Nästa artikel
Opel Vectra - Varken tråkig eller rostbenägen
VI BILÄGARES BEG-SPECIAL:

Opel Vectra - Varken tråkig eller rostbenägen

Publicerad 8 september 2009 (uppdaterad 10 september 2019)
BEGSPECIAL: Opel Vectra är en underskattad bil på marknaden och därför ett bättre köp som begbil än dyrare konkurrenter från Toyota och Volkswagen.

Som modell kom Vectra 1989 som ersättare till Ascona. Nya generationer av Vectra lanserades 1996 och 2002. Opel har ett dåligt rykte om att vara bilar som rostar och krånglar och som dessutom är tråkiga att köra. Det är myter vi kan avfärda här. Opel Vectra har ett rostskydd i toppklass. De senare åren har Opels kvalitet blivit betydligt bättre, elektronikstrulet som fanns tidigare är i det närmaste borta.

Tråkig är den inte heller. Från hösten 2005 gjordes chassikalibreringen om och bilen fick nya motorer och en exteriör facelift. Det märktes också, Vectra blev en trevligare bil. Vägegenskaperna är både trygga och roliga och med turbomotorn från Saab är Vectra långt ifrån någon tråkmåns.

Vi räknar Vectra som en mellanklassare, eftersom den delar bottenplatta med den trängre Saab 9-3. Men utrymmena i Vectra ligger väl i klass med Saab 9-5. Instrumenteringen är tydlig, men vissa reglageknappar är aningen små. Komforten är bra, både i framsäte och baksäte. Insteget till baksätet är väldigt generöst och har gjort Vectra kombi populär som taxibil.

Men framför allt: bagageutrymmet är stort och lättlastat. Vectra är en av de rymligaste kombibilarna på marknaden.

Bara fyra stjärnor i krockbetyg hos Euro NCAP kan verka futtigt, men Vectra som grundkonstruktion kom 2002 och då var det ett skapligt betyg. De första årsmodellerna av senaste generationen Vectra har drabbats av mängder av elektronikfel.

På Vi Bilägares långtestbil från 2002 var problemen så omfattande att vi fick en ny bil på garantin, efter att Opel förgäves försökt laga felen. Men Opel har bättrat sig och från hösten 2005 är kvaliteten betydligt bättre. Glapp i bussningarna kan dock förekomma, det märks om bilen körs över ojämnheter. Då hörs ett klapprande ljud från hjulupphängningen.

Slitna styrleder är ett annat fel som besiktningen brukar anmärka på.

Lyssna efter rassel
Den vanligaste motorn i Vectra är 2,2-liters bensinmotor på 147 hk eller 155 hk. Men även andra motorer fi nns, såväl diesel som bensin. En 1,9-liters dieselmotor på 120 hk är snålast medan snabbast och törstigast är en 2,8-liters bensin-V6 på 250 hk.

De flesta motorer har kamkedja som normalt sett inte behöver bytas under bilens livslängd. Det ger lägre servicekostnader jämfört med en kamrem. Som spekulant bör man ändå lyssna efter onormalt rassel från kedjan. 1,8-liters bensinmotorn har dock kamrem, som ska bytas vid 9 000 mil.

Ersättaren Insignia har nu hittat ut i bilhallarna. Det gör Vectra kombi extra attraktiv, eftersom begpriset blir mer prutbart.

FAKTA/ Opel Vectra 2,0 Turbo

Nybilspris: 214 900 kr.

Begpris: 110 200 kr/4 000 mil.

Tjänstevikt: 1 570 kg.

Maxlast: 555 kg.

Släpvagnsvikt: 1 600 kg.

Motor: 1 998 cc, max effekt 175 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment

254 Nm vid 2 500-3 800 v/min.

Prestanda: 0-100 km 9,4 s. Toppfart 222 km/tim.

Förbrukning: 8,8 l/100 km blandad körning.

CO2-utsläpp: 211 g/km.

Rost: Bättre än medel.

Säkerhet: Medel.

AutoIndex: Sämre än medel.

MELLANKLASSEN:

Opel Vectra

... i kombiutförande är en underskattad bil till vettiga priser. Den blir vårt val i mellanklassen.



Fyra andra bra begköp i mellanklassen

Toyota Avensis. Femstjärnig krocksäkerhet, men också sämre rostskydd och drygt 30 000 kr högre begpris än Vectra.

Saab 9-3. Körglad och hög säkerhet, men ganska trång för passagerare och bagage.

Subaru Legacy. Hög kvalitet och fyrhjulsdrift på köpet, men ganska höga priser.

VW Passat. Mycket bra i många avseenden, men priset

är lite väl högt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-09-08 10:57
Vroom! (ej verifierad)

Opeln är det säkert inget fel på och inte de andra mellanklassarna nämnda heller.. men jag tycker att ni glömt att nämna Mazda 6 kombi.
Kanske bullrig men definitivt värd att ha med i denna jämförelse.

#2 • Uppdaterat: 2009-09-08 12:03
Rost & Olja (ej verifierad)

Enligt min kunskap om den sista versionen av Opel Vectra så är rost fortsatt ett problem för Opel. Ett annat problem är att dieselmotorerna kan förbruka lite väl mycket olja och att varningssystemet i Vectran om låg oljenivå inte är att lita på.
Min brors firma har haft två omgångar (-04 samt -07) med den sista varianten av Opel Vectra som tjänstebilar och samtliga (4 st) bilar har fått lämnas in för garantikorrigering av rost i dörrarna. Min granne har också en Opel Vectra (-08) som nu också ska in för garantikorrigering av rost i bakdörrarna.
Förutom rost- och oljeproblemen var det även problem med elfel på 04-modellerna. Båda bilarna fick bärgas vid olika tillfällen på grund av elfel.
Slutligen vill jag därmed ställa mig lite frågande till er lite väl förbehållslösa rekommendation av Opel Vectra. Trevlig bil men ej speciellt problemfri.

#3 • Uppdaterat: 2009-09-08 13:03
jojo (ej verifierad)

Opel ligger under medelbilen i Vi bilägares undersökning 2009 om bilägares uppfattning om kvalitet, ekonomi.
Ligger sämre till än de andra bilarna som diskuteras.
Varför denna puffning för Opel? Att dom inte längre är på bottenplats är väl ingen bra anledning för att rekomendera bilen till sina läsare?

#4 • Uppdaterat: 2009-09-08 14:28
Johny (ej verifierad)

År 2006 gjorde jag misstaget att slå på en Vectra, följande rasade tills jag bytte in den mot en Citrioen C5 kombi som gick helt felfritt sedan dess (nåja parkerings sensorerna uppgraderades på garantin): AC (oljud), kopplingen (skakar när kallt), termostat (ingen värme), luftbubblor i lacken (lackas om), nyckel fungerar inte (ny program + nyckel), vindrutespolningen (kollapsar när det är som värst!), farthållare fungerar inte ibland (går ej att felsöka då den fungerar på verkstan), avgassystem (hjälpte inte, det är något annat som låter illa, suck). Aaallllldrig, aaaalllldrig mer en GM produkt! Såldes efter 19 mån.

#5 • Uppdaterat: 2009-09-08 16:44
E_G (ej verifierad)

Jag tycker att Opel borde få mer ris för sitt beslut att inte kunna koppla ur passagerarkrockkudden fram vilket gör bilen mycket sämre som familjebil.

#6 • Uppdaterat: 2009-09-08 17:16
pg (ej verifierad)

Vad är nu detta för skitprat? Det finns överhuvudtaget ingen rost i dörröppningar. Det kan inte finnas rost eftersom balkarna och dörrarna är galvade upp till midjelinjen!
Jag kör både Vectra och 9-3 i tjänsten och Saabarna har stått längre antal timmar på verkstan än Oplarna.
Jag har arbetat med reservdelsförsäljning och kan intyga att Opel absolut ligger i klass med Saab i det avseendet.
Att sedan Saab och Opel ligger lika risigt till vid kundenkäter, plats ca 30, gör inte saken bättre.
Men jag har klart kunnat se tendensen. Opel är på väg upp kvalitetmässigt medan Saab backar.
Men visst var Opel ett rostmärke för omkring 15 år sedan, men skötte man bilarna då så klarade de rosten även då. Men nog tycker även jag att ev. repor i lacken ska klara längre tid utan åtgärd innan rosten angriper!
Dock har Opel drabbats av många illvilliga Saab/Opelverkstäder, som inte gjort manken till för att hjälpa dem med problem. jag vet flera fall vid omkring -03 tlll -04, som inte fick ordning på elektroniken förrän de kontaktade Opelverkstäder i Tyskland!!! Därefter har bilarna rullat 1000 tals mil utan problem.
Opel måste helt enkelt få egen agentur i Sverige.
Tillbaka till kundundersökningar och reservdelsförsäljning. Eftersom vare sig Saab eller Opel är bäst, och GMs försäljarorganisation haltar, blir nästa bilval absolut inte GM.s bilar.
Om Opel får egen återförsäljarkår kanske det blir Insignia. Men som det ser ut nu, blir det kanske Volvo, men eftersom även de ligger ungefär lika dåligt till, får det bli något annat tilllsvidare.

#7 • Uppdaterat: 2009-09-08 17:19
pg (ej verifierad)

Det går visst att koppla ur krockkudden. Det sker med startnyckeln på senare modeller.

#8 • Uppdaterat: 2009-09-08 20:58
pg (ej verifierad)

De Saabar vi haft som tjänstebilar har inte varit felfria de heller. En av 9-3 orna slutade instrumentpanelens belysning att fungera, nightpanelboxen. Ett ganska vanligt fel dessutom.
Stegfläkt för värme/ventilation slutade fungera. Farthållare som fungerar när den själv vill. Stolar som lossnar!! Etc. Min broder har en ny Citroen C5 som stått på verkstad 14 dagar av en tid på 1,5 år.
Det finns alltså måndagsex. hos alla fabrikanter, och jag vill påstå, att antalet procentuellt sett är ungefär lika bland bilar som Opel, Saab, Volvo, VAG s bilar etc. . Det är inte så stor skillnad som vissa tycks tro.
Men det finns undantag, men de märkena törs man inte nämna, för nu ska man köpa svenskt oavsett vad man får för pengarna.

#9 • Uppdaterat: 2009-09-08 22:13
Kristian (ej verifierad)

Har kört en Vectra 2.2 -04 i snart 2000 mil. Inga problem över huvud taget. En kanonbil helt enkelt! Hade en Astra innan som var lika bra. Opel är underskattade, men förmodligen står de inför en liknande varumärkesutveckling som Audi gjorde i början av 80-talet.

#a • Uppdaterat: 2009-09-09 21:31
Bosse (ej verifierad)

Har just passerat 8000 mil med min Vectra kombi årsm 2006. Bilen är helt bekymmersfri. Jag är helnöjd. Mer bil för pengarna kan du knappast få. Opel måste få en egen generalagent istället för den olyckliga kopplingen till Saab som skadat både Opel och Saab. Den svenska Opelrepresentationen har i många år varit ointresserad och okunnig och servicen har blivit blivit därefter. Hoppas det blir en uppryckning Bilarna är ju kanonfina!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.