Nästa artikel
Marknaden för begbilar allt hetare
Nyheter

Marknaden för begbilar allt hetare

Publicerad 6 maj 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Begagnatmarknaden är betydligt hetare än för ett år sedan - i vissa fall har handlarna brist på nyare begbilar. Det enligt MRF och Inter-Global.
Våren brukar vara den tid när många blir sugna på att byta bil.

Mindre lager
Ibland kanske inte plånboken och behoven räcker för en ny bil och
istället väljs en begagnad.

Den här våren är begagnatlagren betydligt mindre än för ett år sedan.

Det märks i bilhallarna där det är glesare än vanligt mellan begbilarna.

I början av 2009 var det trögt med försäljningen av både nya och begagnade bilar.

Men ändå ökade begbilsförsäljningen något inom MRF-handeln jämfört med året innan.

Under 2009 såldes 190 000 begbilar inom MRF-handeln, jämfört med 185 000 under 2008.

Exporterade begbilar

Motsvarande siffror för 2007 var 192 000 bilar och 2006 såldes
215 000 bilar inom MRF-handeln.

- Förra året exporterades en del begagnade bilar från Sverige, tvärt emot vad som gällt tidigare, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF.

- Främst var det till Tyskland, men även till Baltikum och övriga Norden exporterades bilar.

Lagret av begagnade bilar är ganska litet för tillfället, inom MRF-handeln omkring 30 000 bilar jämfört med normalt sett 45 000-50 000.

"Volymen av begbilar ökar"
I augusti förra året var lagret av begbilar inom MRF rekordlåga 25 000. Så låga volymer har inte mätts upp sedan 1960-talet.

- En del handlare har för små lager just nu, handlarna måste vara aktiva att fylla på begagnatlagren eftersom det inte kommit in så många inbytesbilar, säger Tomas Ulander.

- Vi tror att nybilsförsäljningen att ökar i år och då kommer volymen av begagnade inbytesbilar också att öka.

- Våren brukar vara en stark period för begbilsförsäljningen, med viss reservation för de handlare som har små lager eftersom utbudet då blir begränsat. Då riskerar de handlarna att tappa i försäljning.

- Det är positivt för den som ska byta in en bil, men negativt för den som ska köpa en begbil.

- Priserna kommer med stor sannolikhet att stiga något eller inte sjunka lika mycket som de har gjort tidigare.

Har bilhandlarna betalat för dåligt i inbyte tidigare eftersom det finns ett litet utbud av begbilar?
- Ja, det finns en tendens till det. Hösten 2008 ville många handlare inte byta in bilar, det blev en prispress nedåt, säger Tomas Ulander.

- De betalade inte tillräckligt för inbytesbilar i vissa fall. Men främsta orsaken till låga beg-volymer är låg nybilsförsäljning.

Har Saab-krisen påverkat begmarknaden?
- Nej, nu har priserna på begagnade Saab-bilar normaliserats från att ha sjunkit rejält under hösten 2008 och vintern 2009.

Samma bedömning gör Ola Fagerstedt, vd på värderingsföretaget Inter-Global:

- Saab ligger kvar på ett lågt värde, men de har inte sjunkit mer än tidigare.

- För begmarknaden generellt ser det fortfarande bra ut, det är relativt ont om nyare begbilar och inga risker för prisras, vilket ger stabila värden som vi ser det.

- Fortfarande är bränslesnåla, mindre bilar populära, men det har kommit en återhämtning för bilar med bränsletörstiga motorer, V6:or och V8:or som rasade kraftigt i fjol.

- Anledningen är att det inte finns så många sådana på begmarknaden, det lilla antalet som säljs finns det köpare till trots allt. De har snarare ökat i pris, mot förra året.

- Då låg de prismässigt plus minus noll jämfört med en mindre motor, nu finns det ett mervärde för vissa kunder som vill ha en starkare motor och då blir dessa bilar dyrare igen, säger han.

"Skillnaden kan bli för liten"
Däremot pekar Ola Fagerstedt på en annan miss i bilförsäljningen:

- En del handlare har sålt bilar med kraftiga rabatter, det slår mot begagnatmarknaden.

- Begbilen måste ju kosta ett antal tusenlappar mindre än en ny bil för att kunden ska välja en begagnad istället för en ny. Blir skillnaden för liten väljer kunden en ny bil istället.

- Det gör att den rabatt som nybilsköparen fått hänger med även när bilen blivit något år och ska säljas som begagnad. Det påverkar andrahandsvärdet i en negativ riktning med ökade avdrag.

- Vi har exempelvis haft Volvo V70 145 hk med Kineticutrustning och manuell låda som sålts kraftigt rabatterade och nu gör vi ett avdrag på cirka 45 000 kr totalt sett på de här bilarna.

Diskutera: Hur ser du på dagens begmarknad? Är det köpläge eller inte just nu?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-06 23:39
Per (ej verifierad)

Inte direkt köpläge just nu. Inte ens Saab är billiga längre!

#2 • Uppdaterat: 2010-05-07 00:28
Jarl (ej verifierad)

Jo,
det är KÖPLÄGE!
För hos vissa köpare får man med en staniol-hatt som skyddar mot kosmisk stråling och ViToyotaÄgares mördande reklam.

#3 • Uppdaterat: 2010-05-07 17:13
Staniol (ej verifierad)

Staniolhatt..

#4 • Uppdaterat: 2010-05-11 13:28
Jarl-sno-inte-mitt-nick (ej verifierad)

Stanniolhatt. Stavas det. Hej IQ-fiskmås.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.