsvikt: 1 600 kg.

Motor: 1 998 cc, max effekt 175 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment

254 Nm vid 2 500-3 800 v/min.

Prestanda: 0-100 km 9,4 s. Toppfart 222 km/tim.

Förbrukning: 8,8 l/100 km blandad körning.

CO2-utsläpp: 211 g/km.

Rost: Bättre än medel.

Säkerhet: Medel.

AutoIndex: Sämre än medel.

MELLANKLASSEN:

Opel Vectra

... i kombiutförande är en underskattad bil till vettiga priser. Den blir vårt val i mellanklassen.



Fyra andra bra begköp i mellanklassen

Toyota Avensis. Femstjärnig krocksäkerhet, men också sämre rostskydd och drygt 30 000 kr högre begpris än Vectra.

Saab 9-3. Körglad och hög säkerhet, men ganska trång för passagerare och bagage.

Subaru Legacy. Hög kvalitet och fyrhjulsdrift på köpet, men ganska höga priser.

VW Passat. Mycket bra i många avseenden, men priset

är lite väl högt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-09-08 20:58
pg (ej verifierad)

De Saabar vi haft som tjänstebilar har inte varit felfria de heller. En av 9-3 orna slutade instrumentpanelens belysning att fungera, nightpanelboxen. Ett ganska vanligt fel dessutom.
Stegfläkt för värme/ventilation slutade fungera. Farthållare som fungerar när den själv vill. Stolar som lossnar!! Etc. Min broder har en ny Citroen C5 som stått på verkstad 14 dagar av en tid på 1,5 år.
Det finns alltså måndagsex. hos alla fabrikanter, och jag vill påstå, att antalet procentuellt sett är ungefär lika bland bilar som Opel, Saab, Volvo, VAG s bilar etc. . Det är inte så stor skillnad som vissa tycks tro.
Men det finns undantag, men de märkena törs man inte nämna, för nu ska man köpa svenskt oavsett vad man får för pengarna.

#9 • Uppdaterat: 2009-09-08 22:13
Kristian (ej verifierad)

Har kört en Vectra 2.2 -04 i snart 2000 mil. Inga problem över huvud taget. En kanonbil helt enkelt! Hade en Astra innan som var lika bra. Opel är underskattade, men förmodligen står de inför en liknande varumärkesutveckling som Audi gjorde i början av 80-talet.

#a • Uppdaterat: 2009-09-09 21:31
Bosse (ej verifierad)

Har just passerat 8000 mil med min Vectra kombi årsm 2006. Bilen är helt bekymmersfri. Jag är helnöjd. Mer bil för pengarna kan du knappast få. Opel måste få en egen generalagent istället för den olyckliga kopplingen till Saab som skadat både Opel och Saab. Den svenska Opelrepresentationen har i många år varit ointresserad och okunnig och servicen har blivit blivit därefter. Hoppas det blir en uppryckning Bilarna är ju kanonfina!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.