Opel har verkligen gjort ett lyft med Insignia (Astra också för den delen). Michael Meyer, marknadsansvarig i Europa, bekräftar att image är ett nyckelord för Insignias framgång.
Fyrhjulsdrivning
Nu är det dags för ytterligare ett steg framåt - Insignia 4x4 2.0 CDTI. Fyrhjulsdrivning är ett bra säljargument mot trendkänsliga kunder.
Fyrhjulsdrivning med en modern, snål commonraildiesel är ännu bättre. Sedan introduktionen har 4x4 varit standard på V6 och OPC, samt tillval på 2-liters turbo.
Men det visade sig snart att nästan hälften av dem som valde 2-litersmotorn också ville ha 4x4. Inte så underligt att programmet nu utökas med diesel och fyrhjulsdrivning.
Att provköra en fyrhjulsdriven bil mitt i sommaren på torra fina asfaltvägar är inte helt optimalt ur testsynpunkt.
Man vet att systemet finns. Men att sätta det på prov är i stort sett omöjligt. Vi har inte testat Insignia 4x4 tidigare. Men systemet är intressant.
Haldex 4 har ju egenskaper som många säkerligen saknat i enklare och tidiga enkla fyrhjulsdrivna system. Haldex är exempelvis oerhört snabbt.
Hjulen med sämst friktion behöver inte slira för att systemet ska gå in och fördela ut kraft. Det räcker med att ett hjul "halkar" till under en 80-dels millisekund!
Kan bli bakhjulsdriven
När man kör på torra vägar eller inte råkar ut för greppförluster så är Insignia framhjulsdriven och minskar därmed energiförluster i kraftöverföringen.
Men med hjälp av Haldex kan Insignia faktiskt i det närmaste bli bakhjulsdriven om det är mest effektivt. Drivkraften kan fördelas mer individuellt, dels mellan fram- och bakaxel dels mellan de två bakhjulen.
I bakvagnen finns nämligen en elektroniskt styrd koppling som ska kunna ge nästan 100 procent av drivningen till ett av bakhjulen.
Känner av släpet
Nytt för Opel är också att man nu kombinerar Trailer Stability Assist, TSA, med montering av drag. TSA är ett elektroniskt program som känner av om släpvagnen börjar wobbla, det vill säga tappa balansen och börja pendla bakom dragbilen.
Släpet ska då stabiliseras efter tredje svängen, utan att föraren gör något annat än håller rak kurs. Stabiliseringen sker genom att systemet bromsar bilens hjul individuellt, dels för att stoppa oönskade rörelser i bilen, dels för att ta ned farten.
Lägre fart är viktigaste sättet att få stopp på släpvagnens sladdar innan också dragbilen i värsta fall dras med i pendlingen. Men om farten är alldeles för hög, kanske 120-130 km/tim, är det frågan om ens TSA kan rädda en stor och kanske felaktigt lastad vagn från att välta.
Vi fick uppleva systemet genom att sitta bredvid en testförare som blåste fram i 90 km/tim med en Insignia Sport Tourer med tillkopplad husvagn, både i bamseformat och i litet ekonomidito.
Därefter utfördes en undanmanöver. Med husvagnen av det större formatet kunde också jag i passagerarsätet känna systemet arbeta.
En buckla i husvagnens sida avslöjade dock att också med TSA kan alltför håriga manövrer i hög fart ge skador när vagnen vrids eller dimper ner på hjulen igen.
Inga världsnyheter
Man kan visserligen säga att var för sig är vare sig Haldex 4, commonraildiesel eller TSA några världsnyheter. Men när dessa tre kombineras i Insignia och kanske särskilt i Sport Tourer, har Opel en bil man aldrig tidigare kunnat erbjuda.
Vi tycker att Insignia Sport Tourer är en bil med smakfull inredning, mycket bra köregenskaper, troligen med ett bra system för fyrhjulsdrivning - men också med en design delvis mer för ögat än för praktisk användning.
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia Sports Tourer 4x4 2.0 CDTI?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Opel Insignia Sports Tourer 4x4 2.0 CDTIBetyg
Relaterade bildspel
Pris, från kr: 290 500.
Säljstart: Juni 2010.
Modell: Femdörrars femsitsig kombi.
Mått, cm: L 491/B 186/H 152.
Tjänstevikt, kg: från ca 1 843.
Motor: 2-liters turbodiesel med commonrail direktinsprutning och partikelfilter. Prestanda: 0-100 km/tim på 10,3 s. Toppfart 210 km/tim.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 159 g/km.
Konkurrenter: Audi A6, BMW 525i Xdrive, VW Passat 4-motion, Volvo V70 D5 AWD.
Vad nytt? Diesel och 4x4.
För vem? Opelägaren som vill vara värst.
Bra köp? Top of the line är aldrig prisvärt för den som måste vända på slantarna.
Plus: Stark motor, avancerad fyrhjulsdrivning.
Minus: Opraktisk utformning av bagageutrymme.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Aldrig en Volvo sa jag och köpte till slut en S60. Aldrig en Ford och köpte "nya " Mondeon. Aldrig en Opel har jag också sagt, men man kan väl ändra sig?!
Man ska aldrig säga aldrig........................
Det som stör mig mest är dock den svenska pressen som är lättledd "som jag vet inte vad". I höstas, under krisen, då klankades det ned hej vilt på Opel m.fl. NU är allt det glömt. Men snälla, var det ingen i journalistkåren som begrep att det var kris i världsekonomin?
Ja hade denna bil,4x4 CDTI 2,0 Insignia funnits hösten 2009 hade det definitivt blivit en sådan.Men den vanliga CDTI 2,0 duger också bra.I Sverige är det en udda bil men i Tyskland en succe!
Ja det är en uddabil i Sverige, den säljer verkligen dåligt och jag är inte förvånad, mer korkad utformning av bakluckan är nog svårt att hitta.
Men det gäller ju kombin, sedanmodellen som säljs mest utomlands är ju en succe och varför inte , bilen i sig är det ju inget större fel på.
Runt Linköpings-trakten tycker jag inte det är nån uddabil direkt. Ser rätt många varje dag.
Tycker det är rätt kul att Opel skriver ut texten 4x4. Inte AWD eller något annat fyndigt namn. Utan 4x4. :D Likaså är de väl enda tillverkaren på 20 år som skriver ut ordet TURBO :D Känns skönt retro på nåt vis :p
Att Opel sålt dåligt i Sverige beror på GMAC vilka styrt i Sverige på Saabs villkor. Det är ju så, att handlarna tvingats köpa alla bilar utom Saab och i vissa fall Chevrolet. Saab och övriga märken, har man inte behövt ta lån för att ha på lager. Man har istället kunnat inneha dessa helt gratis i 3 mån, betalat endast ränta därefter. Opel däremot har man tvingats köpa!!!
Av denna anledning har även köpare av andra märken än Saab tvingats betala en avsevärt högre ränta än Saabköpare.
Saabs sätt att styra över GMAC stör mig så till den milda grad, att jag med flera Opelägare ser rött. Men åtminstone jag är inte långsint av mig, ändringar är på gång finansieringsmässigt.
PG...ständigt detta gnäll. Allt är elaka Saabs fel. Inse Opel gör inte tillräckigt attraktiva bilar. Insignia kombi är bara en oformlig klump. Läste senaste tyska AMS. En typisk protysk motortidning Insignia kom siste efter bl a Skoda och och Mazda. Har även förlorat tester emot Citroën C5.
Har tittat lite på bilar i denna prisklass och jag vet inte om jag är beredd att skaka fram nästan 350k för en Opel även om denna dock har den svårfunna kombinationen automat+diesel+4x4.
Men förklara då varför Opel Insignia och Opels övriga modeller sålt bra i andra länder! Det är bara i Sverige som Opel tappat så stor andel.
Och faktum är ju att Saab/Opelhandlarna gömde undan Opel i sina hallar. Man gjorde ingen reklam om Opel, som att skicka ut information om nya modeller. Däremot fick man som Opelägare Saabreklam i tid och otid.
Saab har bitit sig själv i svansen.
Hm lustigt nog så känner jag en f.d. hög "tjänsteman" på Saab som hade sista 9-5 som tjänstebil, i samma ögonblick som Saab gjorde konkurs bytte han till en Insignia och har nyligen bytt till senaste modell igen.
Hans åsikt om vilken bil som var bäst när han fick välja själv är därmed rätt tydlig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.